Gå til innhold
Arkivverket

[#65934] Paasche i Frederichshald og efterkommere i N og DK.


Gjest Berit Frank Pagh
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Franck Paasche

Oops!Jeg så ikke at jeg fortsatt var registret i USA. Det begynner å bli en stund siden jeg var der sist og ny tur er allerede bestilt. Håper det blir rett nå.Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Hej,Herligt, hvis du vil være med til at finde ud af mere om Frederich Danqvartsen Paasche og især om han var far til Ole Frederichsen Paasche i Skien.Med al respekt for Tore Vigerust - og den er stor - så er der jo kommet flere oplysninger frem siden denne rapport.Prøv at kigge på indlæg 222. Alle disse oplysninger er der kildereferencer til.Rådmand Oluf Nielsen var gift med Dorothea Danqvartsdatter Paasche - søster til Danqvart Danqvartsen Paasche(1627)Annichen Danqvartsdatter Paasche var ikke farsøster - men søster til Danqvart Danqvartsen Paasche(1627) og altså også Dorothea og Frederich.'Den Ole Paasche som brugte Ødberg.......'. Ved du hvilket årstal der her er tale om ?Skiftet efter Else Eriksdatter 1698 på Ødberg burde vel findes under Idd og Marker sorenskriveri, men her begynder de udlagte protokoller først i 1802.Ved du, hvor det er indført ?Hilsen, Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Ad 223:Justus Friedliebs ansøgning af d. 10 febr. 1697 om at måtte vies til Elisabeth Fredrichsdatter Paaske uden trolovelse og lysning kan ses på:Kari Thingvolds hjemmeside: http://slektskilder.blogspot.com/På tvers af land- og fylkesgrenser - Ekteskapssøknader 1689-1698 fotograferert af Erlend E. Mæhlum - foto 308 af 381.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Berit/222:) Hans Olsen Paasche burde kanskje vært plassert adskilling 'lenger ned' i søskenflokken ? Han skal være immatrikulert i København i 1687, og om han da var ca. 20 år (som man gjerne var), er han f. ca. 1667, ca. 17 år (?) etter de eldste i søskenflokken. (Da var moren Dorothea kanskje rundt 37 år ?). Han var borgermester Halden 1703-1722 og døde 1730/1731.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(222:) Når Margreteh (Olsdatter) Paasche i 1700 er omtalt som sin svoger Jacob Henrichsen Smith's myndling, innebærer det at hun er umyndig (dvs. under 25 år) og altså født etter 1675 ? I så fall må moren (?) Dorothea Danquartsdatter Paasche kanskje være noen år yngre enn jeg trodde (ref. innlegg #228).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Jeg har af gode grunde ikke prøvet at indsætte søskendeflokken efter alder, men bare at vise de børn, der efterhånden er kilder på.Bortset fra det så tror jeg ikke, at der var 17 år mellem de ældste og Hans. Danqvart og Christopher blev indskrevet på Københavns Universitet i 1674 og Hans i 1683.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Når Jacob Henrichsen Smith bruger ordet myndling, så skulle man tro, at han er hendes formynder og så er hun ikke fyldt 25 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(234:) Om Margrethe Paasche så er f. etter 1675 (umyndig i 1700) så blir det et veldig sprang til hennes eldste søsken, som kanskje kan være f. rundt 1652 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Det har du ret i.Men nu ved vi jo ikke, hvem der var den første eller hvor gamle Danqvart og Christopher var i 1674 - eller om Margrethe f. eks. var 24 i 1700.Forskellige opstillinger giver forskellig aldersforskel, men det er og bliver jo bare gætterier.Alternativerne til Jacob Henrichsen Smiths ordvalg i selvangivelsen er, at han er værge og ikke formynder, eller - at han var formynder for Margrethe, fordi hun ikke var istand til at tage vare på sig selv. Det sidste er der ingen belæg for.---I skatteligningen 1699, som findes på kari Thingvolds netside skattes Christopher Paasche for sig selv og sin søster. Det er så spørgsmålet, om det er en ny person eller én af de allerede fundne.Og - Danqvart Paasche, som er anført under de 'som af Alderdom og Uformuenhed' ikke kan bidrage med meget, angiver sig selv og sin hustru.Så - enten er Alhed Hansdatter Barner ikke død i 1695, som jeg formodede i indlæg 194 (så er det bare en arveopgørelse mellem Alhed og Jochum Barner), eller også har Danqvart Paasche giftet sig igen. Jeg har nok mest tiltro til det første.Tanken om, at Alhed kunne være død, kom af en indførsel i tingbogen d. 4 december 1694, hvor skipper Danqvart Paasche, som vidne i en sag, forklarer, at han sad i sin faders hus hos sin svage moder. Her skal man nok ikke tage udtrykket moder helt bogstaveligt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Franck Paasche

