Gå til innhold
Arkivverket

[#65889] Kirsten Hveding


Gjest André Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest André Martinsen

Kirsten Hveding, f. om. 1760-70 og † 1852, fra Steigen, var g. først med Peder Ellingsen (Parelius) og deretter med Erik Stallin. Hun bodde på handelsstedet Lauvøy på Herøy i Helgeland.Vet noen hvem Kirsten Hvedings foreldre var?Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Jeg gjør oppmerksom på at jeg søker svar kun fra de som allerede sitter på det. Kirsten Hveding var en kjent kvinne hvis opphav mange har gransket på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Av en eller annen merkelig grunn kom jeg til å tenke på ordspråket: ”Som man roper i skogen får man svar” da jeg så ditt 2. innlegg i etterlysning. Jeg sitter ikke med noe orakelsvar, men tar likevel sjansen på ett innleggI boken ”Slekter og gårder i Steigen” av M B Hansen, finner jeg under Lauvøy i Steigen;Christen Hartvigsen Hveding 1710-84 (fra Myklebostad i Steigen) gm Elsebe Johannesdtr. Rasch 1721-1796 (fra Rørstad i Sørfold)1. Johan Rasch 17552. Kiersten Margrete 17573. Anna Margrete 1760-18454. Johan Jørgen 1766Kiersten Margrethes dåp i 1757 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16656&idx_id=16656&uid=ny&idx_side=-37>LenkeChristen Hartvigsen Hvedings død i 1784 LenkeElsebe (Elisabeth) Rasch Hvedings død i 1797 (nr. 1 h. side) LenkeEllers mye stoff om denne slekten på nett, bl.a. her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

God kveld, Jensen. Takk for hjelp nok en gang..For bakgrunnsopplysninger om det følgende, se tema nr. 64835 om Christopher Hveding.Det stemmer godt at hun kan være datter av Christen Hartvigsen Hveding og Elsebe Johannesdatter Rasch. Det er kanskje noen som kan fortelle hvorvidt hun er den samme Kirsten Hveding som giftet seg med Peder Ellingsen Parelius og deretter med Erik Stallin.Øllegaard Christensdatter Hveding var Olava og Johanna Christophersdøtre Hvedings mor. Hun var f. om. 1757 som datter av Christen Pedersen og Anna Maria Olsdatter Hveding. Hun var jevnaldrende med Kirsten (Christensdatter) Hveding.Det gjenstår å finne slektskapet mellom Øllegaard Christensdatter Hveding og Kirsten (Christensdatter) Hveding. De er, etter hva jeg kan se, ikke søskenbarn. De kan muligvis være tremenninger.Her er hver av deres familier:.ØLLEGAARD HVEDING:1. Øllegaard Christensdatter Hveding2. Christen Pedersen3. Anna Marie Olsdatter Hveding6. Ole Hansen Hveding7. Øllegaard Hansdatter Wulff.KIRSTEN HVEDING:1. Kirsten (Christensdatter) Hveding2. (Christen Hartvigsen Hveding)3. (Elsebe Johannesdatter Rasch)4. (Hartvig Hartvigsen Hveding/Schønning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.