Gå til innhold
Arkivverket

[#65906] Innset/Hølonda/Rennnebu: Ola Kristenson Næverdal (1754-1829)


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

I følge rennebuboka, bind IV, s. 373, ble Ola Kristenson Næverdal født 1754 på Innset. Han var g.m. Ane Knutsdatter Rise (1763-1856). Her står det at han kjøpte gård på Kulbrandstad i Hølonda i 1807 - nærmere bestemt Oppigard. Herunder i Hølondboka, bind 2, s. 21, står Ola f. kring 1754, d. 1829, 75 år. Det står også her at Maren Forslien var søster til Ola. Slår jeg opp i samme bind av Hølondboka, s. 254, står det at Jon Eriksson Forslien var g.m. Maren Kristensdatter, f. 1759, d. 1849. Det står også: 'Jon kom fra Hol i Rennebu. Kona var visstnok søster til Ola Oppigard på Kolbrandstad, men vi veit ikke kor dei var ifrå.'Kanskje noen kan hjelpe meg å finne ut mer om hvor Ola og Maren stammer fra? Jeg har lett etter Ola sin fødsel i kirkeboka for Innset i årene 1752-1755 men uten hell. Det skal sies at jeg ikke er ekspert på tyding av kirkebøker, så jeg kan jo oversett det...Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Kanskje Ola er sønn til min ane Christen Hansen Næverdal f 1728 i Næverdal (dengang Hedmark, nå S-Trøndelag)d 1812. Christen giftet seg 21 juli 1765 med Anne Jacobsdatter Graae. Dette var nok Christens 2 ekteskap, sett fra alderen hans. Christen var røstvender på Kvikne Gruver. Han var sønn av Hans Christensen Næverdal og Kari Kaspersdatter Innset, begge f ca 1690. Dessverre har jeg ikke notert noe på (evt) 1 kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Dette er et søskenpar det har vært forsket mye på uten at det har ført til noe konkret. Problemet er bl.a. at kirkebøkene 1739-1756 bare gjelder Kvikne. Så kommer en periode mellom 1756 og 1764 hvor det ikke finnes kirkebøker. Først i 1764 begynner kirkebøkene for Innset.Det er mange som har navnekombinasjoner som kan tilsi slektforbindelse med disse to, og teoriene har vært mange. Likevel var det dette med bevis, da.Prøvde i farten å finne om dette hadde vært debattert i dette forumet, noe jeg trodde, men klarte ikke å finne annet enn et tidligere innlegg av deg, Rune.På Rennebumartnan i 2007 hadde vi til og med besøk fra Amerika med spørsmål om dette. Han hadde forsket mye rundt dette og vært i kontakt med flere lokale aktører.Det hadde jo vært artig hvis noen kunne snuble over noen kilder som kunne ført til en løsning her.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Grete Jøraas

Fant navnet (snublet over!) Ole Næverdal i kirkeboken MINI Alvdal og Tynset 1764-69 Lenke høyre side. Selve teksten klarer jeg ikke å tyde. Og året er 1764, da skal jo din Ole være 10 år, litt ung for både konfirmasjon og ekteskap. Men kanskje finner du noe mer av det du søker etter i disse kirkebøkene? Håper du eller noen andre kan tyde det som er skrevet her.vennlig hilsen grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Austad

For meg ser det ut som det står: '3die Søndag efter Paaske Begravet Ole Næverdalens avdøde lille Søn Rasmus ..... 7 uger og Peder Franches avdøde lille Datter ....'Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.