Gå til innhold
Arkivverket

[#65966] Kart med gårds og bruksnummer - på nettet?


Gjest Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

Er det noen som vet om noen tilgjengelige nettressurser der gårds og bruksnummer kobles på karttegningen? - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Det ser ut til at fleire og fleire kommunar legg ut (lenker til) slike kart på heimesidene, t.d. for kommunane Nord-Gudbrandsdalen: LenkeEg har funne slike kart for kommunar på Sunnmøre, i Romsdalen og Sør-Trøndelag, så det er derfor rimeleg sjanse for å det på den aktuelle kommuneheimesida. Viss ikkje, er det sikkert i kjømda. Du kan evt. spørre teknisk etat i kommunen om når det kjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Takk for tipset, Arnfinn! Jeg skulle vel tenkt på det selv, jeg arbeider i Grimstad kommune....Her er Grimstads kartløsning: Lenke- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Prøvde Norgesglasset tidligere, men kom ikke til gnr/bnr. Overså jeg noe?Ellers forsøkte jeg å finne en felles inngang fra Norges kartverk, men oppdaget ikke noe der.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Om du forstørrer kartene i Norgesglasset nok, vil du før eller senere få fram gårds- og bruksnr. på formen gnr./bnr. (dvs. gårdsnummeret 'skråstrek' bruksnummeret).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

På Gislink er det muleg å få fram økonomisk kartverk med gnr, bnr, flyfoto m.m. Skal vera tilgjengeleg i heile landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Litt oppklaring: dei karta eg viste til i innlegg 2 er det Finn (7) kallar Gislink. Fint viss det er kome over heile landet.Om Norgesglasset (4-6): forstørrar ein seg langt nok der, får ein fram skanna versjonar av det gamle økonomiske kartverket, vanlegvis i målestokk 1:5000. Desse karta er frå 1960-, 70- eller 80-talet, og gards- og bruksnumra der er dermed 'historiske data' og ikkje nødvendigvis dei same i dag etter brukssamanslåingar o.l. (men likevel truleg interessante nok også i framtida).På dei nye karta skal numra vere oppdatert i samsvar med dei kommunale registra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg klarer fortsatt ikke å få frem gnr/bnr i Norgesglasset for Tyholmen i Arendal sentrum. Er der noen 'brytere' jeg overser?For Gislink: Hvilke 'lag'/karttyper må velges for å få fram denne informasjonen?- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Du har rett, Jarl, at det ikke går an å få fram gårds- og bruksnumre for Tyholmen i Norgesglasset - antakelig fordi det her er snakk om en bydel i Arendal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild E. Pettersen

Hei!Når det gjelder de gamle ØK-kartene(1:5000) som du får fram gjennom Norgesglasset vil du ikke finne alle gårds- og bruksnr. Spesielt mht. små eiedommer og særlig i tettbygde strøk vil de ofte mangle. På hjemmesiden til Statens kartverk vil du finne lenker til flere kartsystemer bla. GeoNorge hvor du ved å zoome deg inn vil finne g-/bnr. Når det gjelder Arendal og Tyholmen finner du g-/bnr. ved å gå inn på Arendal kommunes hjemmeside, åpne karttjenesten og zoome deg inn på den aktuelle lokaliteten. Mange, om ikke de fleste, kommuner har idag digital karttjeneste hvor man kan gå inn og få svært detaljert informasjon.Mvh.: Arild E. Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.