Gå til innhold
Arkivverket

[#65921] Hvem var Lars Grono i 1700 tallet i Aal, Buskerud ?


Gjest Carsten Friis Fischer
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten Friis Fischer

31. januar 1762 får denne Lars Grono en datter døbt i Aal i Buskerud ved navn Rangi.Men var det muligt at få nogle data på ham ?Fødsel-død-giftemål-erhverv.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

he, ifølge dåpsopplysninger på FS (NB: har ikke sjekket kirkeboka), het faren hennes Lars Olsen og moren Gro Thomasdatter, Nordre Grovo i Hol,vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå var du raskere denne gangen også, Berit.Ikke så lett lesbart etter fars navn, men det kan hende du Berit tyder det som står der?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om du klikker på Fam. får du også navnet på Gros foreldre.Paret Lars OLsen og Gro Thomasdatter får flere barn i følge foreldresøk , Fam. s.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

De barna som ble listet opp ved foreldresøk på Lars Olsen oh Gro Thomasdatter var følgende.Legger lenke til den 1. Ola Larson f. 1755: LenkeNeste barn Elling Larson f. 1757, døpt 5 feb 1758, død 1811, Nordre Grovo , Hol , Buskerud.Ragnhild Larsdatter f. 1858ny Ragnhild Larsdatter f. 1 jul 1760( mulig oppklalling etter en søster som døde før?)nok en ny Ragnhild Larsdatter f. 31 jan 1762. ( mulig hun som lever opp og gifter seg i 1785?) Ragnhild L. d. 15 jun 1813 Turi Larsdatter f. 1 nov , 1766, g. 1797 Birgit Larsdatter f. 12 apr 1772Med forbehold om rett avskrift, må sjekkes i kirkebøker.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Rangdi, eller Randie, som det står i 1801-tellingen, er bosatt med familien på Qvamen (Kvammen) i Hols anneks i 1801. Håper noen holinger kan komme på banen, for gården Nordre Grovo, jfr. innlegg 3, er ukjent for meg,vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det var nok Ragndi som ble født i 1762 , og ikke Ragnhild som to eldre søstre het.Ragndi Larsdatter er opplyst død 1813 , 15 jun . Kan sikkert sjekkes i kirkebøker.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Hvis Grovo og Grøvo er samme gård, noe som virker trolig, ligger den i Hovet i Hol, så håpet må være at noen kan slå opp i bygdebøkene for å finne ut mer om Lars Olsen og Gro Thomasdatter,Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det være denne gården det er snakk om . Navnet kan jo være forandret gjennom tidene. Finner ingen folk som passer på et liknende gårdsnavn i 1801-tellingen. LenkeSer at jeg har glemt to døtre på listen over barn av ekteparet, Lars Olsen og Gro Thomasdatter.Sigrid Larsdatter f. 29 0kt 1769, Grovo i Hol.Birgit Larsdatter f. 12 apr. 1772 Nordre Grovo, Hol.Kan hende disse kan finnes i kirkebøkene og 1801-telling om de lever da?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her finnes båre Grove og Groven under Ål i 1801 om dette kan være gården der Lars Olsen kom fra?LenkeFår håpe at lokale slektforskere kan hjelpe med oppslag?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På Distreff er det levert inn flere slektsopplysninger om Lars Olson og Gro Tomasdatters både forfedre og etterkommere.Lars Olson er nevnt som Lars Olson Villand Grøvo.Gro Tomasdatter er nevnt som datter av Tomas Asleson Raaen ( Røo) og Randi K. Gjuvsjord.Lars Olson Villand Grøvo er nevnt som sønn av Ola Larson Uthus( Fossgard)og Ragnhild Ellingsdatter Villand, Ål.Her nevnes også en bror av Lars, Ole Olson Villand.Sigrid Larsdatter f. 1769, d. 1849 Ål g. med Thomas Larsen Vestreim, Ål.Her er også nevnt hele barneflokken til Lars Olson og Gro Tomasdatter.Da er det mye her som sikkert kan sjekkes i 1801-telling og i kirkebøker.Lykke til. