Gå til innhold
Arkivverket

[#65918] Sl Petter gahrmagers enke (1748)


Gjest Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje E Skrolsvik

Er det noen som vet hvem dette er? Enken er fadder på Svorkmo 14/9-1748. Er dette Rørosfolk, eller hører de til en annen gruve ?Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

De kan jo faktisk være den samme.Jeg har en Petter som er far til Fransvis Pettersdt.,1677-1742 g.m. Ingebrigt Eriksen Skjøtskiftmoen, 1663-1739Forlovet 17.4. 1701, Orkdal: Ingebrigt Eriksen Bergknekt og Frantsvis Pettersdt. Franke (Tallerås).I skiftet etter Fransvis i 1742 er hennes bror, Ole Bustad nevnt:Till formynder for de u-myndige børn blev beskikket de efter loven nest føde Vederheftige Værger, nemlig for Frantz-vitz IngebregtsDaatter hendes modrbroder den ærlige og Vellfor-standige Dannemand Ole Bustad (Skifte etter Franzvis Pettersd. Skjøtskiftmoen i 1742, avskrift av Arnt Stavne) Dette kan være hennes søsken: Gift 16 p. Trin (9.10.1698), Verket, Svorkmo: Erik Joensen Engen og Johanna Pettersd. Franke.Gift St.Hansdag 24.6.1700, Verket, Svorkmo: Peder Joensen og Else Pettersd. FrankeHer er en Petter på Tallerås i 1701, men han er titulert som postbonde. LenkeVet ikke om dette kan være til noe hjelp, men ville bare nevne det.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest leiv skjerve

Postbonde og garmaker Petter Pettersen Tallerås Franck fkr 1631, far til Frantsvis, var far til barn fra 1677-1685.Konas navn er ukjent, men jeg har antatt at hun var en av de 4 Frantsdøtre. som jeg har registrert.Jeg har videre antatt at hennes navn var Bente og at hun var fkr 1650.Hun kan ha hatt en ukjent sønn 'Petter garmager' fkr 1680 og død før 1748For Petter 1631 har jeg reg fra Orkdalsboka III/269, Tallerås:'I 1723 var Dreier eier og Peter Franck bygselmann'.Petter 1631 vilde da ha vært ca 90 år.Notatet vilde passe bedre for en eventuell sønn Peter.Dette ble mye fabulering.Vennligst Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takk skal dere ha begge to. Skal sjekke hvordan dette passer med tanke på de andre fadderne. Det er fadderne til Mali Jøstensdatter Hongslo døpt 15/9-1748 Svorkmo det gjelder. Jeg har funnet en Peder (Benjaminsen) Garmager f ca 1698 eller 1711 g m Kirsten Henriksdatter Flor. De andre fadderne var Iver (Aamodt?)Sagens qv,Marit Andersdat Aamodt,Michel Eune, og Rasmus A Løfshuus.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest leiv skjerve

Kirsten Henriksdatter Floer f 1705 d 1740 skifte Tolgen 15?/3 1740g m hyttemester Peter Benjaminsen Grube fkr 1700Hennes foreldre var :Henrik Andersen Flor, hyttemester på Tolga 1691-1730 ogElisabeth Sofie Irgens 1674- 1718Mvh Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takk for den Leiv.Da er vel ikke 'denne Garmageren' noen kandidat som fadder. Flor navnet ville vel da dukket opp blandt fadderne. Vil prøve å sjekke om de kommer inn på far eller morsiden som faddere. Foreldrene er Jøsten Knudsen f ca 1720 Fagerli,Meldal og Ingeborg Erichsdatter f 1724 Kjøsalien under Lien,Orkdal.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takk skal du ha Astrid. Jeg kan ikke umiddelbart se tilknytning her så langt. Har det i bakhodet etter at jeg nu har sjekket ut temaet.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.