Gå til innhold
Arkivverket

[#66018] Er dette anene til Christen Olsen Stedalen f.ca.1747 i Drangedal ?


Gjest Ragnar Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnar Halvorsen

Jeg har tidligere sett på muligheten av Christen Olsen Stedalens opphav her i nr. 57781:[url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=57781&sok=ragnar>Lenke halvorsen&nr=61&antinnlegg=10&startnr=&antall=&spraak=#anker Men når man ser på fadderene ved dåpen av barnene til Christen Olsen Stedalen og 1 konen Anne Ellefsdtr., Er det da mulig det er Ole Jensen Upsal / Sand / Haug f. 1715 g.m. Ambær (Amborg) Christensdtr. To f.1716 som er foreldrene til Christen Olsen Stedalen ?Ved dåpen av Andber 22.05.1774 er faddere: Aase Rønningen, Mari Tellefsdtr. Solberg, Jens Olsen Dalen, Rollef Auersen. ( Her kan da Jens Olsen Dalen være en bror av Christen Olsen Stedalen. Mari Tellefsdtr., er vel da hun som 2. gang blir gift med Christen Olsen Stedalen). Aase Rønningen og Rollef Auversen har jeg ikke funnet ut hvem er.? (Aase Rønningen, kan muligens være en søster av Christen. Ei Aase Olsdtr., vies med Ole Iversen Dampnes Rønningen i 1767, og dersom det er rett far jeg har funnet til Christen, så hadde han en søster med navn Aase født 1744.)?---Ved dåpen av Ole døpt 21.02.1779 er faddere: Gjertrud Kirstine Solberg, Maria …..Wefald(her klar jeg ikke å lese etternavnet) Siri Ellefsdtr. Helsogn Jens Olsen Dalen, Halvor Tellefsen Solberg.Klarer ikke å plassere Gjertrud Kirstine Solberg i familien, det er vel hun som giftet seg med Christopher Bertelsen Blom / Bomhoff. 25.10.1781.Sigri Ellefsdtr. Helsogn er vel søster av 1 konen til Christen Halvorsen Stedalen, Anne Ellefsdtr. Halvor Tellefsen Solberg, er vel bror av Mari Tellefsdtr. Solberg / Bjørkholt, hun som 2 gang ble gift med Christen Olsen Stedalen.--Ved dåpen av Gunnhild døpt 1783 er faddere Signe Olsdtr. Øen, Martha Ellefsdtr. Helsogn, Jens Olsen Dalen, John Jensen Woje, Stian Ellingsen … (klarer ikke å lese det siste her.)Her er da Martha Ellefsdtr. Helsogn søster av Anne Ellefsdtr. Som var Gift med Christen Olsen Stedalen. Signe Olsdtr. Øen klarer jeg ikke å finne ut mer om.Jens Olsen Dalen er da bror av Christen Olsen Stedalen., Jon Jensen Woje er sønn av Jens Olsen Dalen., åltså brorsønn av Christen Olsen Stedalen. Stian Ellingsen har jeg ikke funnet ut hvem er enda.---Ved dåpen av Anne 1781 er den ene fadderen Ellef Ellefsen Junior, bror av 1 konen til Christen Olsen Stedalen, Anne Ellefsdtr. Christen Olsen Stedalen og Annes Ellefsdtr. (Helsogn?)Barn:Ambers dåp 1771:nr.7 h.side Lenke Andbers dåp 1774:midt på v. side 22.mai.Lenke Livs dåp 1776:nr.4. h.side. Lenke Oles dåp 1779:nr.9 v.side. Lenke Annes dåp 1781:3.sist.v.side. Lenke Gunnhilds dåp 1783:litt under midten h.side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Har forsøkt å finne noe mer om fadderene til Anne f.1781. det er mulig det var :Madam Solberg er muligens den samme som Boel Magdalena Meldahl Solberg, og jomfru Oline Solberg, er vel da datteren Oline Halvorsdtr. Solberg, som 1784 giftet seg med Hans Mathias Worm Von Ruth. Det er ingen familie forbindelse, men Stedalen ligger under Solberg. Og dersom det er Knut Causen Finneid?, det står som fadder, så er vel det han som 1747 giftet seg med Martha Pedersdtr. Naas. Kan ikke finne familiebånd til han heller.Ole Olsen Wingaard har jeg ikke funnet noe om.Mens Ellef Ellefson junior, er som nevt muligens bror til Annes mor, Anne Ellefsdtr. Har også forsøkt å finne noe mer om fadderene til Gunnild f.1783. det er mulig det var :Signe Olsdtr. Øen,: det er mulig dette er Signe Olsdtr. Lien / Brujordet som giftet seg med Ole Kittilsen Øya, og han er da sønn av Kittil Anundsen Evja og Ambær (Amborg) Christensdtr. To. Og Ambær Christensdtr. To var jo først gift med Ole Jensen Upsal / Haug / Sand, som igjen er den mulige far til Christen Olsen Stedalen.Martha Ellefsdtr. Helsogn, er som nevnt da mulig søster av konen til Christen Olsen Stedalen., Anne Ellefsdtr.Jens Olsen Dalen oer da mulig bror av Christen Olsen Stedalen, og John Jensen Woje er sønn av Jens Olsen Dalen, åltså brorsønn til Christen Olsen Stedalen.Stian Ellingsen … (som jeg ikke forstår hva står bak.) er muligens Stian Ellingsen Voje, som først var gift 1784 med Liv Stiansdtr. Sannes og andre gang 1788 med Aase Clausdtr. Voje / Brødsjø / Romnes. Har så langt ikke funnet noen familieforbindelse.Håper noen av dere har tid til en