Gå til innhold
Arkivverket

[#65952] Fra Drønen til Steel County i Nord Dakota?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Er det noen som har info om hvor mange av disse Lenke som bosatte seg i Steel County i Nord Dakota?Jeg kjenner til at Nils Hansen og Margrethe Drønen bosatte seg i Nord Dakota, men ikke hvor. Kanskje er det noen som har info om hvem som het Drønen eller Dronen som bosatte seg i Steel County?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Beklager, jeg la inn feil link. Det skulle være denne. Lenke Det ser ut som om det kan være denne karen her jeg leter etter?Dronen, Christ, ektemann, født ca 1873 i Norge, ank. Amerika 1893/94, giftet seg 29 år gammel i 1910. Yrke: gårdmann (1910, 1920), 'cattle trader'(1930). Dronen, Christie, kone, født ca 1884 i Norge, ank Amerika i 1886, giftet seg 18 år gammel i 1910. HustruDronen, Cora, datter, født ca 1904 i Nord DakotaDronen, Melvin C, sønn, født ca 1907 i Nord DakotaDronen, Ole, sønn, født ca 1908 i Nord DakotaDronen, Olivia (?? muligens Olie eller Celia), datter, født apr-mai 1910 i Nord DakotaDronen, Maurice (eller Morris), sønn, født ca 1913 i Nord Dakota,Dronen Edith, datter, født ca 1916 i Nord Dakota,Dronen, Gordon, sønn, født ca 1921 i Nord Dakota

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Du finner de blant annet i FT 1930 for Steele County: 1930 United States Federal CensusName: Christ Dronen Spouse: Christie Birth: abt 1873 - location Residence: 1930 - city, Steele, North DakotaMvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Er det mulig å finne ut hvor konen til Chris Drønen kom fra? Det ser ut som om hun bare var et par år da de kom til USA i ca 1886. Så hun har reist med sine foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Da sønnen døde ble dette oppgitt:Maurice Carter Dronen, 93, of Bella Vista, Ark., died Tuesday, Sept. 13, 2005, at Bentonville Manor in Bentonville, Ark. He was born July 11, 1912, in Finley, N. D., to Christoffer Olie Dronen and Kristi Jacobson Dronen.Da antar jeg at Kristi sin far het Jacob eller så var det familienavnet deres? Men hvor i Norge kom de fra? Var disse også Austevollinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Her er en side fra Rootsweb, hvor det er listet opp en del av etterkommerne etter Maurice Dronen. Heller ikke denne personen har info om Kristi Jacobsen Dronen, men kan likevel gjerne være interessant. Lenke Mvh Hans G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Kan dette vere en brukbar kandidat? Lenke Er det en bror og en søster som reiser sammen her? Jeg antar at Kari og Mons er søsken og at mannen til Kari har reist tidligere - eller kanskje hun er enke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Min kontakt person på slekt i USA har sendt meg denne mailen.Jeg har funnet noe, men ikke er helt sikker på om jeg har funnet den Christi som vi søker etter. Iføgle obit'en for Maurice Dronen døde Edith Dronen før ham. Ediths giftenavn var Dordal, så søkte jeg etter Edith Dordal og fikk . .Edith Christine Dordal 29 Apr 1916 29 May 1998 Moorhead, Clay county, MN, mors pikenavn = StordalFødselsdatoen til Edith, 29.apr 1916 stemmer med FT'ene for 1920 og 1930. Problemet er at denne Ediths mors pikenavn = Stordal. Det stemmer ikke med det som står i obit'en (Jacobson). Jeg søkte etter Chris* Jacobs*, Krist* Jacobs* i hele USA fra 1880 til 2008 og fikk ingen som stemmer med vår Christi eller Kristi Dronen (f. 1884, ankom US i 1886). Så, etter at et par timer hadde gått forbi, bestemte jeg meg for å prøve Stordal. Søkte etter Storda* (uten fornavnet) i hele USA i FT'en for 1900 og fikk 2 treff - i Steele county, Nord Dakota. Christy K. Stordahl, 16 år gammel, født feb 1884, ankom til USA i 1886. Broren til denne Christy