Gå til innhold
Arkivverket

[#66042] Noen som kan ta på seg et større tydeoppdrag


Gjest Benn Johan Rislaa
 Del

Recommended Posts

Gjest Benn Johan Rislaa

Noen som kan tyde den lange avhandlingen til presten for konfirmantene i 1848, nederst på siden. Vet sånn noenlunde hva der står, men vil gjerne ha ekspertise så det blir helt riktig. LenkePå forhånd takkBenn Johan Rislaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Begge disse vare blandt forrige Aars indskrevne Konfirmantere og gik den hele Forberedelsestid; men bleve tilbageviste: han formedelst uføielig Opførsel, hun formedelst Mangel paa tilstrækkelig Færdighed i Indenadslæsning som Forældrene af Ligegyldighed ei havde søgt at rætte paa ved Skolegang om Sommeren[?], hvortil Midler vare dem givet. Dog lovede jeg de Unge at skulle forberede dem til Paaske, naar de dertil viste sig værdige. Saaledes har jeg nu havt dem hos mig i 8 Dage, og læst med dem 2 Gange daglig. Han er meget indskrænket og maadelig; men vil neppe blive bedre, og læser dog taalelig i Bog. Hun læser godt i Bog og er ret flink i sin Christendomskundskab. Begge af meget fattige Forældre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Tusen takk Gunnar. Prestene skrev virkelig utførlig i enkelte tilfeller, særlig ved konfirmasjon.HilsenBenn Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.