Gå til innhold
Arkivverket

[#65911] Anne Katrine Nilsdatter Flensborg, Foldvik, Gratangen, Troms


Gjest Lars Løkkebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Løkkebø

En av mine barns aner er Anne Katrine Nilsdatter Flensborg som var gift med Rasmus Tygesen Trane, på Foldvik, Gratangen i Troms.Har prøvd å lete litt på nett for å finne hvem som kan være hennes foreldre, men sitter ganske blankt igjen. Kirkebøker finner jeg ikke for denne perioden. Anne skal være født ca. 1700 og giftet seg første gang ca. 1719 med Jens Andersen Juul. Deretter skal hun ha giftet seg ca. 1723 med Rasmus Tygesen Trane.Er det noen som vet noe mer om henne? Ser at hun er prøvd lenket til Anne Katrine Riber, men jeg kan ikke få dette til å stemme.Lars Løkkebø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg har ikke funnet ut mer om dette - Anne Cathrine Nilsdatter Flensborg er også min ane og jeg har prøvet å lete opp hennes bakgrunn uten å lykkes.Det som jeg synes er merkeligst, er at ingen etterkommere får navnet Nils, men Jens er det mange av. Kan Nilsdatter være en feilskriving?Jeg håper selvfølgelig at det er noen som kan komme med nye opplysninger. Forresten - det går vel an å be om en utskrift av den originale tingboken. Skal se om jeg kan få gjort dette.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Dette med Nils Jensen Brevold er jeg ikke sikker på. Der er jo både Nils og Jens. Men han er vel ikke nevnt som Flensborger - var det han som hadde tilnavnet Løgstøer. Har ikke disse bøkene ellers skulle jeg ha gjort et oppslag.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Noe av det interessante er jo hvordan hun har fått tilnavnet/etternavnet Flensborg og om hun kan knyttes mot andre familier med dette navnet. Men etter det jeg har skjønt er det vel sparsommelig med kilder fra området på denne tiden. Den orginale tingboken kan kanskje kaste lys over om det Nilsdatter er en feiltolkning.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Nå er forespørsel sendt Statsarkivet i Tromsø. Jeg kommer tilbake til saken når/hvis jeg får svar.Det kan jo være godt å rydde denne ene usikkerheten med hensyn til hennes navn av veien.Flensborger-navnet er i alle fall knyttet til Trondheim på denne tiden etter det jeg har forstått.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg har i dag fått følgende svar på min forespørsel - fra Statsarkivet i Tromsø:'Vi har allerede skannet de aktuelle kildesidene i Senja sorenskriverembetes arkiv som De refererer til i e-posten Deres. Det dreier seg om løpenr. 1 justisprotokoll/tingbok 1723-1727, fol. 12a og 89b, og løpenr. 2 justisprotokoll/tingbok 1727-1731, fol. 16a.'...etternavnet på damen både i lnr. 1 fol. 89b og i lnr. 2 fol. 16a er skrevet 'Nielsdaatter' og definitivt ikke Jensdatter'.Da er svaret en bekreftelse på at hun opptrer med det riktige navnet - vet ikke om det kan hjelpe oss noe særlig videre.Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.