Gå til innhold
Arkivverket

[#65920] NO/Alstahaug/ Vega. Hvor kom Paul Larsen f. ca 1754 fra?


Gjest Hill-Gunn Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hill-Gunn Jensen

HeiTrenger hjelp til å finne foreldrene til Paul Larsen f. ca 1754 Det første jeg finner om Paul er trolovelsen på Tjøtta (nederst h. side) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17098&idx_id=17098&uid=ny&idx_side=-52>Lenke Paul ble søndag mellom jul og nyttår 1788 gift med Mortine Mortensdtr. i Alstahaug. Tyder hans oppholdssted til å være Aakerøen Lenke De får datteren Elisabeth i 1791 Lenke Sebina i 1793 Lenke og Marit i 1796 Lenke Familien bor i denne tiden på Skavøen.I 1801 er Paul husmann med jord under Alstahougs Præstegaard, trolig da også på Skavøen som vissnok ligger mellom Alstahaug kirke og Blomsøy LenkeEn eller annen gang etter 1801 må familien ha flyttet til Engelsøen på Vega, siden Paul får sitt 4. barn Sebedias der i 1803 (nr. 2 h. side) Lenke Paul dør på Engelsøen 80 år gammel 31/12 1834. LenkeMortine døde 14/10 1822 også på Engelsøen (nr. 11)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

HeiDenne Paul Larsen er født i Tjøtta fjerding iflg. militærrullene for 1807-1835, men noe nærmere sted er ikke nevnt.Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaus Johnsen

Jeg merker meg at Baltzer Christophersen var forlover da Paul ble forlovet. Han finner vi i 1801 på Aakerøen Sør. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f11820&gardpostnr=181&personpostnr=4046&merk=4046#ovre>LenkeEtter mine registreringer var Baltzer Christophersen fetter av Baltzer Larsen Blomsøya. Baltzer Larsen var født ca 1747 ifølge mil. ruller (mener foreldre er Lars Andersen og Ingeborg Baltzersdatter).Baltzer Larsen er på Blomsøya i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Takk til Svein og Klaus for innspillJeg har ingen andre kilder om området enn KB og der klarer jeg ikke å finne noen Paul Larsen i den alfabetiske oversikten over døpte i tidsrommet 1737-1767 i Alstahaug [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16573&idx_id=16573&uid=ny&idx_side=-335>Lenke Finner Baltser døpt i 1749 Lenke Finner også en uekte Paul døpt i 1741 Alstahaug, men han blir vel i eldste laget ut i fra Paul Larsens alder ved ft. 1801 og død (nederst v. side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

HeiJeg tror neppe at han er innflyttet til Tjøtta av den grunn at i innrull.manntallene er oppgitt hans fødested som Tjøtta fjerding, ikke at han kommer der fra.At han ikke er nevnt i kirkeboken under døpte er ikke noe nytt, det er en del laguner i kirkebøkene der presten rett og slett har 'glemt' å føre enkelte døpte inn i kirkeboken.Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

Hei igjenFra militærrullene er følgende opplysninger:1808 54 år og fødested Tjøtta. (f.1754) 1812 59 år og fødested Tjøtta. (f.1753) 1813 61 år og fødested Tjøtta. (f.1752) 1814 62 år og fødested Tjøtta. (f.1752) 1818 64 år og fødested Tjøtta. (f.1754) 1824 67 år og fødested Tjøtta. (f.1757) 1828 74 år og fødested Tjøtta. (f.1754) 1830 76 år og fødested Tjøtta. (f.1754) 1833 78 år og fødested Tjøtta. (f.1755)Ser vi på de forskjellige fødselsårene så skal han være født mellom 1752 og 1757, og da mest sannsynlig 1754, på Tjøtta.Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Tusen takk Svein for mer utfyllende opplysninger om Paul, som er en av mine forfedre. Da vet jeg i allefall at han var fra Tjøtta.Visst man går ut i fra at Paul kan være sønn til Lars Andersen på Blomsøy, noe som ikke er så usannsynlig siden Paul og familien bodde like i nærheten (Skavøen) når barna blir døpt. Hvor ville det da være mest sannsynlig at Paul ble konfirmert, på Tjøtta eller i selve Alstahaug kirke? Finner nemlig flere fra Blomsøy konfirmert både i Stamnes og Herøy, men ikke ”min” Paul.Nå har jeg atter en gang saumfart kirkebøkene for Alstahaug med alle ”fierdinger” uten å finne spor av Paul sin konfirmasjon i tidsrommet 1768-1778 At presten hadde en dårlig dag og glemte å føre Pauls dåp inn i Kb tror jeg så gjerne, men at han også glemte å føre han inn som konfirmert, ville nå være vel mye glemsomhet. Skjønt hvem vet, ser at presten et par ganger har sirlig ført inn foreldre og faddere, men ikke barnets navn.Muligens fadderne på Paul og Mortinas barna døpt i Alstahaug kan være et spor for å finne Pauls opphav, disse var;Elisabeths faddere; Elias Olsen – Blomsøen. Iver Olsen – Blomsøen. Marit Ravaldsdtr.- Blomsøen. Gjertrud Eliasdtr. – Klipen. Marit Jakobsdtr. – Lund.Sebinas faddere; Peter Jakob Mortensen – Sanderøen (bror til Mortina). Johannes Andersen – Alstahaug. Karen Svendsdtr. – Alten. Dorthe Iversdtr. – Alten. Kiersten Nilsdtr. – Alten.Marits faddere; Lars Joensen – Alstahaug Peter Jakob Mortensen – Sanderøen (bror til Mortina). Karen Olsdtr. – Sanderøen. Elen Jonsdtr. – Sanderøen. Martha Andersdtr. – Sanderøen.Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Man finner så mangt i disse kirkebøkene for Alstahaug:-)Ser at Paul og Mortina må ha vært bekjente lenge før de ble gift, han var nemlig fadder da Mortina fikk datteren Ingeborr med drengen Johannes Clemetsen fra Velfjord i 1783, dette barnet døde 8 mnd. senere i 1784 (NB født uekte) Lenke (like under ser man at Baltser Larsen af Blomsøe sin kvinne ble introdusert)Andre faddere til Mortinas datter var; Andreas Mortensen (Mortinas bror) / Ingeborr Olsdtr. / Olava Mortensdtr. (Mortinas søster) / Ane Larsdtr. alle fra Hestøen.Dette tyder på at Paul var på Hestøen i 1783. Kan denne Ane Larsdtr. være søster til Paul?Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

