Gå til innhold
Arkivverket

[#65910] Siri Hansdtr Havdalsrønningen f. ca 1768 d.1839, Melhus g.m. Assar Jonsen


Gjest Aud Inger Skurdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Inger Skurdal

Jeg har lenge lett for å finne hvor disse 3. tippoldeforeldrene kom fra.Det heter i Bygdebok for Melhus at ...'de var visstnok fra grannegardar på Leinstrand'. Fant dem begge konfirmert 1779 i Melhus/Leinstrand og da må en vel anta at de var oppvokst der. Det står ikke alder ved konfirmasjonen. Har lett gjennom alle døpte fra 1760 og finner bare 1 Siri Hansdtr. f. 1766, far Hans Jørgen Skjefstad. Kan jeg gå ut fra at dette kan være rette dama, konfirmert som 13-åring?Har funnet mye om Hans Jørgen Skjefstad, men iflg. Hølondaboka hadde han ingen datter ved navn Siri og heller ikke noen født i 1766. Av de andre barna oppgitt i samme bok, finner jeg noen, og Hans Jørgen Skjefstad er skrevet på samme måte. Kan det være rette dama jeg har funnet, eller er det andre måter å sjekke ut dette på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg synest at 13 år virker litt for ungt Men man vet aldri.Det står jo gardsnavn da de ble konfirmerte: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Leinstrand i Melhus, Ministerialbok nr. 691A02 /3 (1768-1815), Konfirmerte 1775-1782, side 116. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17031&idx_id=17031&uid=ny&idx_side=-25>LenkeI ft 1801 er hun 33 år og han 38:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her har du vel Assers fødsel i 1761: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Leinstrand i Melhus, Ministerialbok nr. 691A01 /3 (1740-1767), Kronologisk liste 1762, side 100. Permanent sidelenke: LenkeDet er n° 17 venstre kolonne litt under midten, faren heter Joen, men jeg greier ikke å tyde hans farsnavn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

De blir trolovet i 1793, høgre side, venstre kolonne: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Melhus i Melhus, Ministerialbok nr. 691A02 /1 (1768-1815), Trolovede 1791-1793, side 189. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16246&idx_id=16246&uid=ny&idx_side=-66>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan det være Esp det står etter Assers navn ved konfirmasjonen? Ser at en av faddere ved denne Asser Joensens dåp og har et slikt gardsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg finner en gard Esp på Leinstrand og der er det en Elling Jonsen i 1801 som kanhende er bror til din Asser, i så fall har du og morens navn der, men det kan og være et skudd i blinde! [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=f11653&gardpostnr=93&personpostnr=2301#nedre>LenkeDet er vel den Elling som er døpt som n° 9 i andre kolonne til venstre her i 1766: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Leinstrand i Melhus, Ministerialbok nr. 691A01 /3 (1740-1767), Kronologisk liste 1764-1767, side 102. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Finner Sundet som gard, men ikke Sundtsøren, kanhende et sted under Sundet? Det finner vel Aud Inger ut av i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Inger Skurdal

Tusen takk, så langt, mange fine innspill som jeg skal studere. Har hatt kaffebesøk:) Har funnet Hans Jørgen Jør(gen)sen fikk bygselbrev på Sundet på Hølonda 22.02.1776 , f. 1730,d. 1790, eide Skjegstad på Leinstrand fra 1760 til 1776 (tjente godt på den transakjsonen iflg, Leinstrandboka)Han var gift 3 ganger, men ingen Siri er nevnt, derfor tviler jeg, men som tidligere skrevet, ingen barn notert mellom 1765 og 1770, så det kan være ei som mangler her. At Siri heter Lilleler ved konfirmasjonen, kan kanskje skyldes at familien forøvrig har flytta til Hølonda på dette tidspunkt?Når det gjelder Assar Jonsen, så var denne Elling litt spennende. Har funnet en Jon Assarsen Kleven (plass under Sundet på Leinstrand)som var kjøper ved en løsøreauksjon i 1770. Sundet drev med fiske, frakt, servering i tillegg til gårdsbruk, og knytta til seg fiskere bl.a. Assarnavnet kan kommer fra Hemne eller Måløy.P.s. Så flinke dere er med lenker, det må jeg lære meg.Ha en fortsatt fin kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Jeg tar med denne innførslen fra Melhus i Melhus, Ministerialbok nr. 691A02 /1 (1768-1815), Døde og begravede 1787-1792. LenkeHelt sist, desember 1787, kan det være Joen Sunde, 61 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Håper du finner ut av det, bare hyggelig å kunne være til litt hjelp.Lenker er ikke vanskelige å lage. I fjor en gang satte jeg opp en liten 'oppskrift' - prøv den ved å sende mail til deg selv: Lenke lenker&nr=1&antinnlegg=17&startnr=&antall=&spraak=n#anker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Inger Skurdal

