Gå til innhold
Arkivverket

[#65886] Info om sjømann Magnus Leknæs (Leknes) født Bergn 1893


Gjest Bjørn Tandberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Tandberg

Jeg søker all informasjon om sjømann, senere sjøkaptein Magnus Leknæs (senere Leknes), født Bergen 1893. Sønn av murersvenn Ole Leknæs og hustru Martha Leknæs. Iht folketellingen for 1900 hadde paret 6 barn og var den gang bosatt i Baglergade 6, Bergen. Senere, ca 1914 bosatt i Baltimore MD, USA. Under 2 VK fører av amerikansk DS 'John Carter Rose', torpedert av tyske ubåter (U-202 og U-203) den 8. oktober 1942. Magnus Leknes overlevde dette angrepet som krevde 8 liv mens 53 sjøfolk overlevde. Hans videree liv og skjebne ukjent. Kom han muligens tilbake til Bergen / Norge senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I 1924 bor fortsatt Ole og Olav i Klaus Fastingsgate 21. Dessuten er det trolig 2 barn til som er blitt myndige, Fritjof og Marta. Magnus står imidlertid ikke oppført i 1924, så da er vel han trolig emigrert. Du finner adressebøken under digitale bøker her på DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå er jeg videre litt usikker på hva du er ute etter. Er det emigrasjonen, ektefelle, barn, dødsfall, og i disse sammenhengene ; navn, tid, sted???Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Tandberg

Aller helst er det info om hans sjømannstid, inkludert krigsseilas under 2. VK og virke ellers i USA. Dødsdato?Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Videre er det utallige treff på han på Ancestry.com , både imigrasjonsprotokoller i et 20-tall og videre. Det ser ut for at konen kan hete Lene eller Lena. Nesvnt i 1930. Jeg har ikke tilgang til Ancestry f.t. Men anbefaler at du tar et gratis 14 dagers prøveabonnement, så kan du heller be oss om hjelp om det er noe du trenger hjelp til. http://www.ancestry.com/Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.