Gå til innhold
Arkivverket

[#65927] Olea Olsdatter Slaatten, Løten


Gjest Thorbjørn Granlund
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Er det noen som kan si meg hvordan man finner denne personen ? Olea Olsdatter Slaatten, Løten, født i Åmot, 20.02. 1808, konf. i Løten, 23.11. 1823, siden blir hun borte. Hennes foreldre var Ole Olsen Slaatten, Løten, og hustru Mali Engebretsdatter Ulvaaen, Åmot. Skal tro hvor det ble av Olea Olsdatter. Har forgjeves trålt kirkebøkene for Løten og Åmot, men forgjeves. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Dersom du finner igjen Oleas konfirmasjon i klokkerboka for Løten vil du finne en henvisning til gjevnføringsskjema. Ved å følge den vil du se at 8/11 1827 giftet Haagen Knudsen Kurud, skoleholder med Olia Olsdr Spangen som er den samme Olea Olsdr du søker. Hun bodde da tydligvis på Spangen i 1827 og Haagen på Kurud, han var født på Bjørnstad 13/2 1803. Faren var skoleholder Knud Helgesen. Haagen og Olea flyttet etter hvert til Lien i Løten Nordbygd omtalt i bind 2 av Løtenboka. De fikk ingen barn. Både Haagen, faren Knud og broren Helge er omtalt i: I lys og skygge. Skolene i Løten gjennom tidene av Odd Magnar Syversen.Til slutt et spørsmål tilbake fordi jeg/historielaget driver og lager rettinger og tilføyelser til Løtenboka. Du finner det på hjemmesida til historielaget. Hvorfor er du interessert i Olea?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Takk for svarene. Hvorfor jeg er interessert i Olea, er fordi hun var datter av Mali Engebretsdatter Ulvaavollen, Åmot, og Ole Olsen Slaatten, Løten. Disse giftet seg i 1805, i Åmot. Mali Engebretsdatter hadde fra før en datter, Kari Gundersdatter, født 2/11 - 1794. I 1810, ble hun besvangret av sin stefar,Ole Olsen Slaatten. For å gjøre historien kort : Kari Gundersdatter ble dømt til døden ved halshugging, men ble i siste liten benådet av kongen, og slapp med noen måneder på tukthuset. Hun døde i kirkestuen på Rena, 18.08. 1850. I 1812, flyttet hennes mor Mali Engebretsdatter til Løten, med datteren Olea Olsdatter. Denne ble konfirmert i Løten, 23.11. 1823. Moren Mali Engebretsdatter, døde som legdslem på Lien, i Løten, 23.09. 1851. Kan du si meg når Olea Olsdatter og hennes mann døde ? Jeg har lett på døde i kirkeboka for Løten, men har vel oversett det, da jeg ikke viste at hun hadde skrevet seg for Spangen.Hennes far, Ole Olsen Slaatten, var soldat i 1810, og ble sikkert stilt for militær rett, derfor kjenner vi ikke til hvilken straff han fikk. Men kan du si meg når Olea og mannen døde, så er jeg takknemlig. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Haagen døde 27/12 1877, men det står ikke noe om når Olea døde. Det står at hun søkte om å beholde sin manns pensjon etter at han døde, så hun levde lenger. Men Lien som var en bygslet gard under Løiten Almenning gikk i 1877 over til Johan Gulbrandsen. Vet du hvordan det gikk med Karis sønn Gunder?Slektsmessig har jeg litt forbindelse med personene. I 1855 bortfestet Haagen et jordstykke Lienga til Ole Olsen som er en av min kones forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Hjertelig takk for opplysningene. Gunder Olsen Slaatten, f. 6/11 - 1810, døpt 11/11 - s. år. Vokste opp i Løten, hos slektninger av faren, konfirmert, 10/10 - 1825, gift, den, 18/11 - 1838, m. Oliv Andersdatter Lundgaard, f. i Vang, 9/7 - 1809 ( de bodde på Grimset-eie i 1865 ), med 2. barn : a Ole Gundersen, f. 20/1 - 1839. b Chirstine Gundersdatter, f. 3/11 - 1841, g. i Løten, 30/12 - 1862, m. Micael Olsen Lille-Rømmen - Imset, Løten, f. 12/10 – 1835.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei igjen. Jeg finner Gunder Olsen Slaatten og hustru i 1865, men da mistet jeg sporet. Vet derfor ikke når de døde.og det samme gjelder deres barn. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Jeg er frampå igjen. Har nå skjekket i kirkeboka, og Olea Olsdatter Lien, forkortet sitt liv ved hengning, 15.06. 1882, på Sagaabakken ( øvre )i Løten. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg har sett litt mer på Gunder, men har fåreløpig ikke funnet noe mer om videre sjebne enn det du har. Men du har en feil på kona. Oliv Andersdatter Lundgård var født 9/12 1809 i Gammelsrud, en husmannsplass under prestegarden i Løten. Hun vokste opp i Lundgård som er den første garden du kommer til når du krysser grensa fra Elverum til Løten. Hun står ikke oppført i Løtenboka, men en bror flyttet til Elverum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei igjen. Unnskyld, her hadde jeg vist blingset litt. Takk for at du fikk rettet dette, men jeg lette nok en del etter denne Oliv Andersdatter. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Det var en trist slutt for Olea. Jeg har funnet litt mer om Ole og Mali(n). I Løten har vi bevart folketellinga i 1815. Der står Ole og Malin under Slaatten som husmann og nybygger. Men de er ikke oppført med noen barn. Det er ført en Slaatten-eiendom til. Der bor Marthe Olsdatter, føderådskone og Gunder Olsen, sønn og Olia, datter. Her tror jeg det er rot i tellinga. Ole er antagelig sønn til Ole Pedersen gift med Marte Olsdatter. De hadde en sønn Ole døpt 11/6 1780. Det er naturlig at han gir mora føderåd. Ole og Marte hadde barn som hette Gunder og Olia, men det hadde vår Ole Olsen. Så her er det antagelig 3 generasjoner på samme eiendom, men kanskje i 2 hus. Det betyr også at Ole som var soldat, ikke ble straffet eller fikk en mild straff sammenlignet med Kari. Det skulle også være mulig å finne Ole sitt dødsfall i Løten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Det var jammen artig at du har funnet ut dette. Det jeg har reagert sterkt på, er at Kari Gundersdatter Ulvaaen skulle bli dømt for blodskam. Hun var i mine øyne uskyldig, i motsetning til stefaren som viste bedre, og som forledet henne til samleie. Det var jo Ole Olsen Slaatten som skulle vært dødsdømt i stedet. Ja kanskje det også lar seg gjøre å finne ham død i Løten ? Hadde jeg vært han, ville jeg ha reist langt vekk fra Løten. Han måtte jo hatt veldig snille og forståelsesfulle slektninger, som tok seg av disse stakkarene fra Åmot. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg har funnet igjen Mikkel og Kristine i 1865. De hadde flyttet over grensa til Vang og bodde på en husmannsplass under Gile som heter Nybakken. I følge Vangboka bodde de der 1865-68 og flyttet trolig tilbake til Løten. De hadde i 1865 barna Ole, 3 år født i Løten, Gina, 1 år født i Vang etter folketelling, i Løten etter Vangboka. I tillegg fikk de Oline født 1/12 1868. I folketellinga blir Kristine kalt Olsdatter. Jeg skal se hva jeg kan finne videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg har funnet igjen Mikkel og Kristine i 1865. De hadde flyttet over grensa til Vang og bodde på en husmannsplass under Gile som heter Nybakken. I følge Vangboka bodde de der 1865-68 og flyttet trolig tilbake til Løten. De hadde i 1865 barna Ole, 3 år født i Løten, Gina, 1 år født i Vang etter folketelling, i Løten etter Vangboka. I tillegg fikk de Oline født 1/12 1868. I folketellinga blir Kristine kalt Olsdatter. Jeg skal se hva jeg kan finne videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg har funnet igjen Mikkel og Kristine i 1865. De hadde flyttet over grensa til Vang og bodde på en husmannsplass under Gile som heter Nybakken. I følge Vangboka bodde de der 1865-68 og flyttet trolig tilbake til Løten. De hadde i 1865 barna Ole, 3 år født i Løten, Gina, 1 år født i Vang etter folketelling, i Løten etter Vangboka. I tillegg fikk de Oline født 1/12 1868. I folketellinga blir Kristine kalt Olsdatter. Jeg skal se hva jeg kan finne videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Så fint at du har funnet Mikkel og Kristine. Skulle vært artig og vist hvor det ble av Ole Gundersen også. Han var født 20.01. 1839. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg skrev et innlegg, men det kom ikke opp så jeg skriver et nytt. Ole ble konfirmert 1853, så hen levde opp. Antagelig var han fadder til Mikkel og Kristines Ole i 1863. Den ene fadderen het Ole Gundersen Røne. Det er mulig han har flyttet til Storelvdal i 1865. Da er i hvert fall en Ole Gundersen, 27 år født i Løten tjenestegutt på Messelt mellem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg er tømt for videre ideer akurat nå. Dersom det er riktig Ole Gundersen, skulle en forvente at han giftet seg i Åmot/Storelvdal, men det er en del å lete gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei igjen. Først skal jeg rette meg selv. Det skulle være sjekket, i stedet for skjekket. Nå har jeg hatt drahjelp Sverre, og det ga resultat. Ole Gundersen Røhne, f. 20.01. 1839, d. 19.08. 1881, gift, i Stor-Elvdal, 02.11. 1873, m. Lina Nilsdatter Messelt ( Lorentsstuen ), f. 21.05. 1849, d. 02.05. 1880. I - 1875, bodde de på Haldo-Seljordet, i Stor-Elvdal. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei igjen Nå står det bare igjen å finne ut hvor det tilslutt ble av Gunder Olsen og hustru Oliv Andersdatter. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Det var flott. Det står forsåvidt igjen både Gunder med kone og Kristine med mann. Etter 1868 er de forsvunnet. Folketellinga 1875 er digitalisert for bare deler av Hedmark og gir liten hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Nå er jeg veldig usikker, men i oktober 1871 utvandret fra Løten til Amerika Michael Olsen Ringnæsrødningen, f 1835 med sønnen Ole, f 1863. I Løtenboka står en Mikal Olsen Ringnesrønningen, f 12/10 1835 utvandret til USA. Det står ikke noe om at han var gift og hadde barn. Så her kan det være en sammenblending av bygdebokforfatteren eller presten. Det skal utrolig mye til at det i Løten finnes 2 Mikkel Olsen f 1835 med en sønn Ole f 1863, men umulig er det ikke. Jeg er ikke flink på emeigrasjon, men det burde være kilder å granske videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.