Gå til innhold
Arkivverket

[#66049] Tyding av kirkebok vedr. Rasmus Nielsen, Meløy, Nordland


Gjest Britt Rahman
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Rahman

Har store problemer med å lese skriften i KB Rødøy/Meløy MINI 841A02/2 - 1760-1776. Hva står det i teksten her, innførsel nr. 3 nedenfra på venstre side, s. 103 LenkeI v. marg står det død ??, dernest følger sannsynligvis dato? Øverst på siden står 1771, men er vi her over i 1772, og hva er datoen?Og så følger, en for meg usammenhengende, tekst ang. Rasmus Nielsens hustru Chiersten Olsd, som jeg vet at døde ca. 1772.Hva står fullt ut i margen, og klarer noen tyde hele teksten? Takknemlig for all hjelp.Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Døde 2de: ”Da det haarde Veyr forhindrede den tillysede gudsTieneste blev den holden Løverdagen for første Søndag i Fasten. Jordsat opsidderens Rasmus Niels af [nedre?] Mosvold hans Hustrue. Chiersten Olsd. i hendes Alder 50 Aar.”På s. 103 finn du det som er registrert seint på året 1771 og i byrjinga av 1772. Sitatet ovanfor gjeld då 1772.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Tusen takk for hjelpen Olav Helge, - så flott at du klarte tyde hele teksten! Skriften i denne kirkeboken er for meg selv leselig kun hist og her, og til overmål har presten ført inn alle hendelsene pr. søndag som et langt avsnitt uten så altfor tydelig tegnsetting mellom begivenhetene. Jeg setter derfor stor pris på hjelpen din.Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Tusen takk for hjelpen Olav Helge, - så flott at du klarte tyde hele teksten! Skriften i denne kirkeboken er for meg selv leselig kun hist og her, og til overmål har presten ført inn alle hendelsene pr. søndag som et langt avsnitt uten så altfor tydelig tegnsetting mellom begivenhetene. Jeg setter derfor stor pris på hjelpen din.Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.