Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Tor Weidling

[#65988] Johan (Iversen) Bye f. 7. april 1875 i Øymark?

Recommended Posts

Gjest Tor Weidling

Hvor ble Johan av?Johan (noen ganger også kalt Johan Ludvig) ble født på Spjutnes i Øymark, Østfold 7. april 1875. Han ble gift med Anne Mathilde fra Brekke (født 12. august 1875). I FT 1900 var de bosatt på Svendsby i Berg v. Halden. Ekteparet fikk fra 1899 til 1913 8 barn.ifølge det barnebarna vet, forlot Johan familien rett etter at det siste barnet, Reidar Johan Sverre, ble født 29. oktober 1913. De siste opplysningene om Johan har jeg funnet i kirkebøker for metodistene i Sarpsborg. Her er Johan ført som innmeldt 29. mai 1910 (kom da fra metodistene i Tistedalen). Sønnen Reidar ble døpt i metodistkirken i Sarpsborg 6. januar 1914. Familien var bosatt i Oscars gate 40 i Sarpsborg.Dagen før dåpen meldte Johan Iversen Bye seg ut av menigheten. Ved Johans innmeldelse er det opplyst at kona ikke tilhørte noe samfunn, ved utmeldelse at hun tilhørte statskirken.Barnebarna har vært av den formening at Johan på dette tidspunkt flyttet nord på Østlandet eller til Trøndelag, men de har ikke klart å finne dette mer nøyaktig.Er det noen som kjenner til hvor det ble av Johan?Mvh Tor Weidling

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn familien i Berg 1900 her: LenkeHar du sett i Dis Gravminner, det er nevnt en del Johan Bye der, men om han er registret der vet jeg ikke.Mvh. Gunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tor Weidling

Hei GunnJeg har sett i DIS gravminner både på Johan Bye og på alle født 7. april 1875 (det er ikke den Johan Ekeheien f. 7/4 1875 som døde i Setskog 1951, for han ble født/døpt i Høland) Beste hilsener fra Tor

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tor Weidling

Jeg prøver å løfte fram denne igjenTor

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Iver Mosvold

Han døde ikke Trøndelag eller nord på Østlandet, men i Odda i 1948! Lenke .Jeg kan ikke tenke meg annet enn at denne mannen som er født på ØRJE i 1875 må være identisk med den det søkes etter.Etternavnet BYE er meget uvanlig på Vestlandet, men siden det fremdeles er noen med dette etternavnet i Odda (-gjør et telefonkatalogsøk) kan det vel tenkes at etterkommere kan oppspores.IM

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Iver Mosvold

Gravminneregisteret:Johan Bye født 30.mars 1875. Død 30.oktober 1848. Gravsted: Berjaflot, Odda.På samme gravsted ligger Ida Bye. Født 2.juli 1883. Død 30.januar 1950. [url="http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=2085433>LenkeDet er vel verd å merke seg to ting.Verken dåpsprotokollen (1875) eller gravminneregisteret (1948) opererer med Ludvig som mellomnavn i 1948. Det gjør derimot dødsfallprotokollen i Odda.Både gravminneregisteret og dødsfallprotokollen opererer med 30.mars 1875 som Johan (Ludvig) sin fødselsdag. Kirkeboka for Aremark opererer derimot med 7.april samme år (Nr.27

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Iver Mosvold

Her er gravsteinen til Johan Bye: LenkeIM

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tor Weidling

Hei IverSkal si jeg ble overasket når det plutselig kom inn opplysninger i denne saken. Jeg skal så fort som mulig ringe til barnebarna som har lett etter Johan Bye og fortelle om dette. Tusen takk skla du ha.Beste hilsener fra Tor

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Iver Mosvold

Hyggelig å bidra. Jeg har selv 2 besteforeldre fra Øymark.Her er Ida By i dødsfallprotokollen for Odda [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=ODDA&gardpostnr=2164&merk=2164#ovre>Lenke .Hun hadde Searlotte som mellomnavn, og var født i Dalarne i Sverige. (Egen anmerkning: Skulle ikke forundre meg om det menes DALSLAND.)Og så har vi (fortsatt i Odda) ei Rut Johanna Bye født i Fredrikstad 10.april 1914

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tor Weidling

Hei igjen IverSer enda en ting som peker i rett lei, nemlig at både dødsfallsprotokollen i Odda og kirkebok for dissentere i Sarpsborg sier at Johan Ludvig var skredder.Har forøvrig selv også to besteforeldre fra Øymark, fra Sydengen i Østebu-kroken. Har siste tiden kost meg med bind 1 og 2 av bygdebok for Øymark - og venter spent på bind 3 hvor Sydengen kommer.Har forøvrig fått snakket med Roy Bye, som hørtes ut til å være riktig glad over spor.Hilsen Tor

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.