Gå til innhold
Arkivverket

[#66045] Mons Mortinus Johan Henriksøn f.1836, Sjomen


Gjest Tore Andreassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Andreassen

Jeg ønsker hjelp til å finne ut om denne gutten vokste opp. Jeg finner hans dåp: Evenes 11.09.1836. Ønsker også opplysninger om to av hans søsken,- Andrina Birgitha Henriksdtr. f.10.09.1838, Sjomen, dåp 31.09.1838 , konf.20.05.1856, Evenes - Isak Andreas Henriksøn, f.23.07.1842, dåp 14.08.1842, konf. 29.07.1860. I folketelling for 1865 finner jeg Isak som tjenestedreng på Sjomnes søndre, Ankenes.tore-a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Hei etter å ha lett en stund fant jeg ihvertfall Andrine.Hun giftet seg med Knud Ingebrigt Madsen 4.September 1871.De to andre finner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du vielsen i kirkebok for Flagstad, se nr, 6, 1871: LenkeJeg har ikke funnet noen passende Mons Henriksen ved landsomfattende søk 1865 RHD-tellingen.Han kan muligens være død før, eller hva om han har emigrert? Bare forslag.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Andreassen

Hei. Jeg finner ikke Mons som konfirmert og heller ikke som død i den aktuelle perioden. Hvor ble han av?Det er forøvrig interesant at Andrine flyttet til Lofoten, hennes yngre søster Henriette Johanne Henriksdtr. f.21.06.1846 flyttet senere også til Lofoten: Petviken, Buksnes, hun ble forøvrig gift på Bolle, Leknes. Hennes etterkommere bor fremdeles her:Værøy, Leknes og Reinetore-a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Andreassen

Hei. Takker Lisbeth og Gunn for egasjement. Kom noe videre med Andrina Birgitha, men har stadig problemer med de andre søskene. Hvis noen har mere å tilføye.....!tore-a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Andreassen

Hei igjen. Andrina gifter seg med Knut Ingebriktsen Madsen i Flakstad krk den 04.09.1871, men dør allerede 15.12.1871 på Gravdal Sykehus. Gravlegges 03.01.1872 på..........kirkegård. Jeg greier ikke å tyde navnet på kirkrgården. Kan noen hjelpe meg?Lenketore-a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Tore Andreassen

I temanr. 75552 fikk jeg tilfeldigvis svar på endel ting vedrørende disse personene, men jeg flytter hit for ikke å blande meg inn i det andre, Rogers tema.Håper noen har noe mere om (Johan) Henriks sønn, Axsel og hans etterkommere, før ekteskapet med Ane Dorthea, min tippoldemor. Apropos navnet Johan, så går det igjen i slekta: Ingolf Johan, min fars yngre bror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Tore Andreassen

Endelig har jeg funnet: Axel Johannesen f.1832, Seines, Ofoten, d.12.3.1901, Valnesfjord, Gimsøy, gift med Margrethe Korneliusdtr. f.1834, Hadsel. De hadde en datter Anna Johanne Anette Axelsdtr. f.5.10.1876, Hadsel, gift med Kasper Johan Ludvig Jørgensen f.1873, sønn Arne Johan Marius Kaspersen f.1898, Vatnefjord, Gimsøy. Der stopper det. Har noen opplysninger om etterslekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alfred Arntsen

Har du funnet noe som sannsynliggjør at Henrik Monsen og Johan Henrik Monsen er en og samme person ? Jeg mener bestemt at Henrik Monsens sønn Axel Henriksen, født 1832 på Seines, ble gift og bosatt på Elvegård i Skjomen. Men pt er jeg på reisefot, så jeg skal komme tilbake om få dager med nøyaktigere opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Andreassen

Det ser ut som jeg har rota litt med denne Axel, han er nok den Axel Olai Johannesen f.1831. som flytter til Valnesfjord og dør der. Axel J. Henriksen f.11.9.1832, far: Henrik Monsen og mor: Kirsten Hansdtr. Dette er nok den riktige, bosatt som du antyder på Søndre Elvegård, Sjomen, finner ham og familien på folketellingen 1875. Da er spørsmålet, hvilken er den riktige Henrik Monsen? Er det Johan Henrik f.24.9.1894, far:Mons Larssøn, mor:Marn Jonsdtr. eller? Axel har en J. i mellomnavnet (ref. ft 1875), finner ikke hele navnet noen steder. Når det gjelder navnet Johan er to av barna til Henrik Monsen og Anne Isaksdtr. oppkalt: Mons Mortinus Johan og Henriette Johanne, likeledes et oldebarn: Ingolf Johan. Venter med spenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alfred Arntsen

Det er ett spesielt forhold som gjør at jeg er høyst tvilende til at Johan Henrik Monsen er identisk med Henrik Monsen. Johan Henrik Monsen hadde en litt eldre søster Hermina, son ble gift med Christen Knudsen, og disse var bosatt på Seines. Hvis Henrik Monsen var identisk med Johan Henrik, så hadde jeg ventet å finne Christen som forlover ved giftemålet, og Hermina og Christen som faddere til Henrik Monsen sine barn. Men så er ikke tilfelle med et eneste unntak. Jeg har kommet til at vi har å gjøre med to personer.Axel Henriksen, født 11.09.1832 på Seines, er døpt Axel uten mellomnavn. Han er også kalt Axel ved konfirmasjonen i 1852, men Axel Johan ved vielsen den 07.11.1864 med Elen Bergitte Henriksdtr., født 08.06.1840 på Gamnes i Skjomdalen. Men det er liten tvil om at det er samme person, i det faren er oppført som Henrik Monsen ved vielsen.Axel og Elen fikk 10 barn som jeg kjenner til. De yngste er født på Gamnes, mens de eldste er født på Elvegård i Skjomen. Jeg har også notert noen ektefeller og barnebarn. Hvis jeg får din e-mail adresse så kan jeg sende deg det jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Andreassen

Takker veldig for opplysningene i mottatt e-mail. Er fremdeles usikker på om Axels 'bokførte' far 'unkar Henrik Monsen av Nygård' er den samme Henrik Monsen som blir gift 27. okt.1834 i Ankenes krk. med Ane Dorthea Isacsdtr. f.1810, Sandvik, Sjomen, og fikk 4 barn med henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.