Gå til innhold
Arkivverket

[#65942] Kven registrerer folketeljinga 1910 og kor skjer det?


Gjest Anfinn Bernaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Anfinn Bernaas

Eg er ein av dei mange som ventar på at folketeljinga 1910 kjem på nett. Medan eg ventar undrast eg på kven som gjer registreringsjobben, og kor det skjer. Det må da vere eit kjempearbeid og involvere mange tilsette? Eg leita litt her på nettet og fann følgjande opplysningar:'Men den største bidragsyteren var likevel Teleslekt-prosjektet, som fra tidlig på 90-tallet hadde transkribert betydelige mengder folketellingsmateriale. Registreringsenhetene i Voss og Stavanger ble overtatt av Arkivverket i 1998, og har i de ti årene som har gått, fortsatt å forsyne Digitalarkivet med data fra folketellingene i stort omfang.' (Ivar Fonnes: Digitalarkivet – et strategisk satsingsområde for Riksarkivaren) LenkeDet var det nærmaste eg kom. Finst det andre kjelder som kan lette litt på mystikken rundt denne registreringa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Årsrapportene til Digitalarkivet vil fortelle om framdriften. Registreringsarbeidet er på det nærmeste fullført i 2008. Det gjenstår å kontrollere noen filer.Storparten av arbeidet er gjort av registreringsenhetene i Voss og Stavanger (som samlet disponerer rundt 7 årsverk), men RHD har bistått med deler av Kristiania og materiale fra Troms og Finnmark.Meningen er at materialet skal legges ut på nett den dagen det frigis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Takk for opplysningane. Kan eg dessutan spørje om det finst oppslag i artikkelform om dette arbeidet som skjer på Voss og Stavanger? Eg ville tru at det burde vera godt stoff for aviser, vekeblad eller tidsskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Som Nedrebø skriver, så vil det være mest informasjon å hente i årsrapportene. De finner du under Nyttige lenker.Det har ikke vært skrevet egne artikler om registreringsarbeidet i Digitalarkivet, men i de fleste artikler som har handlet om Digitalarkivet, vil registreringsenhetene være nevnt. Du kan f.eks. se på noen av disse [url="http://da2.uib.no/jubileum.htm>http://da2.uib.no/jubileum.htm, mens trykte artikler vil du bl.a. finne her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anette Skogseth Clausen

Ja, 2007-rapporten var gått i glemmeboken. Den er ute nå.2008 blir klar i løpet av januar, så den vil også snart ligge ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.