Gå til innhold
Arkivverket

[#65917] Tyde-/lesehjelp; fattigprotokoll Fjaler, S&F, 1836/1837.


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Er det noen som kan hjelp meg å tyde denne siden i en fattigprotokoll fra Fjaler fra 1836/1837?Overskrift (tekst) og Kolonneoverskrifter.Mvh Arnfrid M

bilete6225.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Overskrift:Regnskab over de i Foraaret 1837 fra forskjellige Indbyggere i Yttre Holmedals Kald skjænkede, ved Fattigcommisionens Medlemmer uddelte, milde Gaver til Præstegjældets ved 1836 Aars Misvæxt meest skadelidte Indvaanere.Kolonner venstre side:Indsamlet. Penge. Havrekorn. Saltet Sild. Røget Sild. Potætes.Høyre side:Uddeelet. Penge. Havrekorn. Saltet Sild. Røget Sild. Potætes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Arnfrid!Regnskab over de i Foraaret 1837 fra forskjellige Indbyggere i Yttre Holmedals Kald skjænkede ved Fattigcommissionens Medlemmer uddeelte, milde[?] Gaver til Præstegjeldets ved 1836 Aars Misvæxt meest skadelidte Indvaanere.-'Indsamlet' på venstre sida og 'Uddeelt' på høgrte sida, 'Penge, Havrekorn, Saltet Sild, Røget Sild, Potætes'.og ei rekkje med namn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Aud, og tusen takk for hjelpen. Det var noe slikt jeg tenkte, men synes det er greit å få det verifisert av kyndige. Står det noe om giverne, jeg tenker på stand, profesjon, m.v.?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, så det er medhjelperne som står på venstre side altså.Tusen takk.Da skulle denne saken være løst.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Eg ville berre kommentere at dette er eit eksempel, og burde vere eit føredøme på, korleis ein innsamlingsaksjon kunne ta seg ut på papiret. Einaste ein kunne ynskje seg nærare opplysningar om her, er at gjevarane kunne kanskje også ha vore nemnde.Innsamla i reide pengar: 26 Spd. 1 ort 9 skilling.Havrekorn: 34 våger 2 bismarpund 16 merkerSaltasild: 6 1/4 tynneRøykjesild: 2200 stk.Poteter: 16 skjepper.Ein kan også merke seg at alt som vart innsamla, vart utdelt, ikkje som idag, at pengane vert sette inn på ein konto og vert der ståande, i årevis. Eg tenkjer her særleg på det som vart samla inn etter tsunamiulukka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Flott Gunnar,Nå vi likevel er i gang igjen, så begynye jeg å tenke på en ting;Østen Østensens enke fikk altså 1 daler 2 ort og 12 shilling, og dette var i 1837.Hvor mye var dette egentlig? Og fikk hun ikke mer dette året?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Fikk de utbetalt fattigpenger mer enn denne ene gangen pr år? Synes 1 daler 2 ort og 12 shilling virker litt lite til et helt år. Noen synspunkter? Hva fikk man for dette beløpet i 1837?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.