Gå til innhold
Arkivverket

[#66027] Ny bygdebok for Sør Odal IV - Nordset


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Dette dreier seg om opphavet til Erik Gudbrandsen Åbuset født rundt 1663, død på Nordset 1720 - se side 140 i ny utgave av Sør Odal IV.Litt nede på siden står det at Ole Einarsen Lauvåsen var søskenbarn av barna til Erik Gudbrandsen på farssiden. Ole Einarsens (f. ca. 1666) foreldre er Einar Olsen Lauvåsen og Åse Tostensdatter fra Duåsen. Jeg har nå studert Ole Einarsens opphav uten å klare å finne ut hvordan han kan være i slekt med Erik Gudbrandsen barn.Ville sette stor pris på å få hjelp av en Odals-ekspert!!Tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Jeg vet ikke om det kan være til noen hjelp å notere seg ' cautionsmenn' når Erik Gudbrandsen Åbuset trolovet seg 14. august 1692 med Ingri Sveinsdatter Øvre Nordset.((Strøm (Odalen), Ministerialbok nr. 1 (1689-1715) side 96).Cautionsmenn var Ener Olsen Lauvåsen og Tosten Ottersen Nedre Nordset.Det er mange Gudbrand og Gudmund i nær slekt til Ener Olsen Lauvåsen, men jeg har lurt på om ikke Erik Gudbrandsen Åbuset kan være sønn av Gudbrand Iversen Strøm f. ca 1635 som giftet seg med enka Kari Gundbundsdatter Åbuset den 24. aug 1699. (Ny IV s. 413) (S-O I, s. 345). Jeg har heller ikke funnet ut av gåten så dette er bare noe jeg har lurt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.