Gå til innhold
Arkivverket

[#65890] Soldater som barnefedre av uægte barn


Gjest Adam Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Adam Nilsen

Hei alle sammen,Jeg har 2 aner som var 'uægte' barn med soldater som fedre, og jeg sliter med det evige spørsmålet om hvordan å komme meg videre med deres herkomst. Hvis en pike ble 'besvangret' av en soldat og barnet er døpt i en viss sogn, kan man gå ut fra at soldaten kom fra det samme sognet?For eksempel, Ole Andersen, døpt i Skjeberg 11.11.1821 er sønn av Maria Pedersdatter Eggershullet og gevorben soldat Anders Olsen av 4. Compagnie [__uleselig__] i Fredrikstad. Lenke Kan vi gjette at Anders også var fra Skjeberg? Eller er det mulig at han hadde ingenting med Skjeberg å gjøre?Jeg er ikke kjent med forholdene som soldater levde under, og hvorfor så mange uægte barn var barn til soldater. Pleide soldater å komme tilbake til hjembygdene sine på besøk og da besvangre piker? Eller var det sånn at piker ble besvangret av soldater som bare reiste gjennom landsbygdene? Eller var de sånn at piker som reiste i områder med mange soldater kanskje ble besvangret der og da fødte barna i hjembygdene sine? Hver av disse mulighetene har forskjellig betydning om hvor man bør lete etter anene til en sånn soldat.Jeg vet at det ikke er bare ett svar på dette spørsmålet, men kanskje det er noen som har sett et mønster.Takk på forhånd.Mvh Adam i San Francisco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hei,du kan ikke regne med at 'soldatfedrene' var fra samme sted som barnemødrene, selv om de nok ofte var det. En mulighet til å spore dem opp, er militærrullene - men de kan jo bli vanskelig å undersøke når du bor i San Francisco.En vanlig forklaring på at så mange (uforholdsmessig mange) soldater er oppført som fedre, er at soldater slapp å bøte for første gangs leiermål. Det har nok ført til at soldater kunne ta på seg farskap som ikke vedkom dem, kanskje mot en belønning, for at de virkelige fedrene skulle slippe unna bøter (og unngå pletter på rullebladet).I 1821 mener jeg dog at bøter for leiermål var avskaffet i det hele, men på stående fot er jeg usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adam Nilsen

Hei Kristian,Takk for svaret. Jeg har prøvd å spore disse soldatene opp i militærrullene (med hjelp fra folk i Norge), men de rullene som eksisterer hjelper ikke.Men siden vi kan ikke være sikre på om soldaten kom fra samme sted som piken, kan vi gjette hvor han var fra basert på hvor han tjente som soldat? Dvs siden Anders Olsens kompani var i Fredrikstad, betyr det at han kom fra Østfold/Smaalenene? Eller at han kom fra Østlandet? Kanskje kan jeg bruke en eliminisjansprosess hvis jeg kan begrense hvor kunne ha kommet fra. Men det kommer jo til å være vanskelig med et navn slikt som Anders Olsen!Adam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adam Nilsen

Hei Kristian,Takk for svaret. Jeg har prøvd å spore disse soldatene opp i militærrullene (med hjelp fra folk i Norge), men de rullene som eksisterer hjelper ikke.Men siden vi kan ikke være sikre på om soldaten kom fra samme sted som piken, kan vi gjette hvor han var fra basert på hvor han tjente som soldat? Dvs siden Anders Olsens kompani var i Fredrikstad, betyr det at han kom fra Østfold/Smaalenene? Eller at han kom fra Østlandet? Kanskje kan jeg bruke en eliminisjansprosess hvis jeg kan begrense hvor kunne ha kommet fra. Men det kommer jo til å være vanskelig med et navn slikt som Anders Olsen!Adam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Glemte at det står som merknad at dette er moras andre leiermål med samme barnefar. Du må finne deres første leiermål for å se hvordan faren oppgis der. Denne opplysningen indikerer også at Anders sannsynligvis er fra samme sted som mora, eller at han i det minste har bodd i samme område over lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adam Nilsen

Hei Arild,Ja, jeg fant barnets konfirmasjon, og det står bare at hans far het Soldat Anders Olsen. :( Dessverre har jeg ikke klart å finne Anders og Maries første leiermål i kirkebøkene for Skjeberg, Borge, og en del andre prestegjelder.Hvordan kunne han ikke ha hett Cornelius Nikolaisen eller Jesper Martiniussen istedenfor Anders Olsen?! :)Adam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

En ane av meg, Oleane Johnsdtr. ble født uekte i 1810 og døpt i Berg kirke den 3.3.1810. Bosted på Berget under gården Røsnes. Grenader Joen Pedersen av 2. comp. Nordenfjelske var utlagt som barnefar. Presten eller klokkeren er noe inkonsekvent for ved konfirmasjonen ble soldat Iver oppgitt som barnfar. Presten førte tidvis hennes etternavn som Iversdtr. og Johnsdtr. Det beviser iallefall at det var soldater i Østfold som ikke ble født der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adam Nilsen

