Gå til innhold
Arkivverket

[#65965] Rätt Ole Hansen,Nes, Akershus runt 1800?


Gjest Jörgen Ingman
 Del

Recommended Posts

Gjest Jörgen Ingman

I FT1865 på Staxvold i Nes finns Ole Hansen, 83 år boende hos sin dotter Birthe Henrike Olsdatter (54) och make Christopher Christensen (70). De är också mina anor. I sept. 1868 hittar jag Ole Hansen, 86 år, avliden, fortfarande Staxvold. Alltså bör han vara född 1781 el 1782. Född 1781 finns en Ole till Hans Olsen och Mari/Kari Gulbrandsdatter på Grue. 1782 finns en Ole till Hans Olsen och Anne Knudsdatter på Rotnäs. Hans och Anne hittar jag 2 barn till på födda 1780 - Knud på Drognäs 1787 - Anders på Fjug.1807 hittar jag i vigselboken Ole Hansen och Marthe Hansdatter på Rotnäs De får följande barn (som jag hittat): 1808 - Anne He. på Rotnäs 1812 - Birthe Henrike på Unielstad 1815 - Gulbrand på Unielstad 1818 - Hans på Huuser (varför hette inte första sonen Hans?) 1820 - Susanne på Huuser Inget barn heter Ole eller Knud... Tydligen flyttade de runt en hel del. Har inte hittat något mer par med samma namn gifta samma period. Barnen till Birthe Henrike och Christopher är:1835 - Ole Christian på Sandager 1838 - Johan Anton på Staxvold 1842 - Maren Andrea på ' 1844 - Berte Christine på 'Hur farao ska jag få bekräftat vilen Ole Hansen som är rätt? Den född 1781 eller 1782? Vet inte hur gårdanrna ligger i förhållande till varandra men båda paren hade faddrar till sina barn på Drognäs och Grue plus några till som de hade olika.Tacksam för all hjälp att nysta ut detta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

i FT 1801 hittar jag bara en Ole Hansen som är 18 och han tjänstgör på Grue. Av föräldrarna hittar jag bara Anne Knudsdtr som enka med Knud och Anders boende hos sig. Det andra paret Hans Olsen och Kari Gulbrandsdtr hittar jag inte alls. Hittade inga fler barn till dem heller (kollade dock inte 100% alla födda 1780-1800).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Vid ett av dopen av Birthes barn heter en fadder Anders Hansen och det skulle kunna tyda på att det är hennes farbror men det behöver ju inte alls vara så heller....Har nån nåt tips hur jag ska få klarhet i vlken som är 'min' Ole Hansen? Hur man kan gå vidare när man kollat vigda, faddrar, syskon, barn, folketellingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Tusen tack igen før tipset om de avskriva bøckerna. När man 'jobbar' med dem kan man enkelt søka på namn och bara bläddra neråt tills man hittar rätt. På så vis hittade jag att en av de møjliga Ole Hansen dog 10 dagar efter fødseln så nu finns det bara en kandidat kvar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.