Gå til innhold
Arkivverket

[#65896] Hvem var foreldrene til Erik Johan Melkiorsen, f. 1818 på Meløy i Nordland?


Gjest Raymond Ronessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Raymond Ronessen

Hei.Har kommet over en Erik Johan Melkiorsen, f. 19/7 1818 på Mosvoll i Meløy, Nordland. Han gifter seg 12/10 1845 med Karen Bergitte Hansdatter - [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2602&idx_id=2602&uid=ny&idx_side=-265>Lenke (Nr. 10). Her oppgis faren hans å være Melkior/Melker Eriksen.Ved dåpen er også Melker Eriksen oppført som far -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kan dette være din Melchior Eriksen i 1801? Dette er den eneste jeg finner i Rødøy prestegjeld ved folketellingen 1801:LenkeDet er skifte etter denne Melkiors mor Kirsten Nilsdatter i 1801, så hun døde nok etter folketellingen. Hun var da gift med Gregus Joensen. Hennes barn var-Melcher Eriksen 19 år-Else Eriksdatter som var gift i Mosvold-Karen Eriksdatter som var gift i Bolgen.-Margrethe Eriksdatter som var 16 år, og formynder var Erik Olsen Neverdal-Martha Eriksdatter 23 år, og hennes formynder var stefaren Gregus OlsenI 1786 var det skifte i Haugvik på Erik Andersen, og de samme barna som ved Kirsten Nilsdatters skifte er nevnt, men her er noen flere barn nevnt. Det kan bety at han kanskje har vært gift tidligere:-Nils Eriksen 29 år-Anne Eriksdatter som var død og etterlot seg en sønnHer var barna Else Margrethe 18 år, Karen Kierstine 14 år, Margrethe 11 år og Martha 9 år.Det er også skifte etter en Anders Eriksen i Haugvik i 1786, og Nils Eriksen og Anne Eriksdatter var hans søsken. De andre av barna over var hans halvsøsken. I 1795 er det skifte etter Nils Eriksen i Haugvik(han som var 29 år i 1786(, og søsken og halvsøsken arvet siden han ikke hadde barn.Jeg tror dette må være den Melcher Eriksen du er ute etter, og forbindelsen til Mosvold er jo der gjennom Melchers søster Else.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Finner også et skifte i Sandaa i Meløy i 1767 etter Niels Ellingsen, og blant døtrene er Kiersten Nielsdatter som da var gift i Haugvik. Nils Ellingsen var da gift med Kirsten Mortensdatter, men det er jo ikke sikkert hun var mor til alle barna hvis Nils hadde vært gift tidligere. Barn av han nevnt i skiftet i 1767: Joen, Elen, Jacob, Kiersten, Else, Marithe Synnøve.Det er skiftene for 'Meløy/Rødøy/Lurøy/Træna 1686-1780' og for 1780-1810 av Svein Edvardsen som er mine kilder. Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten disse når det gjelder min slekt på Helgeland. Det som står i skiftene her vil jeg anbefale å sjekke opp mot kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiNils Ellingsen var først gift med Else Melchersdtr og hun er mor til Kirsten f. 1724 d. 1801. Else dør ca 1740 skifte 1741. Etter det gifter Nils seg med Kirsten Johansdtr som dør ca 1760 eller før det da det skiftes etter henne det året.Barna er Marit 1748 - før 1798, Synnøve 150 - 1798, Else ca 1752 - 1798, John Nilsen 1755 - ? (lever 1801) Kirsten Mortensen 1720 - 1805 og Nils fikk ikke barnEller kan opplyses at Erik Melchersen som bode i Fagerviken ovetok tydeligvis etter svigerfamilien for Karens far Hans Olsen skifte 1826 g. m. Rachel AndersdtrKaren (Karin) f. 1821 er omtalt s. 683 bind II Meløy bygdebok. det opplyses der at Rachel f. ca 1795 senere er gift med Jakob NilsenMelcher Eriksen har en søster Margrethe som dør 1832 på Gommen, g. m. Lars Nilsen og da er Melcher på Texmo. og hun har i tilegg som arvinger søstersønnen Nils Nilsen, Øvre Valla, søstersønn Anders Eriksen Ørnesset, søster Martha Eriksdtr g. m. Herman Josephsen, Risøy, søsterdøtrene Erika Eriksdtr Kildal og Johanna Eriksdtr Støt. og halvsøsteren Ane Amundsdtr g. m. Johannes Tollefsen, Selstad.Her er vel en feil i skiftet Anders Eriksen heter vel egentlig Erik Andreas Einarsen f. 1798 sønn til Else Margrethe Eriksdtr og Eilnar Hansen Mosvold. Ane Amundsen er datter til Anna Eriksdtr. Far til disse Eriksene/dtr er Erik Andersen HaugvikDet var bare litt av opplysningene. har mer. Melcher var vel i tjeneste på Texmo, siden han ikke nevnes verken som husmann eller byksler av gården.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Når jeg ser i 'Skifter fra Meløy/Rødøy/Lurøy/Træna 1811-1845' av Svein Edvardsen på side 15, så står det at det var skifte etter Margrethe i 1840. Nå kan det jo ta litt tid etter dødsfall før det holdes skifte, men 8 år er mye syns jeg. Jeg så skiftet i 1840 i natt, men var da usikker på om dette var den 'riktige' Melcher.Forøvrig var det også nevnt en Erik Andersen som sønn i skifte etter Anders Fredriksen i Haugvik i 1764, og første kona til Erik Andersen ser ut til å ha vært Anna Nilsdatter som det var skifte på i Haugvik i 1766. Jeg syns det begynner å bli mange navn å holde styr på, og setter opp en oversikt her. Kirkebøkene bør sjekkes, men slik ser altså anerekken til Erik Johan Melkiorsen ut nå:1)Erik Johan Melkiorsen født 1818 Foreldre:2)Erik Andersen som det var skifte på i Haugvik i 1786. Gift 1 med Anna Nilsdatter som det var skifte på i 1766. Barn med henne ut fra skiftet i 1766:a)Anders Eriksenb)Nils Eriksenc)Peder Eriksend)Anna Eriksdattere)Kiersten Eriksdatterf)Berethe Eriksdatter3)Kirsten Nilsdatter født ca 1741, og 60 år i 1801. Hun døde i ca 1801, og det var skifte på henne i Haugvik4)Anders Fredriksen som det var skifte på i 17645)Margrethe Eriksdatter eller en annen(Anders kan ha vært gift flere ganger). Barn:a)Erik Andersenb)Hemming Andersen som var gift i Øvre Spilderenc)Christen Andersen som var gift i Skare6)Nils Ellingsen som det var skifte på i 1767 i Sandaa. Gift 1 gang med Else Melchersdatter7)Else Melchersdatter som det var skifte på i 1741. Her er kun datteren Kirsten nevnt som barn14)Elling Jørgensen som det var skifte på i 1720. Ektefelle var Marithe Nielsdatter, men barna som nevnes her er fra Ellings første ekteskap med ukjent dame:a)Nils Ellingsen, og formynder var Hendrich Hemmingsenb)Joe Ellingsen, med samme formynder som Nils.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nummer 4 og 5 var foreldre til nr. 2, nr. 6 og 7 var foreldre til nr. 3 og nr. 14 var far til nr. 7 i anerekka. Fikk ikke med stort av det Steinar skrev i den anerekka da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nummer 4 og 5 var foreldre til nr. 2, nr. 6 og 7 var foreldre til nr. 3 og nr. 14 var far til nr. 7 i anerekka. Fikk ikke med stort av det Steinar skrev i den anerekka da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raymond Ronessen

