Gå til innhold
Arkivverket

[#65875] Hole Sangforening - anno 1856


Gjest Sten Høyendahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Sten Høyendahl

I et gårdsarkiv er jeg kommet over en restanseliste over passive medlemmer i Hole Sangforening som skylder kontingent for årene 1856 og -57. Det er hele 110 personer på listen. Hva som skiller disse fra foreningens forhåpentligvis mer aktive medlemmer framgår ikke.Hole Sangforening har jeg sett spor etter et stykke ut på 1900-tallet, men foreningen glimrer med sitt fravær i den lokalhistoriske litteraturen jeg har for hånden. Er det noen som kjenner til detaljer om foreningen, som når den ble stiftet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Stokke

Her er et bilde fra et noe senere tidspunkt: LenkeFra Hole kommunes billedarkiv/Bygdearkiv. Så kanskje en henvendelse til Hole Kommune kan gi svar??Halvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Takk for svar, selv om jeg var oppmerksom på disse fotografiene fra kommunens billedarkiv. Jeg har ansett kommunearkivet som en mulig kilde for flere opplysninger om sangforeningen. Nå har imidlertid mange av Digitalarkivets brukere stor kunnskap om spesielle områder, noe som gjør det hensiktsmessig å stille spørsmål her før eventuelle arkivundersøkelser igangsettes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.