Gå til innhold
Arkivverket

[#65876] Anders Bull, Sogneprest Hitra


Gjest Morten Fjeldsaunet
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten Fjeldsaunet

Hei. Er det noen som har opplysninger om Sogneprest Anders Bull. Han skal være født ca. 1663, død ca. 1735. Etter de opplysninger jeg har skulle han være Prost og Sogneprest på Hitra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Sofie Bull

Det står en del om ham i slekten Bull fra Trøndelag - kan slå opp om det er noe spesielt du ønsker å vite! Men det er riktig at han var både prost og sogneprest på Hitra og fødsels- og dødsårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Fjeldsaunet

Hei. Jeg har ikke noe mere opplysninger enn fødsels/ dødsår. (Som jeg fant i Malede Portretter i Norge). Dette er da min 6 ganger tippoldefar, så alle opplysninger tas i mot med takk! Slekten Bull fra Trøndelag, er dette skrifter som er mulig å skaffe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Sofie Bull

Boka burde være tilgengelig på bibliotek iallfall, siden den kom ut i 1976 så får du nok ikke kjøpt den...Hans foreldre var sogneprest Henrich Jørgensen Bull og Anne Andersdtr. Holm og han ble født i Stadsbygd. I 1692 giftet han seg med Biritte Rosing og de fikk 8 barn. Han giftet seg om igjen med Margrete Mortensdatter i 1705 og med henne fikk han 7 barn. Hvilket av barna stammer du fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Fjeldsaunet

Takk for responsen så langt. I følge mine opplysninger så er Anders Bull og Margarethe Mortensdatter`s datter Dorothea min 5 ganger Tippoldemor. Dette er opplysninger jeg først fant ut i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Sofie Bull

Bare hyggelig! Jeg stammer selv fra en av hennes halvbrødre!Det står lite om Dorothea Margrethe i boken, mest om hennes mann Ole (Oluf) Brun sin militære karriere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Sofie Bull

Bare hyggelig! Jeg stammer selv fra en av hennes halvbrødre! Det står lite om Dorothea Margrethe i boken, mest om hennes mann Ole (Oluf) Brun sin militære karriere. Regner med at du har deres fødselsdatoer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Fjeldsaunet

På Ole har jeg kun fødselsår (1712) og født i Norge. Dette fant jeg ut via: 'Olai Ovenstads Militærbiografer, Den Norske Hærs Officerer, 18 Januar 1628-17 Mai 1814'. Har forsåvidt alle opplysningene derfra. Har funnet opplysningene omkring Ole`s død i kirkebøkene. I henhold til disse opplysningene, så har vel vi felles aner, og er vel strengt tatt i 'slekt'. Langt ute, men dog1 :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Sofie Bull

Joda, vi er i slekt langt ute! :-)I følge slektsboka døde Ole 6. nov. 1771 og ble begravet ved Jøssunds kirke i Åfjord 1. desember 1771. Han og Dorothea giftet seg 1. desember 1740 i Meldal. Oles foreldre var major Frantz Brun og Anna Cathrina Frost.Den militære karrieren hans er tydligvis tatt fra Ovenstad så da skal du ha det meste som står om ham fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Hei,Her er litt om slekten Bull fra Stadsbygd, Ministerialbok nr. 646A02 (1735-1750), notat- og visitassider m.m. 1623-1808, side 174-175. Lenke Anders Bull er nevnt på side 176.Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.