Gå til innhold
Arkivverket

[#65899] Severin f 1878 Herøy


Gjest Wenche.O. AbeltunTarberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche.O. AbeltunTarberg

jeg har møtt på ett problem det er i herøyboka bind 3 som er utgitt i 1983,og Herøy boka som er utgitt i 1963. det gjelder noen som er busatt Moltustranda. En Bern Jonson Våge f.17.12.1853 Sande-D 17.12.1909 gift 1879 med Anne Sivertsdatter Helland f 14.04.1856 Sande-d 28.05.1929 i boka frå 1983 går det frem at de har 11 barn men i den gamle boka bare 10. så det jeg lurer på det gjelder deres førstefødte Severin født 1878,klare ikke og finne han i kirkebøkene,han står ikke i den gamle Herøyboka mne i den nye Hva skal jeg rette meg etter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche.O. AbeltunTarberg

Hei ElinSer på denandre lenken din,der har ej alle navna,men han Severin Emanuel f 1879 er ikke den riktige Severin for i førlge bygdeboka er han nr 2 og den Severin ej etterlyser f 1878,kan sikkert ver at han døde rett etter fødslen da det står ett kors bak navnet og fødselsåret hans,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Bern og Anne gifta seg 31.aug. 1979, nr. 15 her [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6439&idx_id=6439&uid=ny&idx_side=-80>Lenke . Dei var frå Våge og Helland, som er grannegardar på Sandsøya i Sande. Ifl. Herøyboka, kjøpte dei bruket på Moltu i 1880, og dei må ha flytta dit det året.Severin Emanuel er f. 27.9.1879 (ein månad etter at foreldra vart gifte) og død 14.2.1881, nr. 4 her Lenke Neste barn, Severine, er f. 6.1.1881 og døypt 14.4. (same dag som broren er jordfesta)nr. 8 her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche.O. AbeltunTarberg

Tusen takk skal du ha Ivar.jeg kjenner til denne slekta,da min svigermor er etterkommer av Bern og Anne.Men hun viste ikke om den første Severin før ej fant han i den andre utgava av Herøyboka. Så det er nok sikkert slik at de hadde en Severin før de fikk Severin nr 2 for det er ofte ej har sett at de har oppkalt neste unge etter den før om den døde.Så tusen takk skal du ha for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

(5)... som sagt, så ville eg undersøkt. Det _kan_ vere ei mistyding. Det er ikkje sikkert dei yngre borna fekk vite så mykje om han/dei som døde. Dersom det var ein første Severin, står han i ei kyrkjebok. Du må leite både mellom fødde og døde. Eg gløymde forresten Leikanger (i Herøy) som alternativ ovanfor.Det stemmer at døde sysken gjerne vart oppattkalla; her er Severina kalla opp etter Severin (Eller: ho er kalla opp etter den same som Severin vart kalla opp etter.) Men det finst også ein viss tradisjon for ikkje å gjere det fleire gongar når også den andre som får namnet døyr. Så oppkallingspraksisen gjev eigentleg ingen leietråd her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche.O. AbeltunTarberg

hei ja kan sjekke i kirkebøkene,har sett i Herøy men der var ingen,men skal kikke på de andre du nevnte jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.