Gå til innhold
Arkivverket

[#65999] Peder Johnsen Bævre, fra Surnadal til Trondheim?


Gjest Olav Sæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Sæter

Hei!Er på utkikk etter opplysninger om denne Peder Johnsen Bævre fra Surnadal. I Heimar i Surndadal er det oppgitt at han er født i 1858 og døde ugift i Trondheim. Jeg har funnet dåpen og konfirmasjonen i Øye kirke, og fødselsåret stemmer. Han var født den 24/5 1858. Foreldra er Jo Toresen Bævre og Rannei Eriksdatter f. ØyeDet har vært snakk om at han kunne vært gift og hadde en sønn, Harald, i Trondheim. Dette har jeg ikke kunnet dokumentere, og jeg sliter for å finne en ledetråd.For øvrig hadde jeg et vellykket søk etter hans bror Tore her Lenke sæter&nr=3&antinnlegg=24&startnr=&antall=&spraak=#ankerYngste bror Ola er også som sunket i jorden. HH oppgir at han døde ugift i Bodø. Han er født i 1861 og er konfirmert med Glærem som etternavn i 1878.Er det noen som har noe ledetråder for en eller begge av disse to, ville det vært veldig gledelig.Med hilsen Olav S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sæter

I Adressebok for Trondheim fant jeg en Peder Bævre, bosatt i Wilmannsveita 6 i årene 1918 og 1919. Dette er alt jeg har funnet siden konfirmasjonen i Øye kirke i 1874.Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Du finner en god del med Bævre navn på DIS Gravminner.Her er et minnesmerke over faldne etter krigen med navn John Bævre, om dette er en av slekta: LenkeMulig du må dobbeltklikke på lenken for å finne bildet av minnesmerket:Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Fant også en Lars J. Bævre f. 30/4 1934 , d. 1971 i Sunndal Hov . Bildet av gravsten her også: LenkeVet jo ikke om dette er en slektning.Du finner flere begravd i Trondheim, så det er kan hende lurt å søke i gravminner.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sæter

Takk for tips Gunn!Vi har rimelig god 'kontroll' på denne delen av slekta, men mangler i hovedsak opplysninger om Ola og Peder.Men jeg ser at jeg har noen navn som må sjekkes ut når jeg søker i gravminner. Og jeg har en stor jobb i kirkebøkene.Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sæter

Jeg har snudd en del stener i denne saken, men er langt fra ferdig ser jeg.Jeg har store problemer med å finne Peder Johnsen i FT1900, så jeg lurer på om han har reist til Amerika. Fant en kandidat her som passer slik nogenlunde: LenkeFødselsår er feil, og det står at han er fra Sundalen. Bævre er i alle fall et Surnadalsnavn, og er trolig derfra opprinnelig.Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sæter

For å svare på spørsmålet ditt Randi: Dette kan være noe! Jeg er ikke helt ukjent med deler av dette, men jeg har et fornavn på hans fru, endelig. Deres vielse er jeg blank på ennå.I 'jakten' på Peder, så er det mye informasjon som er udokumentert. Hvis dette er rette mannen, så 'blir det sagt' at han har en sønn, døpt Harald. Han har jeg ikke funnet dåpen til i kirkebøkene i Trondheim, men jeg kan ha oversett det. Jeg utelukker ikke at vielse og dåp foregikk i Amerika.Vil rette en stor takk til deg Randi! Ditt bidrag er til stor hjelp.Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Olav Sæter

Fant en Peder Johnsen Bævre i emigrantprotokollene Lenke Jeg lurer på om det kan være 'min mann'. Ser at fødselsåret er feil, og det står Sundalen i kolonna 'Herad'. Bævre er et navn fra Surnadal, så her tror jeg det er feilskriving i protokollen. Men hvor etterettelig er denne kilden i forhold til fødselsår, tro?I Randi Haugros sitt innlegg (9) ser det ut som om Peder sin kone het Synnøve. Hun vet vi ingenting om, og har heller ikke funnet hennes begravelse.Ønsker om god helg fra Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.