het Jacob N Stordahl, 15 år gammel, født feb 1896 (12 måneder yngre enn Christy). Far og mor heter Mons og Carrie (Kari) Stordahl.FT'en for 1900. Highland Township, Steele County, Nord Dakota. Mons M Stordahl, 35, f. mai 1865 i Norge, giftet seg i ca 1883 (altså i Norge), gårdmann. Carrie Stordahal, 45, kone, f. apr 1855 i Norge, hustru Christy K. Stordahl, datter, 16, f. feb 1884 i Norge Jacob N. Stordahl, 15, f. feb 1885 i Norge.Mellom 1900 og 1910 flyttet familien Stordahl fra Highland township til Finley township. Mons og Carrie (Kari) Stordahl (Stordal) var ennå i live i 1925, de bodde ennå i Finley, Steele cty, Nord Dakota.I FT'en for 1910, bor familien Stordahl i Finley township og Christy bor ikke hos dem lenger (hun ble gift med Christ Dronen i 1902). I FT'en står familien Stordahl på side 10, mens Christ og Christy Dronen står på side 11, altså bor de i nærheten av hverandre.Har ennå ikke funnet Mons og Kari Stordahl i immigrasjonslista.Den person som skrev obit'en for Maurice kanskje ikke var sikker på Christys pikenavn og det var muligens litt sammenblanding av de to navnene. Har ikke funnet Christ Dronen i 1900.Så hva synes du ? Denne Chisty Stordahl kan muligens være den Christy som giftet seg med Christ Dronen.Noen opplysninger:Fra Steele county , Finley Funeral Home indexDronen, Christie (Mrs. C. O) b. 1884 d. 1961 number 61-041-09 (Jeg ser at dette har du funnet også, via Google)Dronen, Julia (Mrs. S. O.) b. 1885 d. 1961 number 61-050-18 (Sakarias kone)Dronen, Mary (Mrs. Ole ) b. 1881 d. 1969 number 69-209-03 (Oles kone)Stordahl, Jacob Michael b. 1885 d. 1969 number 69-271-11 (Christies bror)Cora O. Holter b. 19 Apr 1903, d. Jun 1978, female, Paw Paw, Van Buren, MichiganCarl Dronen b. 30 May 1889, d. Jun 1978 Finley, Steele, North DakotaMelvin Dronen b. 13 Oct 1906, d. Aug 1986 Valley City, Barnes, North DakotaObit'en for Melvin Dronens kone, Agnes.Agnes DronenAgnes Dronen, 88, Fargo, and formerly of Valley City, died Saturday, Nov. 18, 2006, in Bethany Homes in Fargo.Memorial services will be held at 2 p.m., Wednesday, Nov. 22, in Mavis Whiting Chapel of Bethany Homes in Fargo with Rev. Phil Larson officiating. Inurnment will be in Memory Gardens Cemetery near Valley City.Agnes Mary Stark was born Dec. 10, 1917, near Luverne, N.D., the daughter of Hiller and Elizabeth (Adams) Stark. Agnes grew up and graduated from high school at Hope. She married Melvin Dronen on Oct. 16, 1937. The couple made their home on a farm between Cooperstown and Finley, and later moved to Valley City. Melvin died in 1986. Agnes moved to Bethany Homes Assisted Living in Fargo in 2002. In 2003, she became a resident in Bethany Homes. Agnes was a member of Our Savior's Lutheran Church in Valley City. Survivors are her daughter, Ione (Ray) Horn, Olympia, Wash.; her grandchildren: Jeff Boisjolie, Leonard, N.D.; Blair (Amy) Boisjolie and Jodell Farmer, both of Horace; Greg (Heidi) Horn, Olympia, Wash.; and Aaron (Suzi) Smith, Salem, Ore.; and nine great-grandchildren. She was preceded in death by her parents; husband, Melvin; a daughter, Mary Olson, Leonard, N.D.; a brother, Richard Stark, Wadena, Minn.; and one great-granddaughter, Gabriel Farmer, Horace. Arrangements are with Lerud-Johnson-Schuldt Funeral Home of Valley City.Håper noen kan sette meg på sporet om hvor Christi gift Dronen og hvor hun kom fra og hennes bakgrunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Litt om Mons Stordahl og Carrie her Lenke Jacobsen-navnet kommer altså fra Christis mors familie. Stordal er forøvrig under sangolt i Sund, så den Mons Mikkelsen du har funnet i (7)kan da være riktig far. Kari Jacobsdtr var født på Blænes (se. Austevoll Gard og ætt bd III, s. 232), og står under Kolbeinsvik (AGÆ, bd II, s. 