Gå til innhold
Arkivverket

[#65934] Paasche i Frederichshald og efterkommere i N og DK.


Gjest Berit Frank Pagh
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Frank Pagh

Til Svein Rindedal:Din formodning om, at Lene Jensdatter var søster til sorenskriver Hieronimus Jensen, ser ud til at være rigtig.I skiftet efter Jens Hoff er der kopi af brev til Hieronimus Jensen fra Ole Nielsen Paasche, hvori han kalder ham kære svoger.Er Lene Jensdr. og Hieronimus Jensen personer, du kender til ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Njaa.,kjenner til og kjenner til... Det viser seg at navnte Ertman Jensens barn tok i bruk etternavnet Erdman istedet for Ertmansen/dtr se debatt 21853. Etter siste innlegg i 21853 har jeg funnet et skifte som viser at det er snakk om søskenflokk på 5 nemlig 1.Nils Jensen fc1670 byfogd i Kristiansand, 2.Hieronymus Jensen fc1677 sorenskriver Hedmark 3.Ertman Jensen fc1683 rådmann i Kristiansand 4.Lene ugift 1716 og 5.Dorte etter hvem det holdes skifte 1716 i Oslo. Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo skifterett, Skifteprotokoll 4 , 1714-1720, oppb: Statsarkivet i Oslo.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25396/136>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25396/136Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(146:) Den 'Dannchuort Paasche' som i 1647 iflg. skattematrikkelen bebodde og brukte gården 'Mellum Bøe' (i Idd) kan vel kronologisk være såvel handelsborger i Fredrikshald, Danquart Danquartsen Paasche (c1627-c1706) som hans far Danquart Paasche (?) (f. ca 1590 ?), som kanskje er identisk med den DP som den 15. oktober 1636 mottok skibsvisitasjons-bevilling i Norge (Sørlands-kysten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

De spørgsmål, der dukker op hos mig,når jeg læser skattematriklen, er nærmere:Kunne man på den tid fæste en gård uden at være fuldmyndig ? Hvor stor er sandsynligheden for, at der omkring 1630-1640 var andre(voksne mænd) end skibsvisitøren med dette specielle navn i Norge ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Berit Frank Pagh

