Gå til innhold
Arkivverket

[#65892] Finnes Ingebjørg Olavsdatter Hegtvedt f 1814 i Seljordsoga?


Gjest Kikki Brill
 Del

Recommended Posts

Gjest Kikki Brill

Hun var gift med Asbjørn Østensen og de ble gift 3 jan. 1838 i Seljord. Se brudepar nr 4. Hun iflg vielsesnotater fra Hegtvedt om jeg ikke ser helt feil. Er ikke det i Kviteseid et sted kalt Brunkeberg? Har forsøkt å se på nettet men finner ikke disse menneskene i utlagt materiale der.

bilete6222.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg ser at farsnavnet til Ingeborg Olavsdatter ser ut til å være Ole Knudson. Her fant jeg en Ingeborg f. i Seljord med samme farsnavn.LenkeSkal se om jeg finner foreldreparet i Seljord i 1865?Hennes alder fraviker et par år fra oppgitt alder ved vielsen, men det er ofte unøyaktigheter ved føring.Det fantes flere Ingeborg Olsdøtre f. ca alder i Seljord, men de hadde fedre med andre atternavn.Skal se hva jeg finner i kirkebøker.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Glemte å si at om du trykker på Family, så finner du at dette ekteparet hadde en stor barneflokk i Seljord.Mulig å finne igjen faddernavn på barn av Ingebjørg og Asbjørn?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg den familien i Seljord i 1815 -telling : LenkeAlder på datter Ingebjørg er ikke så gal?( ser at jeg kalte henne Ingebor i tidligere innlegg, skrivefeil i farten, selv om navnene blir brukt litt om hverandre)Det kan jo være at Ingebjørg ved vielsen har arbeidet på en gård Hegtved , selv om hun skulle være datter av det paret jeg har funnet?Får se om jeg finner flere spor.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Paret Ingebjørg Olsdatter og Asbjørn Østensen får følgende barn, funnet ved foreldresøk:Østen Asbjørnsen f. 1838 Seljord- Legger lenke til 1. barn: LenkeSå en ny sønn med samme navn f. 7 des 1841, døpt 30 jan. 1842, ( sikkert gitt navn etter første sønn som kan hende dør som liten?)KviteseidGuro Asbjørnsdatter f. 1841 , KviteseidAslak Asbjørnsen f. 1844, Kviteseid.Mulig at foreldre dør tidlig eller flytter vekk, for jeg finner ingen av foreldren i Seljord eller kviteseid i 1865?Skal se litt bedre om jeg finner dem i kirkebøker.Mvh. GunnG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg greide ikke å finne en Østen f. i 1841, men der er det muligens en sammenblanding, for Guro ble født 1841 .Så er det den siste gutten nevnt i barneflokken på foreldresøk, Aslak f. 1844.Her er han i kirkeboka Kvitseid , nr, 12 1844:LenkeHer finner du en del faddernavn ved dåpene, om de sier deg noe?Skulle nesten tro foreldre døde unge. Skal se om jeg finner barnas navn 1865?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om Asbjørn har mistet sin første kone og her er gift på nytt, Kragerø?Sønn Aslak kan passe i alder med sønn, riktignok heter datter ikke Guro men kan hende det er hun som kalles Gurine? LenkeDet kunne passe bra med barna hans?Finner ingen av dem i Kviteseid i 1865.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Skulle ikke undre meg om dette er et barn i 2. ekteskap med Karen, en datter f. 1860 kalt opp etter 1, hustu . Slik var skikken i de dage.LenkeDette er bare gjetting, og kirkebøker må til her for å fastlå om jeg har rett her:-)Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jo, her fant jeg dåpen til Ingeborg Marie, far Asbjørn Østensen og mor Karen som du ser. Synes det står enkemand før fars navn.se 13o dåp 21 okt. LenkeDa er det nok familien som bor i Kragerø i 1865. Karen der har samme pikenavn!Da tror jeg du trenger å fordøye dette før jeg gjør flere søk.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Flott Gunn, jeg leter også for disse Australierne mine så det er fint med hjelp. Men hvordan i alle dager skal jeg få hjulpet deg tilbake! Kragerø finnes under et annet tema jeg har. Det er bakover i tid at jeg forsøke å finne spor! har fått noen fabulous bilder fra Australia og en brevvenninne på syttiseks år som er min 2 cousin 3 times removed, klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Bare hyggelig om jeg kan hjelpe deg, Kikki!Artig hobby dette. ( Litt flukt fra dagens krigsbilder og elendighet i verden) Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.