Gå til innhold
Arkivverket

[#66007] Sjømannsrullene, er det mulig å finne Anton Nikolai Andersen, Bergen?


Gjest Ann Hedvig Øvsthus
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann Hedvig Øvsthus

Leter etter Anton Nikolai Andersen, født 3 august 1880.Vet han seilte på sjøen, og der verserer to historier om ham, en var at han dro til Amerika og aldri kom igjen, en annen at han døde mens han var på sjøen. Men om skipet da skal ha gått ned eller om han døde av naturlige grunner vet man ikke.Antatt årstall for 'forsvinnelse' fra Norge er ca 1915-1920.Ved tellingen i Bergen 1900 står han oppført som fyrbøter på SS Venus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dette burde det ha vært lett å finne! Vi har alfabetisk register til sjømannsrullene for Bergen, og dette navnet er så vidt spesielt at han lett skulle ha latt seg identifisere. Men jeg finner ikke navnet i registeret!Her er han i folketellingen 1912 i Geble Pedersensgate 28., 1. etasje, bakbygningen. Da registrert som 'mf'=midlertidig fraværende:Anton Nikolai Andersen mf. 1880 0308 Bergen Fyrbøter Gift, Amalia Kristine Andersen 1873 0507 Aarstad Gift, Arthur Andreas Andersen 1901 1509 Bergen, Astrid Olufine Andersen 1903 1802 Bergen, Amalie Kristine Andersen 1908 0401 Aarstad, Bjarne Bertin Andersen 1909 0608 Sletten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Konen Amalie Kristine Andersen døde 18. mars 1943 som maskinist enke. Ifølge dødsfallsprotokollen var mannen død i 1929.Bergen folkeregister hadde registrert dette om mannen: 'Vært borte 4 aar 13/10-13 Hustruen hører intet fra ham', men så tilføyelsen: 'Død 3/4 1929 i Brooklyn NY iflg. opg.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Hedvig Øvsthus

Ahh, dette var interessant, takk for opplysningene.Nå spør jeg sikkert dumt, men hva kan være årsaken til at han ikke finnes på sjømannsrullene, i og med at det er kjent at han jobbet i sjøfarten hele livet?Hva/hvem er opg.?Går det evt ut å finne ut noe mere ut i fra dette?Finner ham ikke som innvandrer til USA....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

WWI Civilian Draft Registrations about Anton Nicolai Andersen Name: Andersen, Anton Nicolai Birth Date: 3 Aug 1880 Birth Place: Citizen of Norway City/County: Nyc (Brooklyn)# 42 State: NY Ethnicity: W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

'opg.' må være 'oppgave', eller liste. Opplysningen har stått på en liste over 'norske' dødsfall.Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke fant ham i registeret til sjømannsrullene! Enten har han stått under et litt annet navn, eller også må han være uteglemt i registeret. En mulighet er at han kan ha mønstret ut for første tur fra et annet sted enn Bergen (f. eks. Haugesund eller Stavanger), og har blitt stående i rullene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hvis du får sett dokumentet fra 1. verdenskrig (5) skal der være en del opplysninger, bl a yrke, bosted, antall år i USA, naturalisert, sivil status m.v.Jeg har eks på slike dokumenter fra den tiden jeg selv holdt på med emigranter, men har ikke f.t. abonnement hos Ancestry. Hvis du oppretter et tema på Brukerforum, og starter tittelen med USA, så får du hjelp til å slå dette dokumentet opp.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ja, eg vil tru det, for eg har møtt både Agnes og sonen heime hjå oss i Bergen ein gong på 60-talet, trur eg det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Til (13): Ja, litt. Systera Sigrid var gift med Olaf, bror til mormora mi. Dei hadde vi mykje kontakt med. Og når far min var i Brooklyn på jobb, var han ofte på vitjing hjå Agnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(15) Gratisabonnementet gir full adgang, Ann Hedvig.Når du kommer inn så legger du inn alle opplysningene du har, f. dat og dødsdato som du nå har fått er faktisk vesentlig. Så vil du får tilgang til WW1, Cencus 1920 om der er det for NY, evt Death Index, om der er det for NY i den perioden. Husk å lagre dokumentene slik at du har dem til sidem.Får du problemer kan du ta kontakt med meg på affi alfakrøll online dot noPS! Fant ikke Antons ddødsfall på den databasen som ligger her på DA for Sjømannskirken i NY. Fant forøvrig en som kom til Ellis Island som kunne minne, - han oppgir Arendal, mene r jeg det var, som siste bosted. Men når du kommer inn på Ancestry vil du få mange treff. På de i min familie som var sjømenn så står de i imigrasjonslistene hver gang de kom til NY.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Død 4 mars 1929 Anton Anderson 48 år Kings Født 1880-1881 Certif.nr.6563 Kan være ham ? LenkeKilde:Steven Morse Ellis Island(hvis linken ikke virker) Deathceritf.kan bestilles

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Hedvig Øvsthus

Dette er meget mulig ham ja, riktig dødsdato, ca fødselsår, navn og bosted.Tusen takk for hjelpen, så langt, alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.