Gå til innhold
Arkivverket

[#65887] Jeg finner ikke


Gjest Gaute Zøllner
 Del

Recommended Posts

Gjest Gaute Zøllner

Judit Andersson er født i Bergen 28.1.1910 iflg flytningsattest Bergen Politi, men er ikke å finne der. Hun kom som pleiebarn til Lesja, Nedre Simahaug. I min dåpsattest står det at hun heter Judit Utgår! Og dette er jo feil. Lesja prestekontor vil ikke rette feilen, men kan tilføye en merknad om at dette kan være feil siden jeg ikke har noe annet enn flytningsattesten å holde meg til. På Lesje folkeskole står hun som Judit Simahaug. Hva skal til for å få rettet på dette. Noen som har forslag?Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Gaute!Jeg skjønner ikke helt hva du er ute etter?Søker du opphavet til Judit?Eller søker du råd om hvordan du kan få prestekontoret på Lesja til å endre/rette en opplysning i en gammel kilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål André Jørgensen

Hallo! Før i tiden tok man ikke så hardt på det med etternavn. Man tok gjerne navn etter plassen man bodde på. En grandtante av meg, f. på begynnelsen av 1900, brukte, frem til den nye navneloven kom,tre stedsnavn som etternavn, ettersom hun flyttet fra plass til plass. Dette var, fra gammelt av, vanlig praksis.Mvh. Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

Hei. Jeg er ute etter å finne Judit født/døpt i kiekebok, å få rettet kirkeboken i Lesja. Men det Lesja Prestektr tilbyr er å tilføye en merknad , ikke rette pga at jeg ikke har en dåpsattest på Judit.Utgård blir ikke slettet! Utgård og Nedre Simahaug er 2 forskjellige gårder. Flytningsattesten fra Bergen Politi er altså ikke godt nok. Å påpeke en feil i kirkeboken å få rettet denne er altså ikke lett. For etterkommere som vil se hva som står i kirkeboken får derfor en feilinformasjon.Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Hei, hun kom som pleiebarn til N.Simahaug sier du.Kan det tenkes at hun er opprinnelig født på Utgår?Vet du noe om hennes kjødelige foreldre, annet enn at faren vel heter Anders?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

Hei Hilde. Jeg har foreldre bakover i tid og far er Frantz Oskar Anderson f. 15.7.1878 i Kristiania og mor Zakarine Johannessen f.20.5.1873 i Buksnes, Lofoten. Da mor Zakarine døde i 1913 ble barna (3) sendt til tre forskjellige familier, og mor kom da til Hanna Simahaug. Utgård er en stor gård på Lesja på andre siden av elva, mens N. Simahaug ikke er så stor. Jeg har dessverre ikke vielsesattesten heller. Men gift i Oslo? 20.10.1934.Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Kan det tenkes at Judit er døpt i adventistmenighet?Tror kanskje de har voksendåp?Isåfall må vi fram i tid. Dette er vel kanskje pleiemoren? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

Zacharine dør i Kristiania 1913 Lenke Adventister blir vel døpt/konfirmert som voksen, 18 -20 år?, men konfirmasjon fra Lesja finner jeg bare 1925 og så hopper de til 1930. Og Judits konfirmasjon er vel imellom her. Hvor er sidene mellom 1925 - 1930?Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Ser ikke ut som det er ført Klokkerbok med fødte,konfirmerte,viede 1925-1930 i Lesja,må vel være en grunn til det. Kirkebøkene ligger nok på prestekontoret Kanskje en telefon dit kan oppklare saken.Så til Zakarine.Når hun døde bor familien i Hegdehaugsvn 30 i Oslo. Det finnes kommunale FT 1 febr 1910,1912,1913 i Oslo byarkiv. Mulig det kan stå noe der om fødested til JuditHun kan jo være født et helt annet sted og så blitt sendt til Bergen,(bare en tanke)Mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Se tema nr. 52313 og 45036 i dette forumet,der får vi litt svar på leting etter dåp etc. i adventistsamfunn. Det er kanskje så de har egne registre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

Siden FT 1910, 1912, 1913 ikke er lagt ut for søk på net, må en reise til Oslo byarkiv for å få disse opplysninger eller kan jeg få disse tilsendt ved forespørsel.Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Byarkivet hjelper pr mail ved enkle spørsmål,verd å prøve!Mail adr: postmottak@kul.oslo.kommune.noLykke til,Gaute!Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.