Gå til innhold
Arkivverket

[#65925] Tyding av far ved uægte dåp i Seljord


Gjest Kikki Brill
 Del

Recommended Posts

Gjest Kikki Brill

Supert å se hva mer det står også etter notatet om Pigens 2. leiemaal. Ble man straffet for å få barn utenfor ekteskap på tidlig attenhundretallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Den eneste kandidaten som har likt navn er femten år gamle Knud Heljesen i Bø ved gården Erichsteen Nordre-er Harpestaae en del av det? Foreldrene er jordløs husmand Helje Andresen og Gunild Knudsdatter. De har en 'vanfør' datter Margrethe og Guro samt Knud. Ellers er det bare en Knud ved samme navn i Seljord som er gaardbruger og over seksti år. Knud i familien er femten i 1801 og 21 når barnet blir født så det virker riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Her kan vera lurt å ta med at denne debatten er ein oppfylgjar av debatt 65548 Lenkeslik at det ikkje blir ein masse dobbeltarbeide.Mvh Gro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Døpt 1786 Bø: Knud (nr. 85): Foreldre Helje Andresen og hustru Gunild, flere faddrar med navnet Farberget. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7917&idx_id=7917&uid=ny&idx_side=-7>LenkeDøpt 1789 Bø (nr. 61): Margrete: Same foreldre, og ein fadder Farberget. LenkeVed desse 2 døpte står det ikkje kvar dei bur, men det kan vera ved Forberg.Døpt 1798 Bø (nr. 8): Guro: Helje Andreson under nedre Erichsteen og hustru Gunild Knudsd. 2 faddrar Harpestaae. LenkeGro BeritPS. Det beste er å bruke permant sidelenke til kyrkjebøkane, oppskrift:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

I Seljordboka VI, s.327, Kippestaul finnes Guro 1781-1816. Et tillegg forteller: Guro har borni: 1. Knut 1804- med Olav Knutsson Knipa. Sjå Knipa u 100 Kleivi 2. Hølje, 1807- med Knut Høljesson Harpestå, Bø. Hælje ble g 1840 med Margit Torsdtr Flatekos, til Jaranbrekke u 53 Venås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Det er godt du passer på meg Gro Berit, jeg måtte delete hele slekta bakover og begynne på nytt siden det var mix mellom de to mennene. MEN, de jeg deletet er i slekta bakover allikevel bare via inngifte og sidegren til direkte linja mi så da var det ikke forgjeves allikevel. Sikkerhetskopien var da kjekk å ha og bare lenke på rett sted i treet! Dere har jo alle funnet masse spennende stoff, hjertelig takk! Det finnes jo ingen andre i Bø som kan være aktuelle så jeg går for at det er ham i 1801 tellingen som er far til uægte nr 2 for Guroe. Så da blir det å forsøke å spore opp både halvbrorens far og han i Bø og dermed få treet litt lengre igjen. Det med lenka var bra du sa, Gro Berit! Erling, det er riktig familie du har funnet. De bodde der men i tellingen 1815 er foreldrene under en annen gård som fattiglem og det ser ut til at de har mistet/flyttet fra Kippstaul. Står det noe Berit, i Seljordboka VI om Kippstaul? De nye brukerne har ingen relevans for min ættelinje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

