Gå til innhold
Arkivverket

[#65991] Eidsvoll kirkebøker


Gjest Jan Erik Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erik Røed

Jeg leter etter aner født i Eidsvoll før 1860. Kirkebøkene for tidsrommet før 1860 synes å mangle i digitalarkivet. Hva er grunnen til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Noen av de som ikke finnes som døpte pga brannen, kan gjenfinnes ved sin konfirmasjon. Fødselsdata er oppgitt for konfirmanter i Eidsvoll fra 1862.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per-Olav Broback Rasch

Nå har jeg litt erfaring med lignende tilfeller fra andre steder, og da henger særlig skifter, dødslister, vaksinasjonslister og militærruller høyt. Disse finnes for de aller fleste områder, og bør absolutt sjekkes. Kildene ligger på statsarkivet (samt noe på riksarkivet). For 'mine' områder har man også bevart ekteskapslister fra tidlig 1800-tall, men det tror jeg ikke er representativt for resten av Norge. Her må arkivet oppsøkes for å få fullt utbytte og oversikt.For Eidsvoll har man 'Eidsvollmennene' som har bidratt med mye data. Se Digitalpensjonatet. Dødslister er visst alt ute på Digitalarkivet for tiden 1815-1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Nils Aksel Horvei

Det finnes noe hos Wilh. Lassen: 'Utdrag af Eidsvolds prestegjelds kirkebøger 1688-1856',Norsk Personalhistorisk Tidsskrift I (1906), s. 17 - 32.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Liv Ruud Johansen

Jeg søker etter Ruth Kristiansen født 4/8-1915. Hun skal ha vært konfirmert på Eidsvoll i 1930. Hennes foreldre var enke Maren Paulsen f.1880, far Olaf (Olav) Kristiasen. Kan ikke finne skannet kirkebøker fra den tid. Er det noen som kan hjelpe meg med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Såpass unge kirkebøker (ministerialbøker fremdeles i bruk i 1930) er bare unntaksvis avlevert til Arkivverket, og er følgelig heller ikke skannet.I noen tilfeller er det likevel avlevert og tilgjengeliggjort klokkerbøker. Så vidt jeg kan se er det konfirmer ei Ruth Kristiansen i Eidsvoll sogn i 1930 (nr. 30 - Lenke), men hennes fødselsdato avviker noe fra det du har oppgitt, og dessuten er moras navn Ragnhild. Jeg vet derfor ikke om det er rett jente. Bøker for Langset sogn i Eidsvoll prestegjeld er ikke tilgjengelige, så det kan hende at di jente var konfirmert der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ruud Johansen

Hei Kristian Hunskaar!Jeg glemte at min bestemor ble konfirmert i Langset kirke i Eidsvoll. Ser da at jeg ikke får tilgang til disse bøkene! På forhånd takk for hjelpen! Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.