Gå til innhold
Arkivverket

[#65992] Paul Gundersen Klekken i Norderhov og svogeren Paul Andersen Paus


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Paul Gundersen Klekken (ca. 1650-1737) - hans kone er tradisjonelt ukjent, men ved en anledning nevnes hans svoger Paul Andersen Paus LenkeJeg har identifisert ektefellene til samtlige av Paul Klekkens søstre, bortsett fra Ingrid Gundersdatter - hun levde i 1692 ved skiftet etter moren, men det sto ikke noe om at hun var gift.Vites det noe om Paul Andersen Paus' evt. ektefelle, og kunne evt. Paul Klekken ha vært gift med en søster av ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Jacob Desserud

I Lagesen 'Ringerikske slekter III' s 417 under Nordre Vager:Tron Olsen Wager var gift med Marte Gundersdatter, som overlevde ham og giftet seg på ny med Paul Andersen Paust, lensmann i Jevnaker. Av andre notater jeg har, men nå uten kilde, var Marte fra Klekken. Derved forklares svogerskapet. Det kan hos Lagesen se ut som det var skifte etter Tron Olsen i 1692, som kan forklare at Paul Andersen ikke nevnes i skiftet etter Sigrid Julsdatter Klekken i 1692 - som jeg ellers kun kjenner fra Lagesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Takk! Det er riktig at Marthe var fra Klekken. Se Ringerike og Hallingdal sorenskriveri pantebok 1 fol. 103. Trond Olsen kan ha dødd allerede i 1683, i hvert fall er det det året som er nevnt i gårdshist. for Hole - han var nemlig gårdbruker på Sørum i Hole. I skiftet etter Sigrid Julsdtr. 16/12 1692 (fol. 150, prot. 3) ble det bare skiftet jordegods i Klekken. Ektefeller nevnes ikke for noen av barna, ei heller bosted, bortsett fra for Paul.Rønnaug Gundersdatter var gift med Trond Olsens bror, nemlig Jon Olsen Skjørvold, og Alf Gundersen, som bodde på Hval, hans datter Sigrid var gift med disse brødrenes bror Peder Olsen Sørum i Hole.Men Paul Gundersens ektefelle er i alle fall da fortsatt ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Jacob Desserud

Hr. Anders Hansen Paus var kapellan, fra ca 1663 prest i Jevnaker, gift med Anne Torkildsdatter, forgjengerens datter. Han omtales som død i 1689. Enka trolig til Gunstad, som var presteenkesete. Sønnen Torkild var der i 1698: Pantebrev 14 aug 1698 fra Kristoffer Olsen på Dehlin (i Lunner) til Torchild Andersøn Paus på Gunstad.Det var skifte på Gunstad 26.3 1700 etter Torkild Andersen Paus.3 søsken arver, nevnes i denne rekkefølge:1 Paul Andersen Paus, bror2 Hans Andersen Paus, bror3 Karen Andersdtr, søster, er død. Hun var gift med neste sogneprest Peder Madsen Lycke, som var til stede ved skiftet. Fire barn arver ved skiftet, i denne rekkefølge: Anders, Ole, Laurs og MetteOm Paul: var lensmann i J 1707-17, bodde på enkesetet Gunstad som han bygslet 1700, dømt til å fraflytte garden 1718, da enken etter Peder Lycke, Magnhild forlangte garden ryddiggjort for seg.Ut fra skiftet er det ikke noe som tyder på at en søster av Paul Andersen kunne ha vært gift med Paul Klekken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Nei, svogerskapet går nok på at Marthe Gundersdatter var gift med Paul Andersen Paus. Bodde de to på Jevnaker? Hole-boka nevner at Marthe hadde flere barn med første ektefelle Trond Olsen, men at navnene ikke kjennes. Kjenner du til noen Trondsbarn i Jevnaker som du ellers ikke kan plassere noe annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Jacob Desserud