730. Kristi Katrine født 1884, Jakob Mikal født 1885. Eksakte fødselsdatoer finner du i kirkebøkene.mvhLars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Her er dåpen til Kristi på nr. 7 LenkeSå Kristi og Christ. Drønen var nok gode kjenningar av kvarandre. Og ikke bare det, når alt kom til alt så var dei i same slekta som meg. (Jakob Baardson på side 232 i bind III for Austevoll var søskenbarn til min oldefar).Da antar jeg at vi er ved veis ende i denne saka. Derfor vil jeg nytte høve til å takke alle for god hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Her blir Mons født (nr. 82) LenkeHvilken sammenheng har gårdene Store Sangolt og Stordalen i Sund med hverandre. Er dette ett og samme sted eller er gården Stordal i Store Sangolt i samme område. Neste spørsmål erEr Stordal og Grepanes på samme sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Var det noe slekts forhold mellom Mons Mikkelsen Store Sangolt (side 730 i Austevoll bind II) og Mons Olsen Stordalen (side 326 i Austevoll bind II)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Kan han ha vært på besøk hjemme senere. Finner en Chris Dronen som er registrert til NY 08.02.1908. Ser ut som han er oppført som farmer. Kommer med båten Lucania.Har også funnet en listen med Naturalization Records, Christoper Olai Olsen Dronen. Dette er i 1906.Finner også en Chris Dronen født i 1897 som ser ut til å være sjømann. Stadig å se i skipslistene.Han dukker opp i tellingene 10-20 og 30. og i 15 og 25. Samt i WW1 Draft registration.Men ikke sett han i innreisepapirer enda.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

I census 1910 st[r det at han ankom i 1893, det samme i 1920 tellingen, men finner han ikke s[ langt.En Baard Dronen med kone Kari skal ha kommet over i 1886, bor i samme omr[det, Finley, Steele, North Dakota.Men s[ langt har jeg ikke funnet noen Dronen p[ passasjerlister f;r 1900.Hmm, her har det skjedd noe plutselig med ', ; og [, hehe.....jaja....Merkelige er at jeg heller ikke har klart [ finne noen av de som reiste sammen med Chris, hverken i skipslister eller tellinger s[ langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

En av døtrene til Christoffer Dronen var:Dronen, Edith Christine, født 29 April 1916, Finley, Steele cty, ND og ble gift med Harald Dordal f. 12. des. 1914, døde 1.Des 1997.Hvem var denne Harald Dordal. Kan denne Dordal opprinnelig ha kommet fra Norge og hatt etternavnet Dørdal.Håper at noen kan ha litt info om denne Harald Dordal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Søsteren til Harald Dordal: Adeline 'Dee' HogfossAdeline Dordal Hogfoss, age 91, passed away on July 3, 2004 in Medford. As was her wish, she died peacefully surrounded by her loving family.Dee was born on March 25, 1913 in Kasson, MN, the daughter of Norwegian immigrants the Reverend Lars Dordal and Bertha Viland Dordal. After the death of her mother she was raised by her step-mother, Clara Dordal.Dee graduated from State Teachers' College in Mayville, ND in 1937 and taught school in the Dakotas and Minnesota. During WWII, she was a Staff Sergeant in the U.S. Marine Corps stationed in Washington, D.C. At the end of the war she married Adolph Hogfoss who was in the Office of Strategic Services (OSS) and parachuted behind enemy lines in France. Adolph preceded Dee in death, as did her brothers Raymond, Harald and Lyall Dordal.Dee is survived by her brother, Doctor Erl Dordal of Atlanta and Chicago and her sisters-in-law, Ethel Byberg of Helena, MT, Myrtle Hogfoss of Park River, ND and Eileen Dordal of Minneapolis, MN. She is also survived by her three children, Sharon Johnson (and husband Howard) of Jacksonville, OR, Dr. Carol Rubin (and husband Don) of Atlanta, GA and Robert Hogfoss (and wife Deborah) of Beufort, S.C. She is also survived by her nine grandchildren, Jenna Stewart, Elisabeth Johnson, Ward Johnson, Joshua Rubin, Emily Rubin, Aviva Rubin, Arianna Rubin, Jess Hogfoss, Luke Hogfoss and her two great grandchildren, Sydney Cervantes and Isabella Johnson.Adeline's family and faith brought her great and lasting comfort. The family plans a private ceremony in Poulsbo, WA later this summer.In lieu of flowers, please send any remembrances to Ascension Lutheran Church, 2617 Barnett Rd., Medford, OR 97504.