Gå til innhold
Arkivverket

[#65994] Christian Johannes Brodtkorb Schwabe


Gjest Helga Helmet
 Del

Recommended Posts

Gjest Helga Helmet

Jeg leter etter informasjon om min bestefar, Christian Johannes Brodtkorb Schwabe. Min mors navn er: Erika Andrea Schwabe. Hun døde i 1954. Var bosatt på Rjukan - har funnet ut at min mor ble født der i 1913.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Dette må vel være dåpen til den Kristian Johannes Brodkorb i ft. 1900 i innlegg 2, se nr. 42: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue Kirke i Trondheim, Klokkerbok nr. 602C11 (1878-1902), Fødte og døpte 1880, uten sidenr. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15715&idx_id=15715&uid=ny&idx_side=-23>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Helmet

Det vet jeg faktisk ikke. Ut fra kirkebøkene ved min mors konfirmasjon på Rjukan ser jeg at hans navn var Christian Johannes Brodtkorb Schwabe. Jeg var ukjent med det lange navnet. Men jeg ser av linken fra Kirkebøkene i tema 2540 (nr 22) at han var født i 1880. Det er det vel sannlig at det er han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Jeg var nok litt for rask. Lenger ned på samme side finner du en annen Kristian Johannes Brodkorp hvor far har etternavnet Schwabe, se nr. 50: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue Kirke i Trondheim, Klokkerbok nr. 602C11 (1878-1902), Fødte og døpte 1880, uten sidenr. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15715&idx_id=15715&uid=ny&idx_side=-23>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Helmet

Men - min bestefar var jo gift med Ulrikka Eleonore Schwabe (født Jensen)? født 1883. Hvem er Axel (jfr innlegg 6)?mvh Helga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Ulrikke Eleonore f på Hitra 31 juli 1841, med foreldre Christian Johannes Brodtkorb og Oline Marie Hegge Parelius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Det er det som er litt pussig,som du ser het både moren til din bestefar,og-kona hans (din bestemor) Ulrikke Eleonore/Ulrikka Eleonora ! Axel i (6) er alså din oldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Her er en annen Schvabe i ft 1900 for Kristiania. Denne Chr. Schvabe er f. 1882 i Trondheim, elev v. Tekn. skole Forsørges af Enke. Dette stemmer bedre med yrkestittelen Kristian Johannes Brodkorb Schwabe hadde ved vielsen i 1906, ingeniør. Men årstall for fødsel er feil og forsørges av enke? LenkeMvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Axel J. Schwabe, kjøbm. ble gravlagt i Trondhei, på gamle Ihlen kirkegård, 21/3-1901, 56 1/2 år gammel.Gå inn på DIS-Norge, Gravminner og søk på etternavnet Schwabe, så finner du han, ID 2622591.Mvh Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Helmet

Dette var ikke enkelt! Spesielt når de samme navnene går igjen på hver side. Men jeg tror dere har funnet rett opprinnelse med at Axel er min tippoldefar. mvh Helga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Helmet

Randi sier: Gå inn på DIS-Norge, Gravminner og søk på etternavnet Schwabe, så finner du han, ID 2622591.Har litt problemer med å finne frem her? Kan du hjelpe meg?mvh Helga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Axel Jørgen Schwabe ble i følge ft. 1900 født i Surnadalen, her er dåpen i 1844, se nr. 154: Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Surnadal, Ministerialbok nr. 595A05 (1843-1851), Fødte og døpte 1844, side 19. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2297&idx_id=2297&uid=ny&idx_side=-24>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Foreldrene i ft 1865 i Rennebu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gellein Løkken

HeiAxel Jørgen Schwabe var født 1844 i Surnadalen og døde 15. mars 1901 i Trondheim. Han var sønn av sogneprest Johan Fredrik Schwabe (født 31. mars 1809 i Ringsaker og døde 16. mai 1902 i Trondheim) og kona Margrete Elisabeth Parelius Fyhn (født 23. juni 1812 i Stjørdal og døde 5. april 1882 i Rennebu).Axel ble gift 16. august 1876 med Ulerikka Anna Eleonora Knoff Brodtkorb, født 1841 på Hitra og døde 1924 i Trondheim. Hun var datter av sogneprest til Hittra, Christian Johannes Brodtkorb og hustruen Oline Marie Hegge Parelius på Dolmen.Axel var kjøpmann og bodde i 'Schwabegarden' i Trondheim, også kalt Elvebakken, Osloveien 3. Han gikk konkurs i 1893, og arbeidet deretter som agetnt.Før ekteskapet hadde Axel to barn (I-II), og i ekteskapet med Ulerikka var det tre barn (III-V):1) Axeline Marie Schwabe, født 27. august 1873 på Baklandet. Hun var Axels uegte datter med piken Marie Munkvold. Ved konfirmasjonen er det oppgitt at hun har ”ringe Evne”. Hun vokste opp hos pleieforeldrene potemaker Johan og Inger Bjerkan i Trondheim2) Anne Jørgine Schwabe Skjøld, født 18. juni 1875 på Bakklandet i Trondheim. Hun vokste opp som Anna Grøthes pleiedatter å Møllenberg i Trondheim. Hun var Axels uekte datter med Marie Kristine Bjørgan.3) Margrethe Elisabeth Parelius Schwabe, født 26. juni 1877 i Trondheim og døde tidlig.4) Margrethe Elisabeth Fyhn Schwabe, født 3. desember 1878 i Trondheim. Hun bodde hjemme med sine foreldre i 1900.5) Kristian Johannes Brodtkorb Schwabe, født 19. juni 1880 i Trondheim. Han studerte ved Trondheim Tekniske Læreanstalt frem til 1899. Etter dette hadde han en tid en rørleggerforreting i Trondheim, før han ble formann for rørleggerarbeidet ved Rjukan.Jeg har mer om denne familien hvis du er interessert i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Ler

Hei!Ei søster av min farfar ble gift med Axel Jørgens nevø, Håkon Alfred Schwabe f. 1873 i Trondheim (sønn av Håkon Colbjørnsen Schwabe f. 1846). De utvandra til USA i 1904, og jeg har kontakt med deres barnebarn i Florida. Jeg har derfor en del opplysninger om Håkon Alfreds etterkommere bl. a. hvis det skulle være av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Helmet

Til Trond Gellein Løkken (innlegg 21). Dersom du har mere informasjon om familien vil jeg svært gjerne ha det. mhv Helga (hehelmet@online.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.