Gå til innhold
Arkivverket

[#65946] Når døde Frederich Christian Hansen Hegelund?


Gjest Karl Johnny Sommer
 Del

Recommended Posts

Gjest Karl Johnny Sommer

Frederich,født 1783 Vandstuen Karlsøy.Har forsøkt på DIS,men der er det dårlig respons(få lesere?)Jeg undres på om det var Frederich,som druknet på reise fra Langesund til Vandstue i 1817?Er også interessert i hvem som var hans kone.Takknemlig for hjelp!Mvh Karl Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

HeiJeg vil jo tro at det må være han som døde i 1817, når både navn, bosted og alder passer.På FS har jeg funnet en vielse som kan være den rette: LenkeHilsen Litta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Takk til dere alle for inlegg,og opplysninger.Men så er det den store frågan,hvem var foreldrene til Frederich og Lucie?Har her møtt veggen,kan det være Lars Pedersen gift med Trina Hansdatter Blix,eller Hans Hegelund gift med Kirsten Pedersdatter?Igjenn takknemlig for hjelp.Karl Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Ser på DIS at du allerede visste om vielsen og hustruen. Hadde vært kjekt om du hadde opplyst det, så vi kunne spart tid på å lete det opp ;-)Har sett etter Ane Lucie, men ikke funnet henne enda.Hilsen LittaDIS-medlem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei Litta - Jeg var i tvil om navnet på hans hustru,derav mine spørsmål.Det var på dis nevnt en annen kandidat som hans hustru : Gjerke Olava Døll.Hilsen Karl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Dette er vel egentlig et spørsmål om hvem som er hvem av de to Fredrik Christian som i 1806 ble viet med hhv Ane Lucie Hansdatter og Jiercke Olava Døll.Vielse Fridrich Christian Heglund og Jerche Olava Døll: [url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=v&RR=22609>LenkeVielse Fridrich Christian Hansen og Ane Lucie Hansdtr: LenkeSå vidt jeg kan skjønne, så er det svært sannsynlig at at den Fridrich Christian som gifter seg med Ane Lucie Hansdatter, må være sønn til Hans Heggelund Friderichsen og Kirsten Pedersdatter. Hans og Kirsten bodde på Kieglen, Lenke , og det samme gjorde Fridrich Christian og Ane. De fikk fire barn i tidsrommet 1807-1816:Hanna Margrete, døpt 1807: LenkeHans Hegelund, døpt 1809: LenkeDødfødt barn 1814: LenkeOle Christian, døpt 1816: LenkeDeretter omkommer så Fridrich Christian i 1817: LenkeLegg merke til mellomnavnet Lucie til Ane Hansdatter kun er brukt en gang, nemlig ved vielsen. Tror dette må være en feilinnførsel av presten, for jeg er temmelig sikker på at Ane Hansdatter er identisk med Ane Bergithe Hansdatter, datter til Hans Christensen på Slettnes og hustru Margrethe Andersdatter: LenkeEnken Ane Bergithe Hansdatter, Keglen, gifter seg på ny i 1820 med Ole Christian Pedersen: LenkeDe får en datter i 1822 som de kaller Fredrica Christiana (neppe tilfeldig, det var ganske vanlig på den tiden å kalle opp avdøde ektefeller): Lenke (Kieglen/Vandstuen var forøvrig nabogårder).Hvem var så Fridrich Christian Heglund som ble gift med Jerche Olava Døll i 1806 (legg merke til at her ikke er oppgitt noe patronymikon). Det kan være denne Fridrich Christian Hegelund født i 1782, og sønn til Lars Pedersen og Trina Hansdatter Blix: LenkeDette er jeg imidlertid ikke sikker på, for det dør en Fridrich Larsen, ungkar fra Bratrein i 1808, som kan synes å være identisk med Fridrich Christian Hegelund født i 1782:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei Odd Villy - Det er en ren glede for en Østfolding med aner i nord,når en får hjelp av personer med lokalkundskap.Har selv hatt funderinger omkring Anes mellomnavn Lucie,som du nevner er dette kun nedskrevet ved vigselen i 1806.Har søkt på de fleste med en Hans til far i den aktuelle perioden,men mellomnavnet Lucie har glimret med sitt fravær.Har ellers ikke noe å tilføye.Mange takk for all informasjon Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.