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Vet ikke om du har denne fra før?Bella Vista Maurice Carter DronenMaurice Carter Dronen, 93, of Bella Vista, Ark., died Tuesday, Sept. 13, 2005, at Bentonville Manor in Bentonville, Ark. He was born July 11, 1912, in Finley, N. D., to Christoffer Olie Dronen and Kristi Jacobson Dronen.He was raised in Finley. He was deputy county auditor in Steele County, N. D., from 1929 until 1954. He married Ruth Alice Tande on June 11, 1950, in Aneta, N. D. He attended the University of North Dakota at Grand Forks and graduated from Luther Seminary in St. Paul, Minn., in 1960. He was ordained in July 1960 in Finley, N. D. The couple moved to Ellendale, Minn. He was pastor of the First Lutheran Church in Ellendale until 1980. The couple moved to Mankato, Minn., where he served as interim pastor at Bethlehem Lutheran Church. He did several interims throughout southeast Minnesota. He became a visitation pastor until retiring and moving to Bella Vista in 1990.He was preceded in death by two brothers, Melvin Dronen and Ole Dronen; and three sisters, Cora Holter, Edith Dordal and Ollie Dronen.Survivors include his wife of 55 years, Ruth Alice Dronen; a son and daughter-in-law, Christopher Dronen and Kathy Jursick of Plymouth, Minn.; a daughter and son-inlaw, Elyce Santerre and Philip Santerre of Chugiak, Alaska; a brother and sister-in-law, Gordon Dronen and Alice Dronen of San Diego, Calif.; and four grandchildren, Eric Dronen, Peter Dronen, Kristi Santerre and Beth Santerre.Visitation will be from 2 p.m. to 3 p.m. Sunday, Sept. 18, at the United Lutheran Church in Bella Vista.Funeral services will be at 3 p.m. Sunday, Sept. 18, at the United Lutheran Church with Pastor Fred Nelson and Fred Schaap.Burial will be at the Bella Vista Cemetery.Arrangements are by the Bella Vista Funeral Home and Crematory.In lieu of flowers, memorials may be made to the ELCA Disaster Fund, in care of the United Lutheran Church, 100 Cooper Road, Bella Vista, AR 72715.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

World War I Draft Registration Cards, 1917-1918Name: Lars Dordal City: Not Stated County: Bowman State: North Dakota Birth Date: 12 Mar 1884 Race: White Roll: 1819404 DraftBoard: 0Pastor. Gift med Clara Dordal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg glemte å legge ved linken LenkeJeg prøver å kikke i etter i kirkebøkene for Bamble, men finner ingen som stemmer overens med en som ble født 12. mars 1884. Selvsagt kan den være der, men der er også mulig at han har utvandret sammen med foreldrene sine før 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Last Name First Name Notes Birth Date Death Date DORDAL Rev. Dr. Lars In Jesus Name 1884 1943DORDAL Clara Wife of Rev. Dr. Lars 1899 1977Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg antar at Lars Dordal ble født i Bamble, men om jeg har funnet den rette der vet jeg ikke. Jeg trenger info om når han drog til USA. Jeg vet ikke hvor jeg skal lete etter hvor han reiste fra. Jeg trenger også info om hvem som var hans foreldre og hvem hans søsken var, evn barn av disse. Kanskje jeg burde legge dette inn som et eget tema?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.