Ved hjælp af lensregnskaberne, som er lagt ud på Arkivportalen, ser det ud til, at man kan tid- og stedfæste Danqvart Paasche til Idd.I 1642 var han leilending på Vefflen(mener jeg, der står). Herefter bruger han Mellumbøe til og med 1654.-----Danqvart Danqvartsen Paasche dukker første gang op i tingbøgerne for Frederichshald i 1671.Den 9 november 1671 søger man at inddrive resterende byskat. Danqvart mener, at han bør være fri det første år, han har vundet borgerskab. Det får han nu ikke held med. : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne (?) Danqvart Danqvartsen Paasche gifter seg på denne tiden (for 2. gang ?) (ca. 1670) med Alhed Hansdatter Barner. Han menes å være f. rundt 1627.Det må vel derfor ev. være hans far Danquart (Danqvartsen ?) Paasche som ca.1642-1654 var bruker på Mellom Bøe i Idd. I 1654 kan han kanskje ha vært rundt 65 år gammel. Kan dette ha vært den DP som 25 Okt 1636 fikk Skibsvisitasjons-bevilling i Norge (tolder ?) (på Sørlands-kysten) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Jeg mener ikke, at der kan være så megen tvivl om, at brugeren på Mellumbøe var den ældste kendte Danqvart Paasche i Østfold.Jeg tror også, at han er identisk med skibsvisitøren.Hvad hans patronym var, ved vi til gengæld ikke. Han er kun set som Danqvart Paasche.Jeg er i øjeblikket ved at gå igennem tingbøgerne for Halden og har fundet en indførsel fra 1671, der viser, at Danqvart Danqvartsen Paasche har været gift før med en søster til Hr. Søren Arvesen.Så er spørgsmålet bare, hvem præsten 'Søffren Arffuesen' var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Indimellem betaler det sig altså at være stædig !Teorien holdt stik og nu er der ingen tvivl om, hvem af ægteparret Dorothea og Oluf Nielsen, der bar navnet Paasche.Halden byfogd, tingbok A4 1691-1695, side 29a:Den 22 februar 1692 findes første indførsel af en arvesag efter Dorothea.'Borgmester Christen Henrichsen hafde Lougl: indciterit Niels Olsen Paasche, Jacob Henrichsen Smidt, og Christian Pedersen formedelst nogen gield og Rest som tilkommer Hr. Sóren Arfuesens bórn, efter deris Sal: besteMoeder Dorthe Sal: Olle Nielsens, .........'Side 35a:'Procurator Anders Ródlind, hafde ved lougl: schriftl: stevneseddel indkaldet velviise Raadmand Sr. Christopher Olls: Paasche tiltalende hann: at hand vil gióre Rigtighed for de lodder som sal: Hr. Jacob Damphes Enche og Friderich Olls: Paasche efter deris sal: Moder Dorte Danguardsdatter Paasche tilkommer og Sr. Christian Ibsen sig lougl: tilforhandlet hafve, hvorom indgifuis sal: Jacob Peders: Damphes og Friderich Olls: Paasches Transport: som liudeligen er tingliust: samme Transport Dat: Frid:hald d 11 febr: 91, hvorefter...............'---Ikke nok med, at Dorothea får sit navn tilbage, - der viser sig også nye børn.Om det er samme Hr. Søren Arvesen, som omtalt i indlæg 158, ved jeg ikke, men det virker sandsynligt. Denne Hr. Søren må altså have været gift med en datter af Dorothea.En anden datter(i live) har været gift med Hr. Jacob Pedersen Damphe.Per, du har tidligere nævnt en Frederich. Det er måske ham her ?Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Berit/160:) Niels Olsen Paasche og Jacob Henrichsen Smidt er vel da innkalt i arvesaken i 1692 i egenskap av sønn, hhv. svigersønn, men hvem er 'Christian Pedersen' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Berit/160:) Den 'Frederich Paasche' som jeg tidligere har 'sett omtalt' har jeg antydningsvis 'plassert' som bror av den (noe usikre) 'Danquart Paasche' som 7 Aug 1694 fikk ekteskapsbevilling utsted på Kronborg Slott, og som 5 Sep 1694 søkte om å kunne vies 'i huset' uten lysning i kirken med Ragnille Nielsdatter, med hvem han var beslektet 'i andet led'. (Disse var 'kanskje' foreldre til Frederikka Danquarts, g.m. Simon Henrich Klein, døpt 12 Des 1718 i Sct. Petri kirke, København).I alle fall 'skal det visstnok ha vært' et brødrepar Frederich / Danquart Paasche som kanskje kan ha vært f. rundt 1670.Dorothea Danquartsdatter Paasche (c1630-før1692) (g.m. Olle Nielsen) hadde såvidt jeg vet (antakelig) brødrene Friderich (c1622-et1673) og Danquart (c1627-c1706), og selv hadde hun tydeligvis også sønner med disse samme navn; ovennevnte 'Friderich Olls: Paasche' og (antakelig) den 'Danqvardus Olai Paschasius' som ble immatrikulert i 1674 ved Københavns universitet, som student fra Slagelse lærde skole.De her først nevnte brødre Frederich og Danquart Paasche har jeg tippet kunne være sønner av Dorotheas Danqv.d. Paasche's mulige bror, ovennevnte (garnisonsbaker fra 1658) Frederich Danquartsen Paasche (c1622-et1673), som i 1647 fikk bruksretten til gården Herrebøe i Idd, og som er nevnt i Halden 6 Feb 1673. Men jeg begynner jo nå å lure på om disse 'brødrene Frederich og Danquart Paasche' er identiske med et annet av de ovennevnte mulige brødrepar.(Garnisonsbakeren var kanskje far til Ole Friderichsen Paasche (c1680-c1749), borger i Skien (nevnt 12 Feb 1720), senere kvartermester i Trøndelag, begravet på Støren 3 jan 1749 ?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

