Gå til innhold
Arkivverket

[#66001] Mads Pedersen, sogneprest Toten 1611-36


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Han var gift med Marthe, datter av fogden Peder Knudsen, som eide mye jordegods. Noe av dette kom vel da også i Hr. Mads' besittelse. Hvem var det som arvet dette godset? Eller spurt på annen måte - hadde han og Marthe livsarvinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Takk.Det var også et skifte 1662 etter Marthe Pedersdatter, hvor de tre barna med Christoffer Jensen nevnes.Spørsmålet er imidlertid om hun kunne ha hatt barn med Mads Pedersen som kunne ha dødd før henne. Ville evt. barnebarn da på denne tid ha arvet så lenge det fantes andre barn i live?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Jeg tror ikke Marte Pedersdtr. og Mads Pedersen hadde noen barn. Otte Christopher Thune skrev i sin slektstavle at Marte ikke hadde barn med sine to siste ektefeller (se lenke i innlegg 2). Og dessuten, om hun hadde hatt barnebarn i live ved skiftet, ville nok disse ha vært ført opp der.En del av godset som sognpresten Mads Pedersen eide, havnet senere hos brødrene Jacob Pedersen Bjørnstad og Hans Pedersen Berg på Toten. Men hvordan de kom i besittelse av dette har jeg ikke klart å finne ut av. Se min artikkel om disse brødrene på min nettside: http://home.c2i.net/oavesthagen/bjornstad_berg.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Du har nok rett, Ole Arild. En ting er imidlertid hva som står i en slektstavle forfattet lenge etterpå, men mest overbevisende i forhold til barnløshet synes jeg det er at jordegodset til Mads Pedersen havnet hos brødrene på Bjørnstad og Berg, via Brynild Berg.Kan Mads Pedersen ha hatt en søster som arvet ham i 1636, og som var Pederssønnenes mor, og så har hun giftet seg med Brynild Berg? Det forutsetter vel at hun evt. var gift med eller enke etter en Peder i 1636 og bodde et annet sted enn Berg? I så fall ville vel Jacob og Hans kunne ha arvet Brynild Berg på et senere tidspunkt - eller? Eller hvis moren døde først, arvet de vel henne?Jeg har forsøkt å spore opp skiftet etter Mads Pedersen, som angivelig skulle være å finne i Chra. Kap.bog nr. 68 (se lenke nr. 2 i (2)), men på tross av velvillig og langvarig hjelp fra SAO i dag har det ikke lykkes å finne denne kilden. Kan disse kapitelsbøkene befinne seg på Kongsberg? Noen som har brukt dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.