Tusen takk til Kjellaug og Aud.Aud,!! den lenka du la inn viser også dødsfallet til Hans Jørgen Sundet....du verden, verden er liten. Nå mangler det bare 'bevis' for at han har datteren Siri, min 3. tippoldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Hei,Jeg tror den lenka til Joen som døde des 1787 er feil mann, han er trolig en Joen Lunde?Her er en bedre kandidat, Jon SundsKleven, 50 år , ført 24 feb 1772. LenkeKjenner du til om Hans Jørgen var gift flere ganger? Se 5. des 1771, Marthe Hansdatter Skjefstad, uegte.En Jørgen Skjefstad er ført som død 15 juli 1770, 88 år.Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Inger Skurdal

Hans var gift 1. g.1761 m Siri Olsdatr Skjefstad(ikke funner henne) 2. g.1773 m Ane Olsdtr Skjefstad(ikke funner henne) 3.g.1776 med enke Gjertrud Nilsdtr Sundet (Hølonda) Fikk barn 6 barn i 1. og 1 i 3. ekteskap.Har funnet de fleste dåpene, og som sagt, Hans Jørgen Skjefstad skrives likt som Siris dåp.Kan godt ha et uegte barn oppi alt dette, skal sjekke mer, takk:) Jør(ge)n Skjefstad, Hans Hørgens far, står som født 1685, men antas død 1739, det kan være feil,stemmer ca at han kan være oppgitt som 88 år ved død.Sundskleven passer jo godt til 'plassen Kleven under Sundet' Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Leinstrand i Melhus, Ministerialbok nr. 691A02 /3 (1768-1815), Kronologisk liste 1770-1774, side 81. Permanent sidelenke: Lenke,Her finner jeg Ole, Hans 5.barn, skal være død samme år, men finner ikke Marthe.God natt. Natta går fort for den som er ivrig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Inger Skurdal

Nå tuller jeg, må ha tunga rett i munnen.Her opereres med to Sundet-gårder, den ene på Leinstrand, den andre på Hølonda.Siri Hansdt. hårer jeg å kunne knytte til Hans Jørgen Jørgensen Skjefstad, (der fra 1760-1776) født på Sundet på Hølonda, gifta seg tilbake til ættegarden ved 3. ekteskap med enka der.Sundet på Leinstrand mener jeg Assar, Siris mann kan knyttes til. Finner Jon Assarsen Kleven under Sundet i 1770. God natt og takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I lenken i innlegg 8 dåp n° 14, står det jo tydelig at Hans Jørgen får en datter Siri i 1766. Det er mulig at mora døde da og at barnet er oppkalt etter henne, det var ihvertfall ofte skikken her på Vestlandet.Bygdebøker kan ha feil, det ser vi ofte og barn kan være oversett. De er absolutt gode hjelpemidler, men man skal ikke ta alt med 100 % sikkerhet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Det kan være lurt å sjekke gården Storler i bygdeboka. Ved konfirmasjonen i 1779 er hun ført som Siri Hansdatter StorLeer. Ved trolovelsen i 1793 er Andreas StorLeer en av vitnene. Andreas finner vi her i FT1801. LenkeAud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Inger Skurdal

Beklager at jeg i tidligere innlegg skrev Siri Hansdtr Lilleler, ser selvfølgelig at det er Storler. Storler og Skjefstad ligger ikke langt fra hverandre, og det er ikke utenkelig at Siri som 10-åring, når faren flytta til Hølonda (ca 3 mil unna) ble igjen på Storler, spesielt når Anders Storler var 'gu'far'. Det har jeg også sett i andre sammenhenger.Da tror jeg herved at farskapet er bekreftet (?), og har derved funnet aner tilbake til 1590, Arn på Sundet, på Hølonda, på Siri's side.Jeg bør vel lage et nytt tema på Assar.Tusen takk.P.s. Skulle det være noen som har slektslinjer etter Arn på Sundet f.1590, er jeg takknemmelig for informasjon og vil gjerne bidra med det jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.