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Synd at kirkebøkene er så mangelfulle... Ifølge div. opplysninger, bl.a. under Villand-familien her på Forumet, ble Lars Olson født 1731. Han hadde Nordre Grøvo og en stund også Søndre Grøvo, så det er nok rett mann. Han var gift to ganger, og ifølge FS-opplysningene, døde Gro Thomasdatter i 1773, men kirkebøkene mangler det året. Har funnet en Lars Grovo/Grove/Grøve (skrives på mange måter) som giftet seg i 1775, men navnet på bruden mangler, og det KAN selvsagt være ham. Har også lest at han døde i 1797, og det er oppført en Lars Grovo fra Hol det året, men alderen oppgis til 50 år, så lett er det ikke.Hva gjelder Gro Thomasdatter, så er foreldrene hennes, jfr. innlegg 21, blant mine aner (og trolig også foreldrene til Lars Olsen), så dette er tjukke slekta,vennlig hilsen Astrid, som fortsatt håper at noen med tilgang til bygdebøkene for Hol dukker opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har jo lagt inn i mitt slektsprogram noen etterkommere av søsken av mine aner, og her er Lars Olsson Villand et eksempel. Skriver inn det jeg har her med Lars som nr.1, og aner dobbelt bakover:1)Lars Olsson Villand født ca 1731. Han hadde Nordre Grøvo, og også en stund Søndre Grøvo Foreldre:2)Ola Larsson Uthus Fossgard født ca 1694, som var gift med Ragnhild Ellingsdatter Villand.3)Ragnhild Ellingsdatter Villand født ca 1692. Hun var kanskje født i Kolve på Voss, og hennes far kom dit i ca 1692. Hun døde i 1752. Hun var først gift med Ola Tolleivson Skjervheim, som var født ca 1668. Det var skifte på han 13.07.1724 ifølge boka 'Folk og fortid i Hol' bind 4. Samme kilde for opplysninger eller om familien. Barn:a)Tolleiv født ca 1714b)Torkjell født ca 1715c)Nils født ca 1717d)Elling født ca 1721e)Margit født ca 1724Barn av Ragnhild i hennes 2. ekteskap med Ola Larsson Uthus Fossgard:f)Ola født i mai 1729g)Lars født ca 1731h)Svein født ca 1733i)Knut født ca 1741 Besteforeldre:6)Elling Nilsson Søre Villand født ca 1655-1660, og død i 1720. I ca 1692-1699 kom han til Kolve på Voss, og kom igjen og samlet Søre Villand på sin hånd. Ved skiftet etter Elling i 1720 hadde boet 9 kyr,4 kviger, 1 liten okse, 3 kalver, 10 sauer, 6 lam, 4 geiter og en bukk.7)Åse Sveinsdatter Brattåker født ca 1675, og død etter 1738. Gift 1 med nr. 6. Barn:a)Ragnhild(se anenr. 3 her)b)Margit født ca 1695c)Sigrid født ca 1703Ragnhild ble gift 2 med Pål Isaksen Nedre Skøro(ca 1675-1732).Oldeforeldre:14)Svein Aslakson Brattåker. Det er litt usikkert om dette var far til nr. 7. Jeg har disse usikre barna på han:a)Birgit Svensdatter født ca 1653b)Lars Sveinson født ca 1670c)Åse Sveinsdatter født ca 1675.Tippoldeforeldre:28)Aslak Olsson eller Sveinsson Brattåker. Han eide Brattåker og Søre Mørk i Hol fra ca 1610. I en sak i ca 1610-1618 kom det fram at Aslak da eide Brattåker og Søre Mørk. Disse gårdene hadde ligget øde en tid, og Aslak overtok sannsynligvis disse gårdene etter sin bestemor Guri Olavsdatter, som hadde arvet disse gårdene etter sin far Olav Brattåker. I 1619 ble han bøtelagt med 6,5 riksdaler og 10 skilling fordi han nektet å møte i retten. Han betalte bygningsskatt til Akershus festning i 1628-29.29)Bodil Knutsdatter født ca 1565. Gift med nr.28. Barn:a)Svein Aslakson Brattåker, som var født ca 1609. Gift 1 med Åse Torsteinsdatter Aslaksgården Nos. Gift 2 med Margit Andersdatter Nordre Vestgard født ca 1620.b)Jørand Aslaksdatter født ca 1605, som det var skifte på 08.09.1683. Gift med Arne Clemmetson Nordre Larsgard(i Hol). Det het ved et gårdbytte 09.01.1673 at Jørand var datter av Aslak Brattåker og dennes kone Botil Knutsdatter. Det var da opplyst at Jørnand var av den rette odelsgren til Villand. Hun skiftet med sine barn den 08.09.1673, og hun døde i 1673 ifølge 'Folk og fortid i Hol'. Hennes ektemann Arne Clemmetson Nordre Larsgard var født ca 1588-1589, og døde ca 1673-1683. Det var skifte på han 08.09.1683. Han var bruker i Larsgard i Hol. Disse er blant mine aner. Har svært mye om Arne Clemmetson.Jeg stopper her selv om jeg har noen usikre forfedre på nr. 28. hvis han heter Aslak Olsson. Det skulle i såfall være Ola Olsson Nyhus født ca 1560 som var faren, men kildene er jo uenige om Aslak var en Olsson eller Sveinsson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Hej allesammenIngen nævnt. Ingen glemt.Takker. Takker for det righoldige materiale. Kæmpearbejde I der har gjort.mvhcarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.