Gå til innhold
Arkivverket

[#65950] Hvor lenge skal vi vente med å få vite, og være tause, om onde krigsopplevelser?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Jeg har den senere tid prøvd 'å sette meg inn i' mine foreldres og besteforeldres onde krigsopplevelser. Nå er 60 års sperrefrist over for de 'generelle' krigshendingene, men skal vi som er barn og barnebarn måtte vente til 2025 før vi får vite den hele og fulle sannhet om det våre foreldre og besteforeldre opplevde under krigen?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Hei Arnfrid! Jeg tenkte også som du. Gå på bibloteket og finn mange fine böker om hvordan menneskene hadde det under krigen. Jeg har lest utrolig mange fine böker om emnet. Lykke til! Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Bø

Her finn du to dramatiske skildringar frå to som var ungdomar i denne vonde tida. Vel verdt å lesa, særskild for ungdomar i dag.http://web.hist.uib.no/delfag-h97/jenny/Eg vil og anbefala Arnfinn Haga si bok 'Aksjon Telavåg' samt Dr. Konrad Birkehaug si bok om Telavågaffæren. Den siste er ikkje å få i handelen lenger, men biblioteket i Bergen har den. Elles har statsarkivet mykje interresant stoff om dette, mellom anna frå etterreningsarkivet til Bergen politikammer som innheld stoff om Telavågaffæren. Om dette er tilgjengeleg for almenta veit eg ikkje, men kanskje Yngve kan svara?Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

En annen bok er 'Martin Minnest - Dei som var med' skrevet av Endre Heggen og Martin Stavland, Haugesund Bok & Offset A.SDen tar spesielt for seg Bømlo som stod som et senter for englandsfarten. Men andre steder i Sunnhordland er og nevnt. Mange interessante intervjuer med folk som virkelig opplevde krigen på nært hold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Bø

To høgaktuelle vers Frå Arnfinn Øverland sitt dikt: Jul i SachsenhausenMen det skal hevnes! hørte vi fra nogen. Da kom det fra en mann fra Telavågen, fra en av dem, som hadde mistet sine sønner, det falt så stille, med det gav et sjokk: Kva skal vel eg med hemn? Og mannen stønner: Nei, me frå Telavåg hev fenge nok!Og kan vi tenke slik, da blir det fred. Men vil du slukke ild med hatets flamme, da får du ennu engang se det samme: Slekt efter slekt skal stille på geled til marsch i mørket og mot ukjent sted! De skyldige, dem kan du ikke ramme ved å la barn og kvinner trampe ned! Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hjertelig takk for flotte innlegg.Kjellaug, var det ikke slik at en av Rullestad-brødrene også skrev en bok som omhandlet krigsårene? Vi var inne på det tidligere, men finner ikke tråden igjen...Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det husker jeg dessverre ikke Arnfrid. Vet vi hadde en tråd om krigen før, jeg nevnte enda denne boken da. Men jeg finner heller ikke denne tråden.Jostein, Øverlands dikt er virkelig høgaktuelt!mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er en annen tråd, men Rullestad er ikke nevnt: Lenke verdenskrig&nr=3&antinnlegg=45&startnr=&antall=&spraak=n#anker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Jeg forstår ærlig tatt ikke hva du er ute etter, Arnfrid. Du snakker om 'onde krigshandlinger', og vil vite 'den hele og fulle sannhet'. Hvilken sannhet? Om krigens dager er det utgitt et hav med bøker og artikler, og tenk på alle avisene. Rundt deg er det vel fortsatt mange oppegående mennesker som opplevde krigen på kroppen. Du henger deg opp i sperrefrister på sensitivt arkivmateriale. I forhold til det vi har full tilgang til utgjør det klausulerte materialet knapt en dråpe i havet. Ser man ikke skogen for trær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I forbindelse med Max Manus-filmen har BT i flere artikler tatt opp andre deler av motstandsbevegelsen, bl a Saborg.I dag har de en artikkel 'Beretningen om fars krig', der Per Helge Martinsen har samlet dokumentasjon om den radikale motstandsbevegelsen i Oslo. Dette foreligger nå i et 250 siders manus som han håper et forlag er interessert i. Her har han med kjente motstandsmenn som Kaare Gundersen (skutt1943), Olaf Østerud (skutt 1944), Kaare Hexeberg (skutt 1944), Sigurd Jakobsen (skutt 1943) og MKP-lederen på Vestlandet Thorkild Jacobsen. Sisenevnte klarte de ikke ta før 1945. Han overlevde trolig fordi freden kom like etterpå.Disse artiklene er ikke å finne i den digitale avisen bt.noMvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Hagen

Det har de siste to årene vært mulig å søke i mange aviser via www.buyandread.com. Etter å ha sett en kort ingress kan man kjøpe det man synes virker interessant og få det som PDF.BT er en av de mange avisene som dekkes av tjenesten. Jeg fant de artiklene Arnfrid referer til.Nok en god kilde på nett for oss slektsgranskere vil jeg si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.