Ad 227.Ole Paasche står som bruker i Fogderegnskaper for Idd og Marker fogderi for årene 1712, 1713 og 1714. Se f.eks. nr. 21, 1712 - Kvartal Krigsstyr eller Dagskatt og nr. 22, 1713 - 1714 - Matrikkel og jordebok 1713 og 1714. Brukeren på Øderg het Ole. I 1715 står Christen Rishauge som ansvarlig for Ødberg. Ole dukker da opp i Skien.Vigerust skrev videre (for 3 år siden) 'at vi ser også at denne Christen Rishauge i 1715 eide hoveddelen av Ødberg, den hoveddelen som Fredrik på Ødberg tidligere eide. Jeg antar at Christen kan være en sønn av Fredrik.'Skifte etter Else Eriksdatter på Ødberg sto på Ødberg den 4.4. 1698. Det har jeg ikke. Men der finnes en sak for Fredrikstad lagting den 13. januar 1701 antående datterens formynderskap. Statsarkivet i Oslo, Arkivnummer 11130, - katalog B III 1. Anvendt mikrofilm MR 00046 - 1.Jeg håper dette kan sette deg på sporet videre.Denne slekten er rimelig komplisert med svært mange navn som går igjen og som kan gjøre det vrient å holde tungen rett i munnen. Derfor er det selvfølgelig utrolig viktig å finne dokumentasjon. Jeg er veldig takknemlig for den jobben du gjør! Ovennevnte Fredrik kan være identisk med militærbakeren, 1616 - 1693. Ole Fredriksen Paasche f. 1693 kan selvfølgelig være sønn av nevnte Fredrik, men han var da en godt voksen mann. Men det er jo mulig. Jeg får heller ikke brikkene helt på plass med datteren Elisabet som eventuell hel- eller halv-søster til Ole, hennes alder og at hun var enearving. Kan du forklare meg mer om dette?Anne Franck Paasche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

At Frederich Ødberg er identisk med Frederich Danqvartsen Paasche kan der ikke være tvivl om.I tingbøgerne for Idd og Marker kaldes han Frederich Ødberg - akkurat som de andre kaldes ved gårdsnavnet.I tingbøgerne for Frederichshald er der flere indførsler som viser at Frederich Ødberg er Frederich Danqvartsen Ødberig og Frederich Danqvartsen Paasche.Halden tingbok A1 side 9a: 22 november 1666 og side 20b: 6 februar 1668.At han også var den som påtog sig at stå for bagningen til garnisonen, er jeg heller ikke i tvivl om.---Hvis datteren Elisabeth var enearving efter sin mor, så kan Ole Frederichsen Paasche vel højst have været en halvbroder.Men var han det ?Ved du, om Ole Paasche, som brugte Ødberg, på noget tidspunkt er nævnt med patronym ?Hvis den Ole Paasche, som står opført i fogedregnskaberne 1712- 13-14, ikke er nævnt med farsnavn, så er der jo en anden mulighed. Ole Nielsen Paasche, søn af Niels Olsen Paasche (se 222). Han fik først borgerskab i Frederichshald 1717.Der er ikke så langt fra Ødberg på Idd til Frederichshald, men jeg synes, der er noget af et spring fra Ødberg til Skien.---Ole Frederichsen Paasche:Hvorfra stammer fødselsåret 1693 ?Nu går jeg ud på den helt tynde is ! :-)Kunne det tænkes, at han var søn af Frederich Olsen Paasche(222)?Når jeg læser arvesagen efter Dorothea Danqvartsdatter Paasche, får jeg det indtryk, at Frederich Olsen Paasche ikke boede i Frederichshald.---Du har ret i, at det er en kompliceret familie, men det burde være muligt at komme lidt videre efterhånden som kilderne bliver lagt ud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.