Gå til innhold
Arkivverket

[#65957] omstreifersønn Karl Johansson, gift 1899, far Joh. Fr. Fredriksen, hvem var de?


Gjest erling t. endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne J. Engmo

Her er vel ekteparet ved folketellinga 1900:Lenke Ser at det står Sverige som fødested,men i kirkeboka ved vielsen står Sverige overstrøket,og det er skrevet Fjotland ?? tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Ja, det er dem.I 1900 tellingen er han oppgitt f. 1864, men ved vielsen oppgitt f. 1868.Tror det skal være en Johan Fredrik Fredriksen, omstreifer f. ca. 1851, men det er vel litt ungt å ha blitt far som 15-åring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Ved vielsen i innlegg 1, så står der vel også snedker......?Og Sverige har vært inne i bildet, så kanskje det er rett mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Se hva jeg fant: Permanent sidelenke: LenkeHan har vært om seg!Tenkte at jeg skulle søke litt i Fjotland. Men jeg finner IKKE Karl ! HAr sett fra 1861 og fremover - men mangler noen av de andre kirkebøkene, så der er fremdels håp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Flott,Litta ! Men hvor i all verden er Karl døpt.Omstreifer Johan Fredrik Fredriksen var i alle fall i Fjotland på den tiden Karl skulle vært født,da !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

GUNILD JOHANNE JOHANSEN Pedigree Female Event(s): Birth: 15 DEC 1866 Christening: 26 DEC 1866 Grindheim, Vest-Agder, Norway Death: Burial: Parents: Father: JOHAN FREDRIK FREDRIKSEN Family Mother: ELSA MARIA ANDREASDRSpørs om det ikke er snakk om to forskjellige Johan Fredrik fredriksen, for her fødes en datter i Grindheim i 1866 iflg familysearch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

