Gå til innhold
Arkivverket

[#65915] Bergen. Anna Marie Rye, f 1814, g Michelsen, hvor ble hun av?


Gjest Kirsti Rye
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsti Rye

Jeg prøver å få oversikt over min tippoldefars søsken og deres etterkommere fram til 1900, og nå trenger jeg litt hjelp med denne familien.Anna Maria ble født i 1814, foreldre var Martinus Madsen Rye og Elisabeth Olsdatter. I 1837 gifter hun seg med enkemann Hans Christian Michelsen[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=16&filnamn=vigd1816&gardpostnr=5911&merk=5911#ovre>Lenke I 1838 får de sønnen Hans Martin LenkeI 1845 er Anna Marie fadder ved nevøens dåp Her er hun oppført som enke, og det er det siste sporet jeg har etter noen av dem. Barnet er Carl Andreas, nr 155 Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. B 2 (1841-1851), Fødte og døpte menn 1845, side 64. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Det er mulig Grethe, jeg finner i alle fall ingen andre som kan passe. Men om hun lever så sent som i 1891, hvor er hun i 1865? Og når døde hun?Og levde Hans Martin opp? Jeg prøver å finne han som konfirmert, men har ikke klart det ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Jeg har nå gått gjennom korskirken vaksinerte 1838 - 1855, og konfirmerte 1852 - 1859, men finner ikke Hans Martin.Verken han eller faren er i databasen over gravlagde 1816 - 1886 så vidt jeg kan finne ut. Finner heller ikke noen døde som kan passe med Anne Marie.Skal se om jeg finner Hans Martin konfirmert i domkirken, de må jo være et sted, det gjelder bare å finne dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Litt om Jens Olai Hansen fra Norges skipsførere, utgitt 1935:Jens Olai Hansen, Minde pr. Bergen, f.25-3-1881 i Bergen. Til sjøs 1899 med med d. 'Otta' (5430) av Bergen, tilh. Lorentz W. Hansen. Styrm.eks. 1904 og skipsf.eks. 1909 i Bergen. Styrm. med bl.a. Bergensdamperne 'Capri' og 'Falkniss'. Blev i 1917 fører av d. 'Hosanger' (2400) av Bergen, tilh. Westfal-Larsen & Co.Har senere ført følgende Bergensdampere: 'Athos' (2900), 'Borna' (1400), 'Samnanger' (7300), 'Tananger' (8800), 'Leikanger' (7300), 'Brandanger' (8500) og fører nu m. 'Hindanger' (8500), tilh. Westfal-Larsen & Co. - Gift. 3 barn. Blev under krigen torpedert med d. 'Athos', 2 mann omkom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Tusen hjertelig takk Carsten, nå ble jeg vel glad. Dette var fantastiske nyheter for meg.Nå skal jeg studere opplysningene du har gitt meg, jeg kom et godt stykke videre nå, pluss at jeg fikk et håp om at det er mulig å finne dødsfallet til Anne Marie også.Igjen takk for god hjelp.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Takk for det Carsten. Jeg har også funnet Anna Christine, født 29 mars 1877 på Lindås, samt Anders Olai f 1867 og Christian Olai f 1872 i Haus. Begge disse guttene døde som små, men Anna finner jeg igjen i 1885.Dette ble spennende.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei igjen.Skiftet etter Hans Mikkelsen viser at det er rett person Elin viste til i 10).Enken har riktigok fått feil farsnavn, hennes far het Martinus, men de eldste barna er Hans Christians fra første ekteskap, og alderen på Hans Martin stemmer, så dette var full klaff.Da gjenstår det bare å finne Anne Maries dødsfall.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.