Takk, Hans og Anne, for svarene.Anne, jeg tror at innflyttingen til Borge som du fant er absolutt riktig. Jeg tror det kunne ikke være noen andre enn Maria Pedersdatter Eggershullet og hennes lille Ole Andersen. Men jeg er ikke sikker på om vielsen for Anders Olsen og Maria Pedersdtr. som du fant egentlig er de samme menneskene. Ole ble konfirmert i Skjeberg i 1839 Lenke (Nr. 39)og der står det at hans foreldre var Soldat Anders Olsen og Pigen Maria Pedersdtr. Æggershullet. Hvis Maria Pedersdatter sies å være pige i 1839, da kunne hun ikke ha giftet seg med Anders før konfirmasjonen. Men tror du at konfirmasjonen faktisk utelukker at de giftet seg før 1839? I et annet tilfelle har jeg oppdaget at presten bare innførte den samme informasjonen inn i konfirmasjonen som står i dåpen. Eller kanskje presten ville understreke at Ole var et uekte barn og innførte hans foreldres navn sånn selv om de hadde giftet seg. Hva mener du?Innflyttingen iallefall kanskje forklarer hvorfor, ved konfirmasjon, Ole sies å være født i Borge - kanskje han bodde der i så mange år at presten i Skjeberg kjente ham som Borge-gutt.Tusen takk for at du gikk ut på jakt etter dette, Anne!Mvh Adam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Se dåp nr 19 Anne døpt 6/7 1828 med foreldre Anders Olsen og Maria Pedersdt. Flere av fadderene er fra Skjeberg. LenkeKanskje kan det avgjøre om dette er riktig Maria Pedersdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Selvfølgelig vanskelig å si om paret som gifter seg er identisk med Oles foreldre. Men opplysningene ved konfirmasjonen til Ole er ikke noe hinder, siden det etter mi erfaring var slik at presten ved barnets konfirmasjon førte foreldrene slik deres stilling var ved barnets fødsel. Og særlig var de nøye med dette når barnet var født utenfor ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Det er vel samme Maria som får et barn utenfor ekteskap her, men med en annen barnefar:Østfold fylke, Skjeberg, Klokkerbok nr. I 1 (1815-1830), Fødte og døpte 1819, side 42. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Til Kristian i pkt 2Dette svarte Yngve N. angående straff og leiermål i en annen debatt:Lenke61866: Uekte barn og lejermål, hvor lenge ble dette straffet? Yngve Nedrebø, SAB / DA, 16.8.2008 17:29 (2)I 1835 ble nok verken barnefaren eller barnemoren straffet. De gamle reglene var blitt passivisert i 1812.Ved straffeloven i 1842 ble det innført straff for 'kvalifisert' leiermål, tre barn utenfor ekteskap med tre forskjellige partnere uten å komme i ekteskap med noen av dem. Og det var straffbart å leve i samboerskap ('konkubinat'). Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adam Nilsen

Ja, ja, akkurat! Det står ved dåpen til Ole Andersen at han var hennes andre barn med samme barnefar, men dette er veldig interessant.Anne, den Anne du fant dåpen for er sikkert datter til Anders Olsen og Maria Pedersdtr. du fant vielsen for. Takk for at du fant dette.Siden vi vet at Ole Andersen ble født i Skjeberg og konfirmert i Skjeberg i 1839, bla jeg gjennom konfirmasjoner etter 1839 (og stoppet etter 1850) for å se om det fantes andre barn til Anders Olsen of Maria Pedersdatter. Det førte til at jeg fant konfirmasjon for ett barn til: Martin Andersen ([url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061013040474.jpg>Lenke), og hans dåp i Borge i 1823 (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adam Nilsen

Aha - takk, Anne!Nå begynner jeg å tro at kanskje det er bare 1 par som heter Anders Olsen og Maria Pedersdatter. Nå ser jeg at Martin egentlig ble døpt *21.3.1823* og ikke 21.3.1824, som det står ved konfirmasjon. Hvis hans foreldre var egentlig dem som giftet seg 13.7.1824, så betyr det at hans foreldre giftet seg bare 4 måneder etter hans fødsel. Er det mulig at Martin er deres barn, og at presten ikke regnet ham som uekte fordi hans foreldre allerede var trolovet (selv om de ikke var gifte)?I tillegg til dette, så finner jeg bare 1 Anders Olsen og Maria Pedersdatter som giftet seg i denne perioden i Borge. Vielse i Borge 1815-1836 er iallefall søkbar på Familysearch.org, og paret som giftet seg 13.7.1824 er det eneste som finnes. Men det betyr selvfølgelig ikke at de ikke giftet seg i Skjeberg eller noe annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Har du lagt merke til at ved dåpen til Anne i 1828 er det en fadder som heter Maria Olsdtr fra Fstad, som antagelig må bety Fredrikstad. Kanskje hun er familie til Anders Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adam Nilsen

Ja, jeg hadde trodd det samme. Jeg skal se om jeg kan finne ut noe om henne, men det kommer til å være vanskelig med et vanlig navn som Maria Olsdtr. Og kanskje Anders Pedersen fra Skjeberg og Johannes Pedersen fra Sarpsborg er brødre til Maria Pedersdatter. Det skal jeg også spore opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Kan denne Anders Olsen være en mulighet? - soldat som holder til i kasernene i Fredrikstad, konfirmert 1821, men født 1800.Østfold fylke, Fredrikstad, Ministerialbok nr. 4 (1816-1834), Konfirmerte 1821-1826, side 502-503. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adam Nilsen

Kjære venner som har hjulpet meg så mye!Jeg har nettopp funnet noe som jeg mener er bekrefting av at Anders Olsen og Maria Pedersdatter som giftet seg og bodde i Borge faktisk er foreldrene til min Ole Andersen! Jeg begynte å se nærmere på dåpene til Ole Andersens barn, og ved dåpen til hans sønn Andreas Martin i 1846, finnes 'Martin Andersen i Fr.stad' som fadder! Lenke Han må være broren til Ole Andersen, dvs den som ble døpt i Borge i 1823! Blant fadderne er også Anders Olsen Helgebye...kanskje Ole's far?Alleluia!Nå må jeg finne ut hvor Anders Olsen kom fra...det kan godt være, Arild, at han var den som du fant konfirmasjon for i Fredrikstad. Jeg skal se om jeg kan finne noe videre som kan bekrefte dette.Takk til alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.