På et nettsted fant jeg disse som forfedre til en person som stammet ned fra Fredrik Andreas nevni i innlegg 7.24 Johan Fredrik Fredriksen Flintian; født 26 des 1838 i Gjerstad, død 20 jan 1907 i Øvrebø eller Vennesla. Gift med 25 Else Marie Andreasdatter Lindbom; født 31 mai 1847, døpt i Nærbø (født i Åmli?).Kan legge til at jeg fant et annet sted at Else Marie Lindbom skalvære død 06.06.1914, Hommedal/ Landvik.Nå gjenstår det å finne om de fikk sønnen Karl på -60-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Fant et sted omtalt at en Karl Johansen Flintian skulle være født 1878. Kan det være 'min' brudgom, og at fødselsår er så feil oppgitt både ved vielse og i 1900-telolingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, Erling!Jeg har registrert privat meil om emnet, men svarer her: Johan Fredrik Fredriksen Flintian, f.26-12-1838, hadde bl.a. sønnene Fredrik Andreas Johansen Flintian, f.25-5-1868 og Karl Johan Fredriksen (Johansen) Flintian - 'Store-Karl' / 'Karl Johansen', f.2-2-1877. Sistnevnte ble gift borgerlig 7-11-1907 i Kristiansand med tremenningen Oline Jørgensen Mørkvik - 'Lina' av Lindbom-slekt, f.1879(?). Men han kan utmerket godt ha vært gift før. Jeg har registrert barn født 1894/1896 og så fra 1904 igjen. 'Problemet' er at han bor med Oline på Færgeklev i Tveit ved folketellingen 1900. Ekteskapet med Mathilde Kathrine Sigbjørnsen må i så fall bare ha vart noen måneder...I kirkeboken for viede i Helleland kalles far til Karl, Johan Fredrik Fredriksen, først 'Husmand, Omstreifer', men husmann er overstrøket og 'Snedker' innført i stedet. Dette er litt suspekt. Karl er dessuten kalt jernbanearbeider, først med Sverige som fødested og deretter Fjotland. Er det heller snakk om at Karl og Johan Fredrik IKKE hører til noen omstreiferfamilie og Karl heller kan karakteriseres som rallar? Vel, mer leting må til for å slå fast identiteten på Karl!Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Jonny og Erling: Det kan ikkje tenkast at Karl har tatt dette førenamnet i vaksen alder? At han har bytt namn? Det står jo ved vigsla at han skal ha vore født i 1868 og frå Fjotland og son til ein Johan Fredrik Fredriksen, og då kan han jo teoretisk ha vore den sonen Johan Fredrik Fredriksen Lindberg og Else Marie Andreasdatter døypte der det året og som fekk namnet Fredrik Andreas ved dåpen. Men kanskje du Jonny har ein annan skjebne på denne Fredrik Andreas. I så fall stemmer ikkje dette. Men: Nå har ikkje eg heile barneflokken etter Johan Fredrik Lindberg og Else Marie, men eit gap mellom 1868 og 1879, så her kan det i så fall ha vore plass til ein Karl, dersom fødselsåret ved vigselen er feil med eit par år. Korleis vil det passa inn med din database, Jonny? Vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Tror Fredrik Andreas beholdt sitt døpenavn, hans liv og etterslekt er kjent så vidt jeg forstår.Jeg tenker heller at Karl Johansen f. ca. 1868 kan eventuelt være et barn som Joh. Fr. Fredriksen fikk med en annen enn Else M. Andreasdatter? Men et helt åpent spørsmål. Kanskje en svensk omstreiferske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Arnvid har kanskje et poeng med navnebytte. Fredrik Andreas Johansen Flintian, f.25-5-1868, dpt.6-6-1868 i Fjotland, ikke konf., er antagelig identisk med 'Omreisende Blikslager Fredrik Andreas Fredriksen' som 20.april 1895 melder seg ut av statskirken i Fjotland 'til intet Kirkesamfund'. Det er da opplyst at han er 'ugift, født 1868 i Fjotland, har opholdt sig meget i Lister'. Jeg har første barnet hans født i Iveland 1901, så det er god plass til et tidligere ekteskap og eventuelt barn. Han ble gift borgerlig i Egersund med Pernille Halvine Pettersen av Strømsing-familien, f.11-7-1879 (10-6-1877?) i Iveland, dpt.13-7-1879, konf.30-9-1894 i Vegaardshejen. Erling vet kanskje når de ble gift i Egersund? Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jeg ser at barnet født i Iveland er født før deres ekteskap. Jeg finner dem ikke i listen for borgerlige viksler verken i ladestedet eller landssoknet Egersund.Vet du når omtrent de skulle blitt gift i Egersund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Ser at Karl Johansen gift 1899 i Helleland er medlem av statskirken, men ikke konen MarthildeHar på følelsen at det dreier seg om 2 ulike barn til (eventuelt 2 forskjellige??) Johan Fredrik Fredriksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, Erling! Nei, jeg vet ikke årstallet for giftermålet. Det kan for den saks skyld være ganske mye senere. Eller bare en opplsyning som de selv har gitt. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Aalen

Finner ekteskapet i Kristiansand 30 des 1899 Kristiansand, Ministerialbok nr. A 20 (1898-1908), Viede dissentere 1899, side 343.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Så bra! Ja da må det jo vøære snakk om to ulike Johan-Fredrik-sønner. Ser nå at sønnen Johan Fredrik f. i Iveland i 1901 er født ekte, jeg registrerte bare at det sto pige på moren, men i rubrikken ¨for ekte/ uekte står det jo ekte.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=986&idx_id=986&uid=ny&idx_side=-7>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Verner Wennerberg

Hallo Erling I lenken fra Iveland står der jo Johan Andreas på dåpsbarnet, og der står uekte.Mvh. Ole V. Wennerberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Du har rett, det var slik forskyvning at jeg trodde 'ekte' for dåp nr. 7 var skrevet i forh. til Johan Andreas, nr. 8. Men foreldrene var altså borgerlig viet, later det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.