Gå til innhold
Arkivverket

[#65995] Kong Håkons livgarde omkring 1918


Gjest Annelise Brahtz
 Del

Recommended Posts

Gjest Annelise Brahtz

Kong Håkon kom fra Danmark i 1905, og skulle da anskaffe sig en livgarde - ? Hvad var kravene for at komme ind i garden - f.eks. højden?Min far var i livgarden i 1920, men han var kun 168 cm.høj! Andre krav?Mvh. Annelise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Å ta en mail hit kan kanskje være en mulighet? Jeg har selv gjort henvendelse hit med spørsmål og det har gått greit å få svar. mh ReidarLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

HM Kongens Garde ble opprettet i 1856 og overflyttet fra Stockholm til Kristiania (Oslo) på 1880-tallet. Det var ikke HM Kong Haakon (født Prins Carl til Danmark) som opprettet garden.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Meg bekjent har Garden aldri hatt høydekrav. Derimot har man alltid hatt som målsetting å være geografisk og etnisk/ sosialt dekkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annelise Brahtz

Tak for alle besvarelser! Jeg havde ad anden vej fået at vide, at der var et højdekrav, derfor undrede jeg mig.Mvh.Annelise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Annelise Brahtz

Idag har jeg modtaget flg. mail: ----- Original Message ----- From: Biblioteket Forsvarsmuseet To: Annelise Sent: Thursday, February 19, 2009 11:51 AM Subject: SV: Betingelser i 1920 for at komme ind i Livgarden. Til Annelise Brahtz.Nå har jeg undersøkt litt ang høyde og Livgarden og det er ikke noe som tyder på at det var mulig å få unntak fra regelen om å være minst 180 cm høy. Det som kan være en forklaring er at det var flere avdelinger som bruke det samme hodeplagget som Garden på den tiden. I Norge ble dette hodeplagget også bruker av Jægerkorpset. På foto kan det da være vanskelig å avgjøre hvor en person har tjenestegjort.Siden det her er snakk om din far er sikkert dine opplysninger basert på samtaler og ikke foto og da har jeg rett og slett ikke noen forklaring. Med vennlig hilsenUnni Berge Bibliotekar Forsvarsmuseet Oslo mil/Akershus 0015 OsloMvh. Annelise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg kan ellers anbefale: A.J.T. Petersson: H. M. Kongens Garde gjennom 100 år (Aschehoug, Oslo 1957). Boken finnes muligens i Det kgl bibliotek eller UB i Kbh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

kan tilføye at da Willich-II-regjeringen ble utnevnt i kongelig statsråd, hadde jeg (som vaktkommandør) satt forposter på utsiden på hhvis 1,63 og 1,65 m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annelise Brahtz

Tore H Vigerust Tak for dine indlæg! Hvilken forskel er der på Livgarden og H.M. Kongens garde? Når vi taler om Livgarden her nede, er det inclusive vagterne på Amalienborg. Jeg vil prøve at få fat i den bog du anbefaler.Mvh. Annelise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

det jeg mener å si, et at selv om Livgarden i Danmark skulle ha høydekrav på 1,80 m kan ikke et slikt krav overføres til H M Kongens Garde i Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annelise Brahtz

Jeg troede, at det i Norge også hed Livgarden! Min far tjenestegjorde ifølge dette i H.M.Kongens Garde i Oslo (CHristiania) i 1919-20. Jeg beklager misforståelsen. Mvh. Annelise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Da jeg var på sesjon i 1957 var kravet til Garden at man var stridende A, 180 cm høy og at brystmålet var halvparten av høyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

kanskje historieverket jeg oppgav tittelen på, kan hjelpe, - gardisten fra 1800-t på forsiden er avgjort ikke så høystridende A har ikke hatt høydekrav senere, kun til MP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.