rask titt, og komme med en komentar.Mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Har forsøkt å finne noe mer om fadderene til Ole f.. 1779, det er mulig det var:Gjertrud Kirstene Solberg som nevnt, gift 1781 med Christopher Blom Bertelsen Bomhoff. Finner ikke noen familieforbindelse.Den eneste Maria Marcusdtr. Jeg finner som kan passe er Maria Catarina Marcusdtr. Solberg Wefald datter av Marcus Helmer Halvorsen Solberg / ø.Wefald. Hun ble gift 1780 med Nillsmund Ellingsen Voje. Finner ikke noen familieforbindelse.Sigri Ellefsdtr. Helsogn gift /barn med Torbjørn Hellechsen. Hun kan da være søster av Anne Ellefsdtr. Som er Christen Olsen Stedalens kone. (dersom jeg har funnet hennes rette foreldre.)Jens Olsen Dalen, gift 1763 med Anne Nilsdtr. Skredderkaasa. som tidligere nevnt bror av Christen Olsen Stedalen (Dersom det er rette foreldrene jeg har funnet.)Halvor Tellefsen Solberg / Glosimot / Dukefoss gift 1784 med Ingeborg Welleksdtr. Kjenndalen. Han er bror av Christen Olsen Stedalen sin 2. kone Mari Tellefsdtr. Glosimot / Bjørkholt.Det jeg kan finne på faddrene til datteren Anber f. 1774 er nevnt under (1)Yngste datteren Ambær f.1771 er hjemmedøpt.Da er dette det jeg kan finne så langt på fadderene. På meg ser det ut som det er rette foreldre jeg har funnet til både Christen Olsen Stedalen og Anne Ellefsdtr. (Helsogn.)?Men som sakt for en amatør som meg, er det fort gjort å tråkke feil, så det hadde vært veldig fint om en av dere som er dyktige på dette kunne komme med en komentar på om det kan være riktig konkluksjon jeg har kommet til.?Mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Christen Olsen Stedalen, ser ut som oppholt seg på Åkre, da han konfimeres.:LenkeEtter alderen her er han født ca. 1748 noe som stemmer med slektsregisteret for Drangedal bind 2. side 61. Ekt.nr.1445.Jeg kan ikke finne noen Christen, med far Ole døpt i 1748 i Drangedal.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Da må vel dette være konen til Christen Olsen Stedalen, Anne Ellefsdtr Helsogn.nr.11 under piker v. side:LenkeDette beviser da, att det ha eksistrert en Anne Ellefsdtr. Helsogn., så dette øker vel muligheten for att det er rette foreldrene hennes jeg har funnet. 16 1/2 år stemmer også bra. mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Jeg ser att de mulige foreldrene til Anne Ellefsdtr. Helsogn, Ellef Eilevsen Helsogn og Anne Tellefsdtr. (Moland)? Har ett opphold i barnefødsler fra februar 1744 til ca. juli 1750. Det er ett opphold på nesten 5,5 år, så det er vel da godt mulig det mangler barn i barnerekken der.?(1) All den tid det dukker opp en Anne Ellefsdtr. Helsogn som er konfirmert 16,5 år gml. I 1764 er det vel stor mulighet for att hun hører til i det tidsrommet. Hun vil da være født ca.1747., noe som passer veldig godt med alder som er oppgitt ved død i 1790 som er 43 år (3.sist før 1791 v.side under kvinnekjønn): Lenke Altså f.ca.1747. All den tid hun også har Helsogn som stedsnavn når hun konfirmerer seg er jeg rimelig sikker på att det er denne familien hun hører til. Med tanke på faddere ved dåp av hennes barn, hvor en av dem altså vil være hennes bror passer dette også bra. Derfor er det med rimelig god tro jeg velger å plassere henne i denne familien. Det er vel også med rimelig sikkerhet att hun dermed kan plasseres som konen til Cristen Olsen Stedalen.Mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Grunnen jeg har til å plassere Christen Olsen Stedalen som sønn av Ole Jensen Upsal / Sand / Haug og Ambær (Amborg) Christensdtr. To, (1) er fadderene ved dåpen av barn (2 3). En annen grunn er oppkaling av barn.:Ambær f.1771 d. samme år?, og Andber (Ambær) f.1774 kan være oppkalt etter hans mor.Liv f.1776 klarer jeg ikke å plasere.Ole f.1779 oppkaldt etter hans far.Anne f.1781 oppkaldt etter konens mor (eller kanskje moren selv)Gunnhild f. 1783 oppkaldt etter konens mor-mor.Christen Olsen Stedalen selv er da oppkalt etter sin mor-farDet som gjør det mest sannsynelig er vel det att en av fadderene som da er broren Jens Olsen /Sand /Dalen. Som opptrer 3 ganger som fadder, den ene gangen sammen med sin sønn..I den familien jeg passerer Christen Olsen Stedalen, (1) er det også ett langt opphold i barnefødsler fra ca. juli 1744 til mars 1748. Dersom Christen er f.ca.1747 passer jo dette bra.Andre synspunkter på om det kan være rett eller galt ønskes!Mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.