Gå til innhold
Arkivverket

[#65964] Lepraregisteret - hjelp med pagineringen


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Digitalarkivet har en fantastisk mengde materiale om spedalskhet/lepra i Norge. Men jeg trenger hjelp til å forstå pagineringen. Denne siden Lenke har f.eks. fått navnet 124b. Men for meg ser det ut til at den burde hete 124a i og med at den er den 'venstre' siden av en dobbeltside. Uansett finner jeg ikke ut hvilken side som er den motstående, er det 124a, 123b, 125a eller hva?Ellers lurer jeg på hvor jeg finner registreringen helt ned på kommunenivå - også kalt 'Lokal registrering.'Men igjen - takk for en fantastisk samlig opplysninger omkring en sykdom jeg tipper de fleste bygdelag må ha vært berørt av - for ikke å si familier.Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Blar du til den forrige siden, ser du at den har sidetall 124. Den siden har derfor betegnelsen folio 124a.Siden du lenket til, vil derfor bli folio 124b.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Viss du blar tilbake fra 124b, så kommer du til 124a. Selve arket, ikke dobbelsiden har nr. 124. Det er slik 'arkivirvarer' arkiverer. :)MvhKjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Hm, men takk allikevel. Hvis jeg tar personene som er registrert som nr. 69, 74 og 76 på s. 124b, får jeg ikke opplysningene på tilsvarende linjer på s. 125a helt til å stemme. Olava Kristensd. Kvalvaag (numrene 74 og 76 samme person) var født i 1868, men ut for nr. 74 på s.125a, står det at hun er registrert på Reknes i 1866. Jeg hadde forstått det om det var søsteren Maren f. 1865 som var registrert som nr. 74. Men var det vanlig at så små barn ble registrert for spedalskhet?Person nr. 69, Ole Kristensen Kvalvaag, var bror av de to, og han var født i 1850, så han kan vel godt være registrert i 1864, uansett var han hjemme igjen ved folketellingen året etter.Og hva menes egentlig med 'Afgang'? Skjønner det ndg. de som døde, men hva med de andre? Utskrevet?Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.