Gå til innhold
Arkivverket

[#65881] Adresser og kirkesogn i Oslo


Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

Hei! Jeg lurer meg på om noen vet hvilket kirkesogn Søberggangen 4 tilhørte i 1875. Og Eckebergsgaten 31 i 1900. Jeg leter etter dåpsinnførsler. Samt hvor en snekkersvend arbeidet når arbeidsstedet i Oslo var Br. Hals (1900). Takknemlig for svar.Mvh Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takker så mye Carsten! Men jeg finner ikke Søberggangen der, og jeg aner ikke hvor i Kristiania det kan være.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf B. Glad

Søberggangen lå på Vaterland, fra Jernbanegt. til Brugt. (ved Vaterlands bru). Ble også kalt Sagbankgaden. Dette ifølge et innlegg på DIS/Slektsforum: Oslo, Christiania og Aker inntil 1814.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

Vaterland startet omtrent der hvor vi idag har hovedinngangen til kjøpesenteret Oslo City, under 200 meter fra Domkirken ( Vor Frelsers kirke ) så jeg ville startet der. Vaterlands bortre ende, ved Vaterlands bru, lå vel fortsatt nærmest Domkirken, andre aktuelle kunne være Jacobs kirke ( fra 1875 ) og Grønlands / fra 1859 ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Iflg Kart over Kristiania 1887, hentet fra nettstedet til Oslo Byarkiv, gikk Søberggn mellom Rødfyldgade og Elvegade.

bilete6224.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf B. Glad

Ja, jeg tror også Domkirken (Vår Frelsers kirke) må være det rette sted å søke, ettersom Vaterland småkirke først ble innviet i 1899. Den lå forøvrig i Søberggangen 1, senere Vognmannsgt. 25. Jacob kirke kom jo også først i 1875, så det er vel sannsynligvis også for sent. Lykke til med søket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.