Tusen takk til dere begge for alle opplysningene. Bare en kommentar til det tredje siste innlegget av Anne Lise: Du skriver at foreldrene til 1) Erik Johan Melkiorsen var 2) Erik Andersen og 3) Kirsten Nilsdatter. #2 og #3 er vel foreldrene til Melker/Melkior Eriksen, som er far til Erik Johan Melkiorsen.Ble det nevnt hvem som var kona til Melkior Eriksen, altså mor til Erik Johan Melkiorsen?Med hilsen Raymond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Nei, som du har sett, er ikkje kona til Melker nemnt med namn. Ho heitte Berit [Johanna] Johansdtr, ho er rimelegvis dotter til Johan Jørgensen på Sandvik i Meløy, og dei gifta seg 2. juledagen 1817. Du finn dette i kyrkjeboka. Skiftebøkene til Svein Edvardsen har eg ikkje tilgang til, så eg veit ikkje kva du kan hente av informasjon der. Men du kjem langt med folketellinga 1801 og kyrkjeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

hheidet er magert men skiftet etter Johan Jørgensen er foretatt 1808 og enken Johanna Pedersdtr og barna Ane 27 år, Margrethe 23 år, Berit 15 år er nevnt.Johanna P. nevnes som moster død før 1828, på skiftet til Anders Nilsen på spillern nedre og da opplyses det at Anna Johansdtr er gift med Anders Andersen Novik i Gildeskål og Berit er git med Melcher Eriksen på Mesøy.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Beklager at det ble feil i innlegg 6, men det skulle bli riktig hvis en setter Melcher Eriksen som nr.1. Bra du forsto det likevel da Raymond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Johanna Pedersdtr var dotter til Peder Andersen og Ingeborg Mikkelsdtr Grønnåsen i Meløy. Ingeborg vart svært gammal og budde hos dottera og familien på Sandvik i 1801. Peder kom frå Messøya og Ingeborg frå Grønnåsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet skiftes etter Ingeborg Mikkelsdtrs far Mikkel Petersen 1756 og arvinger var enken Siri Johansdtr og barna 1. John Mikkelsen (hans skifte er i 1763 samme sted) og Ingeborg g. m. Peder Andersen Grønnås.Peder Andersen bygslet Grønnåsen fra ca 1753 til ca 1769 da Nils Paulsen overtokEn liten pussighet i skiftene på Mesøy. Peder Andersen er i 1759 bosattpå Grønnås nr. 1297 er sønn til hovedperson Berit Andersdtr (1294)men i 1747 på 1271-1282 er samme barna nevnt. far er Anders Rasmussen og mor Marit Pedersdtr.Har noen sikre opplysninger her, er Berit Andersdtr og Marit Pedersdtr samme person?er sikker på at Marit Pedersdtr er rett er hun (trolig) datter av Peder Nilsen som skiftes etter 1718 g. m. Johanna Johansdtr (hun ble gift ca 1718 med Giøl Johansen) skiftet hennes 1747 omtaler hennes datter Marit Pedersdtr som enke.De familiene her er omtalt s. 699 i Meløy bygdebok bind IISteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.