Gå til innhold
Arkivverket

[#65954] Rekkefølge på sider ved registrering


Gjest Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

Av og til hopper lister fram og tilbake i boka. Dessuten kan sidenumre hoppe fram og tilbake selv om den kronologiske rekkefølgen er riktig.Jeg klarer ikke å finne noe i Kyrre som sier noe om i hvilken rekkefølge sidene skal skrives av, generelt og spesielt i slike tilfelle.Med tanke på at brukere av en database eller utskrift vil forvente å finne postene i kronologisk rekkefølge, vil jeg i utgangspunktet foreslå at man tar inn noe om at ved valg av rekkefølge på SIDENE (NB) som registreres velger slik at postene blir så nær kronologisk rekkefølge som mulig. Jeg regner høyre og venstre del av sider som har ulike kjønn på høyre/venstre del av siden som EN side når de to delene har felles sidenr. Muligens krever paginerte sider egne hensyn.I tillegg har man nok tilfeller der postene hopper kronologisk innen siden, dette avgjør antakelig ikke rekkefølgen på selve siden, og postene bør føres i den rekkefølge de står på siden. For kjønnsdelte sider får man da hopp i kronologien fra en halvside til en annen.Jeg har ikke gjort noen grundig undersøkelse av alle kompliserende rariterer som måtte finnes mht rekkefølge, og har sikkert oversett en del problemstillinger, men det er i alle fall behov for å ha regler (absolutte eller veiledende) for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

I Kyrre s. 22 står det at der hvor sidetall ikke eksisterer skal en konstruere sidetallene. Dette skal forenkle framfinning i den originale eller skannede kirkeboken. Hvis en sitter med en utskrift/kopi av kirkeboken, påfører en sidetallene fortløpende for hånd. Dekker skjemaet et helt oppslag (to sider), skriver en på sidetallet på den høyre delen (siden) av oppslaget. Er registreringen gjort på en enkeltside skal begge enkeltsidene gis fortløpende sidetall. En skal ikke ta hensyn til kronologi eller lister, men paginere side for side, evt. oppslag for oppslag.Er originalen paginert skal en følge kirkebokens sidetall, men rette oppp der det er feil på denne måten: 54, 55, 56, 55, 57 blir til 54, 55.1, 56, 55.2, 57; eller hvis det har sneket seg inn upaginerte sider mellom to løpende nr skal en gjøre slik: 45, upag., upag., 46 blir til 45, 45.1, 45.2, 46I en database eller en utskrift, kan en velge å sortere data på sidetall, dato, årstall osv. så en skal ikke ta hensyn til hva slags sortering brukerne forventer seg i et endelig produkt. Sidetallets hovedfunksjon er at en skal klare å finne tilbake til den aktuelle siden i originalen og da er det viktig/riktig at sidetallet er så nært oppptil originalen som mulig.Jeg håper dette var oppklarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

De to avsnittene du siterer fra Kyrre handler om sidenummerering, men dette er noe annet enn det jeg prøver å klarhet i. Det handler om registreringsrekkefølge for sidene.Feltet dato inneholder ofte ting som ikke er sorterbart, sidenummer kan komme i mange rare rekkeføler som f.eks illustreres av det du siterer og år er totalt ubrukelig alene (og det finnes ikke noe brukbart felt å kombinere det med). Det finnes ikke felter som er anvendbare for sortering ved utskrift, man har bare rekkefølgen på postene å gå etter (med unntak av registre). Man er derfor avhengig av at rekkefølgen av sider (og poster) er gjennomtenkt før registrering.Den mest brukervennlige rekkefølgen på SIDENE er den kronologiske. Det eneste alternativet jeg ser er å registrere sidene i den fysiske rekkefølge de har i boka, men i kirkebøker har jeg ennå til gode å se at dette skulle ha noen som helst nytte (korriger meg gjerne), og velger derfor å prioritere den brukervennlige løsningen – å registrere sidene kronologisk rekkefølge.Hvis en standard skal ha noe for seg bør man vel kunne ta f.eks en Kyrre-XML kodet fil registrert i et annet program, og skrive den ut, uten å måtte gå gjennom originalen og manuelt endre postenes/sidenes rekkefølge for å få til en brukervennlig utskrift – eller på annen måte tillate blaing i avskriften på en brukervennlig måte – spesielt når det neppe er noen grunn til å gjøre annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.