Hei Hill-GunnDu skal ogå være litt obs på at kirken i Vefsn bel brukt, da en del av gårdene på Indre Tjøtta tilhørte Vefsn en gang det er det ene, samt at enkelte kirkehandlinger på personer fra Alstahaug og Tjøtta brukte Vefsn.Når det gjelder konformasjon så var det nokså vekselsvis hvilken kirker som ble brukt for dette distriktet. Av kikene kan nevnes Alstahaug, Stamnes, Tjøtta, Herøy og sporadisk Dønna. Når det gjelder konfirmasjon på denne Paul så behøver det ikke være i noen av kirkene. Hvis foreldrene flyttet en del på seg så kan han være konfirmert hvor som helst. Det kan jo være at han er født i Tjøtta, konfirmert et helt annet sted, hvoretter de kanskje har flyttet tilbake igjen.Faddere er en viktig ting. Du nevner en Lars Andersen på Blomsø. Se om du kan finne når disse barna hans ble gift og igjen deres barn for der om mulig Paul er fadder. Jeg ser ikke bort i fra at Lars Andersen er faren. For å hjelpe deg litt mere på vei når det gjelder Lars Andersens barn (det var en hel skokk'Anders f. 1741 på Lisø (mulig det er en annen Lars Andersen) Berithe i 1743 på Blomsø, Anne Margrethe f. 1751 på Blomsø, Else f.1755 på Blomsø. fra en annen kirkebok er følgende: Lars f.1738 sted ikke opplyst, Jens f.1739 på Lisø, Christense f.1743 på Kamøen, Kirsten f.1745 på Blomsø, Anders f.1746 på Blomsø, Baltser f. 1749 på Blomsø, Lisbeth f. 1762 på Blomsø.Jeg har vel skaffet deg en del arbeid nå :-),Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Gjett om du har, må visst leie inn ekstra mannskap for å komme igjennom avkommet til Lars Andersen før sommerferien:-) Men, likevel tusen takk for alle opplysningene. Skal først sjekk Kb for Vefsn og Dønna for å se om jeg kan finne noe ”øyværing” ved navn Paul Larsen der.Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaus Johnsen

Lars Andersen er oppført i mil. ruller 1769 på Blomsø i Tjøtta. Han oppgis å være 60 år. Oppførte sønner: Anders Larsen 23 år og Baltzer Larsen 22 år, begge født på Blomsø.Det er et skifte på Blomsø i 1775 som følger: Ingeborg Olsdatter HovedpersonLars Andersen Ektefelle.Under står oppført følgende personer som bror og søster, men det skal vel være barn: Anders LarsenBaltzer LarsenAleth Margrethe Larsdatter, gift Even Pedersen AlterenBerithe Larsdatter, ugift 30 årKiersten Larsdatter, giftAnna Larsdatter, ugiftElse Larsdatter, ugift 20 årKirsten ble muligens gift med Arnt Knudsen, Åkerøya, og Else kanskje gift Christopher Eliassen Dalen i Alstahaug, men dette må undersøkes nærmere.Hvor det ble av Anders, Berithe og Anna, vet jeg ikke.Når det gjelder Ingeborg Olsdatter gift Lars Andersen, ser jeg ikke bort fra at det ër feilskrift for Ingeborg Baltzersdatter, som ifølge skifte Østbø Alstahaug 1750 er gift med Lars Andersen.Mvh Klaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.