Gå til innhold
Arkivverket

[#66014] Anne Marie Madsen


Gjest Ole Kristian Hage
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Kristian Hage

Skulle gjerne likt å fått litt mere informasjon om ei som heter Anne MArie Madsen. Hun er født 4 august 1815i Våler i Østfold. Hun er døpt 27 august 1815. Foreldrene heter Mads Svendsen og Olia Christensdatter. Broren heter Svend Madsen. Jeg finner henne ikke i noen tellinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk på ekteparet Mads Svendsen og Olia Christensdatter fant jeg disse barna:Svend Madsen f. 1814 Moss? , dpt 3 jul Vaalerdød 15 jun 1867 Moss, beg. 23 jun MossAnne Marie Madsdatter, f. 4 aug 1815 Vaaler , dpt 27 aug Vaaler. LenkeIngen opplysninger der om Anne Marias død, men jeg skal lete litt etter konfirmasjoner i Vaaler.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tar med de opplysningene jeg finner om denne familien etter hvert.Her gifter vel Svend Madsen seg i 1847 ? LenkeSpørs om han ikke var gift flere ganger. Finner en med samme navn som også gifter seg 1841 i Vaaler, ( samme data for fødsel og død)Skal se om jeg finner barn i hans ekteskap, så det går an å lete etter om Anne Maria kan ha vært fadder til barn ?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn dåpen til Anne Marie Madsdatter fra kirkeboka i Vaaler her:LenkeSe øverst på høyre side.Litt tidkrevende å gå gjennom konfirmantlister, med de finnes digitalisert og er lesbare for Vaaler .Konfirmasjonen har vel vært tidligst fra 1829, vil jeg tro.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg omsider konfirmasjonen til Anne Marie Madsdatter her, så sent som 1833. Se høyre side , nr. 3: LenkeDa levde hun opp i alle fall. Har ikke greid å finne henne i 1865, men hun kan jo ha flyttet langt av gårde.Fant heller ingen på RHD-1865-telling som passet.Håper det finnes noen med tilgang til lokal gårdshistorie herfra. Det står et gårdsnavn nevnt ved konfirmasjonen,Spærbondplas ? om jeg tolker riktig?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Tvetmarken

Hei Ole Kristian og Gunn,I RHD 1865 tellingen er hun listet som Anne M. Madsdatter og gift med Hans C. Larsen (født 1828). De bodde da på Skjeberg i Østfold.- roar -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott Roar!Jeg hadde ikke rukket å lete i den folketellingen :-)Skulle foreslå å låne bygdebøker for Våler.Her er noen kilder under Dis: LenkeLykke til med fortsatt leting.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er da den Anne M. Madsdatter som finnes i 1865-tellingen g.m Hans C. Larsen?LenkeLitt avvik alder på Anne Marie,men ikke helt umulig.Får lete etter vielsen for å være sikker på at det kan være rett dame?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Kristian Hage

Hei!. Tusen takk for all hjelp. Det er ikke umulig at du har funnet riktig person Roar. Nå skal jeg prøve å se om jeg finner noe videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her ble lenken feil, men jeg er ikke sikker på om dette er den rette Anne Marie. Alder passer, men så var det etternavnet? LenkeNr. 4 1839 flytter til Thune.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Tvetmarken

Hans C Larsen og Anne Marie Madsdatter flyttet til Skjeberg i 1864. Se Ministerial Boken for årene 1859-1868, Folio 313, #4.- roar -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn lenken til indflyttere i 1864 , se nr. 4.Synes det står tilbageflyttet til Id 1879.Mulig paret kan følges i Id senere?LenkeOgså her er hennes alder oppgitt med f. ca 1818 , men og i folketellingen står hennes fødested Ide og det stemmer vel ikke helt med dåpen i Vaaler?Men det er vel muligens feilføringer her?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Kristian Hage

Jeg tror ikke dette stemmer. Fordi på vielsen stemmer ikke farens navn med det som det skal være.ttp://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5760&idx_id=5760&uid=ny&idx_side=-242Nr. 20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.