Gå til innhold
Arkivverket

[#66041] Skifte etter Anders Jensen Tofteland


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

Er det mulig å få vite litt om hva som står i skiftet etter Anders Jensen Tofteland som er omtalt i skifteprotokoll nr 2 for Nordhordland, fol. 396b? I tillegg til arvingene (hvis de er nevnt), kunne det være nyttig å vite om det er noen kreditorer fra Bergen som er nevnt. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dato 23. mai 1705, enke Ane Larsdatter, og som arving hans far Jon Tosøen. Boets aktiva summerte seg til 85 dalere, avgangen 45, bl.a. 30 rdr i lånte penger hos Michel Bache. Jeg ser ikke navn på Bergenskreditorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Antar at det er han på Bukken du var på jakt etter, men det er nok ikkje samme mann på Tofteland.Uansett han på Tofteland er Anders Jensen nevnt i dette skifte, men 1705 er vel feil årstall på skifte, det skulle vell vært 1715? [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=arkiv&temanr=51253&sok=jostein>Lenke børnes&nr=3&antinnlegg=3&startnr=&antall=&spraak=#anker Her er da Anders Jensen på Tyssøy i 1701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Oddvar har rett i at det er gjestgiveren på Bukken jeg er på jakt etter, - og min egen Anders Jensen Buchen (som jeg tror er én og samme person). Ettersom Anders Tofteland ikke hadde livsarvinger, kan jeg utelukke at han er identisk med min Anders. Han hadde nemlig flere barn. Lenkene til Oddvar viser dessuten at Anders Tofteland var altfor ung til å være identisk med gjestgiveren. Det var greit å få avklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.