Gå til innhold
Arkivverket

[#65959] Marit Pedersdtr Ødegaarden født i Vågå, hvem var hennes foreldre?


Gjest Thor Erik Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Erik Johansen

HeiMin Oldefar Peder Aksel Johnsen er født 10.09.1883 i Granvik, Ulvik, Hardanger(kilde: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7086&idx_id=7086&uid=ny&idx_side=-30>Lenke) Der står det at hans mor Marit Pedersdtr Ødegaarden er født 1847 i Vaage Prestegjeld.Finner henne i FT 1900 Jakobslitrø i Strinda utenfor Trondheim. (kilde: Lenke) Her står jum nevnt som Marit Pedersdtr Vaage, født 1846 i Vaage i Gudbrandsdalen.Jeg har ikke funnet henne blant utflyttede i Vågå, ikke blant innflyttede i Granvik(Hordaland), ei heller blant utflyttede i Granvin(Hordaland). Jeg har to mulige kandidater utifra FT1865: Marit Pedersdtr bosatt på Haugen, Lalum og Ottedalen ( kilde: Lenke)Marit Pedersdtr bosatt på Faugstad Søndre, Skovbygden og nedre Hedalen (kilde:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Erik Johansen

Hei igjen, dette innlegget skulle jo selvfølgelig under Oppland, men havnet litt feil..... Litt mere informasjon, de aktuelle kandidatene jeg kan finne i kirkebøkene:nr 76: Vågå/Vågå kilde: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8917&idx_id=8917&uid=ny&idx_side=-31>Lenkenr 74: Vågå/Vågå kilde: Lenkenr 12: Heidal/Vågå kilde: Lenke nr 7: Heidal/Vågå kilde: Lenkenr 37: Sel/Vågå kilde: Lenke nr 16: Sel/Vågå kilde:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ser at den Marit som bor i Strinda i 1900 har en sønn Martin født 1893 i Strinda (= t). Jeg finner denne dåpsinnførselen i Strinda i 1893 - moren er pige Marit Pedersdatter fra Vaage, fødselsåret er 1855 i kirkeboka, så det kan jo være feil Marit. Men faren er en ugift ungkar som heter Johansen til etternavn, jf. Sør-Trøndelag fylke, Lade i Strinda, Ministerialbok nr. 606A15 (1886-1893), Fødte og døpte 1893, side 108. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4394&idx_id=4394&uid=ny&idx_side=-111>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ser at den Marit som bor i Strinda i 1900 har en sønn Martin født 1893 i Strinda (= t). Jeg finner denne dåpsinnførselen i Strinda i 1893 - moren er pige Marit Pedersdatter fra Vaage, fødselsåret er 1855 i kirkeboka, så det kan jo være feil Marit. Men faren er en ugift ungkar som heter Johansen til etternavn, jf. Sør-Trøndelag fylke, Lade i Strinda, Ministerialbok nr. 606A15 (1886-1893), Fødte og døpte 1893, side 108. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4394&idx_id=4394&uid=ny&idx_side=-111>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Erik Johansen

Hei Grethe, tusen takk for informasjonen, de ble aldri gift(såvidt jeg skjønner), i og med at 'min' oldefar står oppført som uekte. Jeg har trålet gjennom kirkebøkene i Ulvik etter giftemål, men har ikke funnet noe...Jeg kan ikke se at de ble gift.Martin vet jeg ikke noe om. Men samtidig så er det ikke mange Marit Pedersdtr som kan passe i 1900, men samtidig så kan hun jo ha gått bort. Men i og med at min oldefar ble konfirmert på Ranheim(kilde: Lenke) så regnet jeg med at moren også ble med til Ranheimsområdet, Jakobslitrø er jo ikke langt unna heller...spennende Thor Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen!Beklager at jeg ikke så at foreldrene ikke var gift. Siden datteren Anna jobbet i Trondheim, er det ikke umulig at den Marit Pedersdatter som fikk en sønn i Strinda i 1893, kan være identisk med Marit som er moren til tvillingene som ble døpt i Ulvik i 1883.Hadde hun flere barn?Kan nesten virke som hun reiste en del rundt i landet.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Erik Johansen