At Danqvart Danqvartsen Paasche havde været gift med Hr. Søren Arvesens søster fremgår af tingbok A1 1666-1679, side 61b.Niels Olsen Paasche og Jacob Henrichsen Smith som hhv. søn og svigersøn er rigtigt. Christian Pedersens rolle i den sammenhæng har jeg ikke styr på endnu, men sådan som det er skrevet, kunne det jo tyde på, at der var endnu en datter.Der dukker nok mere op efterhånden. Christian Ibsen, som er nævnt på side 35a og mange gange senere i samme sag, er identisk med Christian Jebsen, som var gift med Annecken Danqvartsdatter Paasche.På dette tidspunkt i tingbogen bliver 'bedsteborgerne' tituleret Seigneur (Sr.), men Jacob Pedersen Dampe er, ligesom Søren Arvesen, tituleret Hr. Det kunne jo tyde på, at han også var præst.Findes der ikke oversigt over præster i det område - ligesom Erlandsens for Trondheims og Tromsø stift ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Jeg husker desværre ikke hvor eller hvornår, men jeg mener Tore Vigerust har påvist den mulige sammenhæng mellem Ole Frederichsen Paasche og Frederich Danqvartsen Paasche via oplysninger om gården Ødberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(166:) Sagt med andre ord: En (ukjent) datter (f.c1655?) av Dorothea Danquartsdatter Paasche og Olle Nielsen ser altså ut til å ha vært g.m. Hr. Søren Arvesen, hvis (ukjente) søster var g. (c1660?) m. Dorotheas's bror Danquart Danquartsen Paasche (c1627-c1706), som senere ble g. (c1670?) m. Alhed Hansdatter Barner). Right ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Til 168: Ja. :))---I en indførsel i tingbogen, side 71b: 24 oktober 1672 indstævner Danqvart Danqvartsen Paasche en person på egne og 'sin kiere suoger Niels Christensens' vegne.Niels Christensen kan måske være interessant i forhold til det par, der er omtalt i indlæg 94.Jeg har en ide om, at denne Danqvart Danqvartsen Paasche, gift med Ragnille Nielsdatter i 1694, er den samme, som var gift med Sille Maria Nielsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Denne' Danquart skulle altså ha en bror Frederich, og såvidt jeg har notert skulle de komme fra Halden. Den DP som var g. (c1700?) m. Sille Maria Nielsdatter (skifte 20 Apr 1764) skulle såvidt jeg har forstått være en 'Danquartsen', han er omtalt som 'Capitaine Lieutenant' ved Sille's skifte, og det var skifte etter ham selv i Fredrikstad 15 Des 1712. I 1746 la Sille ut til svigerdatteren Isabella du Wahl's begravelse i Fredrikstad (Isabelle g. 2.g. m. Niels Danqvartsen Paasche, g. 1.g. (?) m. parykkmaker Hans Smith, Kongsberg).Ragnille Nielsdatter's giftermål m. (søskenbarnet) Danquart Paasche fant altså sted ca. 1694.Den 'Capitaine Lieutenant' DDP som var g.m. Sille Maria Nielsdatter var kanskje s. av DDP i hans 1. ekteskap med omtalte søster av Hr. Søren Arvesen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(170:) Hvorfor mener du, at Danqvart Danqvartsen Paasche 'sin kiere suoger Niels Christensen' måske kan være interessant i forhold til den Danquart Paasche som i 1794 får kgl. bevilling til å ekte sitt søskenbarn Ragnille Nielsdatter (innlegg #94/#165) ?('suoger' kan her selvsagt bety såvel 'gift med søsken', 'søsken av ektefelle', svigerfar og svigersønn, som enhver annen 'besvogret' person).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Til 172:Jeg tænkte bare højt.Og mente, at det kunne være interessant at vide, hvem han var gift med og om han havde en datter, der hed Ragnille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.