Gå til innhold
Arkivverket

[#65884] Engebret Olsen, Myrerud under Løken, Nes i Akershus


Gjest Tom Premer
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Premer

Engebret Olsen er min morfars morfar. Jeg har hatt problemer med å finne ut hans opphav. Han tjente på Løken da han i 1825 ble gift med Anne Syversdatter Li. Ifølge Nes Bygdebok IV var han husmann på Myrerud under Løken til 1850 da plassen ble overtatt av en annen. Hvor han flyttet er ikke nevnt.Hvem var Engebrets foreldre? Det er ikke nevnt noe om opphav i bygdebøkene annet enn fødselsår ca. 1795. I kirkeboken har jeg funnet tre Engebret Olsener med passende fødselsår:1. Ole Christophersen Wogstad og hustru Sigrid Engebretsdatters sønn døpt 10.08.1794. Dette står også nevnt i Nes Bygdebok II, Tangen under Mellom-Vågstad s. 262, men det er ikke nevnt hvor barna havnet eller hvem de giftet seg med. De er også med i Ft. 1801, Wogstad2. Ole Amundsen Finstad og hustru Goro Thostensdatter nd. Ourstads sønn døpt 25.05.1794. Disse finner jeg hverken i bygdeboken eller i Ft. 1801.3. Ole Engebretsen Lundbergeie og Inger Olsdatters sønn døpt 27.12.1795. Denne familien er nevn i Nes BB IV, Bråten under Lundberg. Det er klart at dette ikke er min Engebret.Hvem av de to Engebretene var det som ble gift med Anne Syversdatter, nr. 1 eller nr. 2?En Ingebrigt Olsen Lundbergeie døde i 1879. I bygdebokoppføringen av Bråten-Engebret står det at han døde i 1879?. Spørsmålstegnet tyder på usikkerhet. Min Engebret var ifølge bygdeboken hos sin datter Marte Gorine på Svelta under Lundberg i 1875. Det er ikke oppført når han døde. Hvem av de to Engebretene var det som døde 15.10.1879? Den døde er oppført som nr. 16, side 495 i kirkeboken for Nes i Nes Mini I 9. Under den dødes navn er det en linje jeg ikke kan tyde. Kanskje kan den være løsningen?Jeg vil være takknemlig for alle bidrag både når det gjelder opphav og død.Vennlig hilsenTom Premer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Her er det snakk om to Embret Olsson som døde med 4 dagers mellomrom. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5849&idx_id=5849&uid=ny&idx_side=-198>LenkeNr. 15, død 11. og gravlagt 19. oktober. Ingebrigt Olsen, enkemand og lægdslem, 1799, EggumNr. 16, død 15. gravlagt 20. oktober. Ingebrigt Olsen Lundberg, enkemd. og husmd. 1798, LundbergeieJeg er også på jakt etter en Embret Olsson som skal være født omtrent samtidig. Embret Olsson og Maren Kristiansdotter, begge Arnestad, gift 29. desember 1817, han 24 og hun 26, nr. 51: LenkeHar lurt på om han jeg leiter etter var oppfostringsbarn på Hovin i 1801, nr. 194 LenkeVar han kanskje døpt 25. mai 1794, foreldre Ola Amundsson og Goro Tostensdotter, nr. 85:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Hei Trond. Jeg ser at vi har de samme problemene. Jeg har også sett nr. 15 og 16, men er blitt stående med nr. 16 som døde på Lundbergeie. Hvilken av Engebretene det nå var. Jeg har også sett oppfostringsbarnet på Hovin i Ft. 1801. Jeg hoppet glatt (kanskje for glatt?) over ham fordi alderen var feil. Ut fra bygdebøker og kirkebøker kommer jeg ikke videre. Det jeg håper på er at en av brukerne av Brukerforum kan ha andre kilder. I gamle bibler er det jo ofte skrevet inn opplysninger om aner.Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Hei Trond. Jeg ser at vi har de samme problemene. Jeg har også sett nr. 15 og 16, men er blitt stående med nr. 16 som døde på Lundbergeie. Hvilken av Engebretene det nå var. Jeg har også sett oppfostringsbarnet på Hovin i Ft. 1801. Jeg hoppet glatt (kanskje for glatt?) over ham fordi alderen var feil. Ut fra bygdebøker og kirkebøker kommer jeg ikke videre. Det jeg håper på er at en av brukerne av Brukerforum kan ha andre kilder. I gamle bibler er det jo ofte skrevet inn opplysninger om aner.Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Krøll med lysnettet og dermed manglende forbindelse med Internett får ta skylden for at ovenstående innlegg kom to ganger.Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.