HeiJa jeg sitter igjen med inntrykk av at Marit reiste etter arbeid, det er tross alt langt fra Vågå i Gudbrandsdalen til Ulvik i Hardanger og opp til Strinda utenfor Trondheim... Legger merke til at årstallet på Marit Pedersdtr fra Vågå i FT1900 er 'riktig', men at fødselsåret i dåpen til Martin er en helt annen. Ganske stor differanse. Men skulle gjerne ha fått bekreftet hvem som var foreldrene til Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Marit Pedersdtr på Faugstad (Nedre Heidal) står oppført som tjenestepige og kan være hvorsomhelst fra. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Men, Faugstad hvor hun tjener har en nærliggenede gård, Faugstad Oppistuen som har en husmannsplass som heter Ødegaarden med en Peder som husbond. Dette er gardsregistrering nr 821, person nr. 5192. i FT1865 for Vaage, her som sagt Heidal (Hedalen). Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg er rimelig sikker på at din Marit er den du har funnet som nr. 12 i innlegg (4); født utenfor ekteskap den 13. april 1848 og døpt i Heidal 21. april samme år. Foreldrene står oppført som ungkar Peder Olsen Harlaugeie og pike Anne Knutsdtr. Faukstadeie. (Begges 1. leiermål.)Marit ble konfirmert 19. juli 1863, nr. 6 blant pikene her [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8918&idx_id=8918&uid=ny&idx_side=-116>Lenke ,og står da hjemfestet til Faukstadeie.Dette må være moren Anne Knutsdtr. i 1865, fortsatt ugift og bosatt som inderst på Faukstad uppistugu/Faukstad Ødegaard: Lenke Og slik jeg ser det, så er det mest sannsynlig hennes datter Marit som er tjenestejente på gården Faukstad under samme telling. (Som også magefølelsen din sier, Thor Erik.)I 1873 fikk Marit Pedersdtr. Faukstadeie en sønn utenfor ekteskap; Anton f. 9. januar og døpt i Heidal 13. april 1873. Nr. 15 her: Lenke (Far var Jacob Jacobsen Einarsplass fra Vågå.)I 1875 finner vi Marit med sønnen Anton losjerende på plassen Teigen i Heidal: LenkeAnton ble konfirmert i Strinda den 2. september 1888. Nr. 30 her: Lenke Han står oppført som født i Vågå 9/1-1873 med mor Marit Pedersdtr. og far Jacob Jacobsen Einarsplass, og ved konfirmasjonen hadde han bopel Jacobslie.Anton finnes her i 1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Det kan vel være en idé å se på dåp i Vaage kirkebok, Hedalen annex ? (Jeg kan ikke med å lese der). Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Erik Johansen

Tusen takk Tommy, da har jeg noe å se på i forhold til etterkommere.Tusen takk Helge, det er sant at man skal ikke ta det som absolutt sannhet, men jeg er nå 98 % sikker, og da er det greit. Hva er sjansen for at en annen Marit Pedersdtr fra Vågå med omkringliggende områder er innom Ulvik, Hardanger, før hun havner på Strinda i Trondheim(der jeg med sikkerhet kan si at familien havnet). Har også lest gjennom kirkebøkene /- 5 år på alle anneksene under Vågå for å bli sikrere... Kan selvfølgelig ha oversett noe, men som sagt 98 sikker på at dette stemmer.Og til slutt Aud: tusen hjertelig takk for de utfyllende opplysningene. Da har en gammel gåte blitt løst, nå må jeg bare nøste litt videre og kose meg med litt kirkeboklesning og kryssjekke de med folketellingene.Det ble en fin avslutning på en fin helg, nå er det bare far til min oldefar fra Arvika i Sverige som gjenstår, men det får jeg begynne med ved neste korsvei.Nok en gang tusen takk, har noen noe mer å tilføye så er det bare å skrike ut. Er det noen som berører denne slekten, så er jeg interessert i kontakt.nok en gang tusen takk alle sammen Thor Erik Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.