De bodde først på Lykka(Gnr 44 Bnr 4), morens hjemplass. Der står de med datter Egeleiv f.1771. Derfra flytter de til Runningen(Gnr41, Bnr 5). Der står de med barna Egeleiv f.1771, Gunnar f.1774, Gro f.1776. Så til Kippestaul(Gnr26). Der står hovedomtalen så de døde trolig der. De står oppført med barna Egeleiv, Gunnar, Gro, Knut f.1779 og Guro f.1781. Det er Gunnar som overtar. Han flytter til Gjuve andre(Gnr36). Deretter overtar Knut. Han flytter til Lykka(Gnr44 Bnr4). Den som deretter overtar på Kippestaul er Tor Halvorsson Kvålskar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Bradsberg Sillejord Sillejord Kippestul Førenamn Etternamn Hushaldstill. Alder Sivilstand Yrke Kjønn 871 Ole Gundersen Huusbonde 57 1ste ægteskab Gaardbruger M 872 Birgith Knudsdtr Hans kone 61 1ste ægteskab K 873 Gunner Olessønner Deres børn 26 Ugivt M 874 Knud Olessønner Deres børn 22 M 875 Groe Olsdtr Deres børn 24 K I 1815 har de mistet gården sin Kippestaul og er under Golie som fattiglem? Lille Helje/Helge bor sammen med de to gamle der etter det jeg ser.Folketeljinga for Seljord 1815 Nr. Sokn Gard/Plass Stand Førenamn Etternamn Stilling Alder Merknad Lenke 1315 1308 Sillejord Østetved Halvor Gundersen 28 18 1316 1309 Sillejord Østetved Aslak Gunders. 25 18 1317 1310 Sillejord Østetved Stener Gundersen 15 18 1318 1311 Sillejord Østetved Torild Gundersd. 22 18 1319 1312 Sillejord Østetved Aslaug Sondresd. 16 18 1320 1313 Sillejord Golie Husmann 124 Ole Gunnersen Ægtef. 77 Fattigl. 18 1321 1314 Sillejord Golie Birgith Knudsd. Ægtef. 75 Fattigl. 18 1322 1315 Sillejord Golie Helge Knudsen 10 18 1323 1316 Sillejord Golie Birgith Bjorgufsd. 80 Fattiglem 18 1324 1317 Sillejord Golie Thorild Andresd. 76 18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Altså OLE GUNNERSEN og BIRGITH KNUDSD. Golie er under Østetved etter det jeg kan se. Nå er jo ikke Seljordsoga altid helt korrekt så kanskje hovedomtalen gjaldt der de bodde mesteparten av livet og at tiden som fattiglem ble glemt bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

I den nye boka står kun ætteleddene, men er nok ganske nøyaktig. Grunne til at de ikke står på Golid vet jeg ikke. 'I den gamle boka står følgende: Dei fyste me veit budde her var Olav Gunneson Runningen, g.m. Bergit Knutsdotter Lykka (sjå au under Kippestaul). Olav var bror til bygdediktaren Andres Meinstad. Hit til Godlid kom dei på sine gamle dager. Um plassen var rudd fyre dei, veit eg ikkje.' Under Kippestaul stå bare at de bodde der, men det ser ut til at det var et bruk under Kvålskard og at de ikke eide det. En sønn fra Kvålskard får skjøte 1809 av faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei kjære Gro Berit, du er et unikum og nå skal jeg forsøke å bli det også. Har bestilt meg bygdebøkene fra kulturetaten i Seljord via bokhandelen. Det var visst flere bøker som kunne være aktuelle så jeg sa send alt dere har. Hun nevnte noe om Kviteseid også men da måtte jeg ringe et annet telefon nr.Så har jeg hørt at det også er bygdebok for Bø og Fyresdal som også er via denne slekta. Men det er så inspirerende og herlig å få hjelp for jeg ble ganske betuttet da jeg måtte begynne på nytt. Har også et nytt slektsprogram og forstår ikke hvordan jeg skal få lenket av og på mennesker uten å skrive inn alt på ny...! Ellers har Gunn Huglen blant mange andre vært fantastiske støttespillere, jeg begynner å få et tre med solide grener nå trur eg..Klem Kikki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Ættesoga Kviteseid er ikkje å få tak i lenger. Fanst i digital utgåve via kommunen, men er nå fjerna. Vi jobbar med den saka. Er å finne via ei privatside, men det går så tregt. Kan vera heldige å få treff via sidene til Peterson.Bøsoga: 4 stk. Prøv banken der borte, ikkje gjer som meg, kjøpte på antikvariat då eg visste bedre. Men desverre, det er dårleg reg. med husmanns-slektene der.Bøkane for Fyresdal kjenner eg ikkje.Gro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.