Ja, jeg ser nå at Hole-boka skriver det slik. Det er påfallende, for G. Bakke må jo kjenne til Lagesen III, sitert over. Lensmann Paust fikk ved giftermålet 10 lisp, i Vaker, og de øvrige 10 lisp. [i Vaker] som hadde tilhørt Trond, eides i et i 1692 avholdt skifte av hans sønner Ole, Gunder og Jørgen Trondsen, samt Christoffer Ellingsen gift med Kari Trondsdtr. I 1712 solgte disse søsken, unntatt Ole, som var død i 1709, sine arveparter, av samlet skyld 7 1/7 lisp. tunge til stefaren, som solgte 17 1/7 lisp i 1715 til Jens Pedersen Loss.Hvorfor stemmer ikke opplysningene over ens i disse to gards/slektsbøker? Var Tron Olsen Vaker og Tron Olsen Sørum to forskjellige personer? Må finne skiftet i 1692.Opplysningene over stemmer med følgende. Jørgen Trondsen Vaker kom til Ballangrud, gift med enka Magnil Gudbrandsdtr Ballangrud - som først var gift med Engebret Gislesen fra Kjørven. Jørgen døde der 1734, oppgitt alder 54 år. Ingen barn i 2. ekteskap levde da.Det er skifte på Ballangrud etter Jørgen 6.12 1734, hans søsken og halvsøsken arver:1 Olle Trondsen Vaker er død, hans barn: Trond, Torchel, Anne gift med Olle Monsen2 Gunder Trondsen3 Peder Paulsen [Paust!, dvs halvbror]4 Kari Trondsd er død [hun var altså gift med Kristoffer Ellingsen. - jeg vet ikke noe mer om ham]; barna som arver er: Ole Kristoffersen, Mette, Anne5 Gisle Engebretsen [Magnils sønn i første ekteskap]Jeg vet ikke mer enn dette. Jeg er sikker på at slektsinteresserte folk på Ringerike kan gi utfyllende opplysninger. Et strøfunn: Ingri Gundersdtr fc 1656, b fra Lyseneie i Gran 8.3 1724, 68 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Takk! Marthe Gundersdatter var i hvert fall på Vaker i 1693, var det vel. Se min henvisning til panteboka i (3).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

I en tidligere innførsel, har ikke referansen for hånden akkurat nå, går det frem at hun var g.m. Trond Olsen Sørum. Så det må være samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

I en tidligere innførsel, har ikke referansen for hånden akkurat nå, går det frem at hun var g.m. Trond Olsen Sørum. Så det må være samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg

I tingboka 1684 for Ringerike opplyses det om at en rekke personer på Ringerike blir fordret for gjeld til salig hr. Michel Stubs arvinger,(24/4-1684). Blant dem var Paul Gundersen Klekken,(side 65 a). På hans vegne møtte hans 'verfader' Halvor Sætrang. Om Halvor Sætrang vet jeg ikke annet enn at han var lensmann. Vennlig hilsen Thorleif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Av samme tingbok, side 20 B, 5. mars 1684, framgår det i en annen gjeldssak at Halvor Setrangs farsnavn var Nilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Larsen

Hei Svein ArnolfHer er en oversikt fra registeret på Tingbøkene hvor Paul Gundersen Klekken er nevnt.nr.41.1: side 18,21,23,31. nr.36: side 17,21,22. nr. 29: side 2. nr. 31: side 25,60. nr. 41.4: side 45. hilsen Tom Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Takk! Nå bør jeg vel legge til at det ikke er Paul Gundersen som interesserer meg så mye per se, men jeg synes det er interessant å finne ut hvem Gunder Klekkens barn giftet seg med, der dette har vært ukjent for meg fra før. Selv er jeg etterkommer etter Mari Gundersdatter, som giftet seg med Gulbrand Halvorsen Øvre (vestre) Vaker. I mangel av andre kandidater tror jeg han var fra Bølgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg

Mari Gundersdt og Gulbrand Halvorsen var på Berg i Haug før de flyttet til Vaker.(Ring.slekter III, s.404).De ble tvunget til å dra herfra: Aktsprot.7, 1706-15.des. Hans Pedersen Sørum av Hole stevnet Gulbrand Halvorsen Berg for han ikke ville fravike Vestre Berg (i Haug)som Hans hadde kjøpt av Hr.Ole Stockflet i Gausdal 6/6-1706, 1 1/2 sk.pd. Gulbtand hadde fått bygsel på livstid av Jørgen Larsen, men måtte likevel fravike garden da Hans var 'husvill'. Hans Pedersen kom fra Gausdal. Begge hans hustruer var fra Biri. (Delvis feil opplysning om deres herkomst i Ring. slekter, bd.II, s.45). Vennlig hilsen, Thorleif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Takk igjen. Jeg kjente til at de hadde vært på Berg, men ikke at de var blitt tvunget til å oppgi gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.