Gå til innhold
Arkivverket

[#66060] Oversikt over hva som finnes av yrkes-oppslagsverk/biografier.


Gjest Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten Schanche

Etter ønske vil jeg legge ut en oversikt over hva jeg har av oppslagsverk/biografier o.a. Hvis noen kan supplere med hva som finnes av andre tilgjengelige oppslagsverk så er de velkommen til det.Jeg ønsker ingen oppslag i dette tema, men kan legge ut den aktuelle bok i et nytt tema hvis noen ønsker det. Endel av disse oppslagsverkene er tidligere lagt ut. Det er bare å søke på 'noen som ønsker oppslag'.1. Norske sykepleiere utgitt 19602. Norges læger fra 1800-1967.3. Norges tannleger 1929, 1934 og 1950. F.dato, foreldre, ektesk. barn og karriere.4. Norges apotek og deres innehavere, 6 bind 1953.5. Norsk musikkleksikon 1959.6. Norges Statskalender 1894 og 1957.7. Norske skiløpere 1956 i 5 bind. De som var aktive i 1953, f.dato og sted, premier.8. Hvem er hvem i arbeidslived, merkantilt biografisk leksikon 1939, f.dato og sted, yrkeskarr.9. Hvem er hvem? 1930, 1934, 1938, 1948, 1950 og 1955.10. Våre falne 1940-4511. Nordmenn i fangenskap 1940.4512. Grinifangene13. Den norske hærs vernepliktige officerer 1864-1933, f.dato og sted, foreldre, ekteskap, ant.barn og karr.14. Norges militære embedsmenn 1929. Som over.15. Underoff. ved Feltart.regt. nr 2 i Oslo og omegn 1764-1930. Delvis som over.16. O.Ovenstads Den norske hærs officerer 1628-1814.17. Underoff.kalender for Den norske hær 1920, f.år og adr.18. Militær kalender 1940, f.år og adr.19. Ing.våpenets underoff. 1887-1925 f.dato og sted, karr.20. Norske skolefolk 1934, 1952 og 1966, f.dato, sted, foreldre, ekteskap, ant.barn og karr.21. Norges håndverkere 1938 og håndverksmestere ca.1958, som over.22. Norges landbrukskand. uteeks. fra høiere avd. ved Den høiere landbruksskole i Ås 1871-1896 eller fra jordbruksavd. ved Norges landbrukshøiskole 1897-1931, f.dato og sted, foreldre og karr.23. Geistig stat og kalender 1885 (prester), f.år, eksamen, karr.24. Norges geistlighet i 1914, f.dato,sted,ektesk. og karr.25. Norges geistlighet 1925,som over.26. Norges geistlighet 1930, som over27. Norges prester og andre teol.kand.1949, som over.28. Prester i Den norske kirke 1974, som over.29. Norges lensmenn 193330. Norges filologer og realister 1933, f.dat og sted,ektesk,ant.barn og karr.31. Norges advokater og sakførere 1932, som over.32. Norges skipsførere 1933-35 og 1935-53, f.dato,sted og karr.33. De norske jernbaner og deres personale 1957 i 5 bind, f.dato og sted,ektesk. og barn. Ikke register og vanskelig å finne frem i.34. Norske sudenter ved Ckristiania univ. eller de art.berettigede skoler 1813-1894, f.år, karakterer og livsstilling.35. Aktive fotballspillere 1952, f.dato og karr. Ikke register.36. Norsk misjonsleksikon 1965.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

I tema 44298: Franske Hugenotter i Norge, skriver Tore S. Falch, Oslo, bl.a: '... et morsomt, lite hefte om ''Norske parykkmakere'', skrevet og utgitt av Ola Holst i Asker i 1996.' Kan dette være aktuelt?Ellers takk til Carsten for alle oppslag han gjør for oss andre. Det er en stor hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Ikke å forglemme 'Studentene fra xxxx'. Jeg har selv 'Studentene fra 1937'. jeg siterer fra innledningen: 'Foruten spørsmål om de rent biografiske data ble det spurt om ektefelles artiumsår - - - om svar på følgende: Utdannelse, (akademisk og faglig, studiereiser og utenlandsopphold m.v.) Stillinger med årstall og sted. Et kort riss av de 25 årene' mm. Det er oversikt over samtlige klasser på de forskjellige skolene og gifte kvinner finner man både med navn som gift og ugift. For hvilke år den finnes vet jeg ikke, søkte på et par tre forskjellige i begynnelsen av trettiåra og fikk positivt resultat. Bøkene fra andre år har sikkert samme omfatning.Mvh Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Finner en Bernhard Olsen f. 11/9 1900 og Arne Kristiansen 5/4 1894 i 21. Norges håndverkere 1938 og håndverksmestere ca.1958?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til (3): Den samme Ola Holst har laget et tilsvarende hefte om ''Norske farvere'' (1994) med et tilleggshefte ''Norske farvere II'' (1996).Heftene om parykkmakerne og farverne inneholder - i tillegg til personaliaopplysninger - også mye interessant kulturhistorie og informasjon om disse yrkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Hei Tore. Kan du værsåsnill å lage et nytt tema med tittel: Noen som ønsker oppslag i 'Norske parykkmakere' eller i 'Norske farvere'? Håper du er villig til å gjøre det, og at det ikke blir et uoverkommelig arbeid.Dette temaet, 66060: Oversikt over hva som finnes av yrkes-oppslagsverk/biografier bør begrenses til en oversikt over oppslagsverk/ biografier o.a. og ikke ha direkte spørsmål om oppslag, slik som Carsten skriver i innlegg (1).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Når jeg ser det diskuteres her om å gjøre oppslag i forskjellige bøker o.l så tenker jeg med en gang tilbake til en side som en gang het Slektsbiblioteket. På slektsbiblioteket kunne man registrere kilder og bøker man kunne gjøre oppslag i. Etter hva jeg husker så var det ganske mange som registrerte seg for å gjøre oppslag. Siden er nå nedlagt, men kanskje det hadde vært en ide at noen noe lignende igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til Bodil Brøgger (8):Jeg gjør gjerne oppslag i disse heftene, men jeg tror ikke jeg skal opprette generelle ''Noen som ønsker oppslag''-tråder om parykkmakere og farvere. Heftene er av såpass ny dato, og de inneholder dertil mye annen interessant historie, så jeg vil heller anbefale at de som er interessert i disse yrkesgruppene, kjøper heftene av forfatteren Ola Holst selv. Jeg kjenner ham som en nøktern og beskjeden mann, og prisen er ganske sikkert ikke avskrekkende. Navn, adresse og telefonnummer står i telefonkatalogen.Men hvis jeg ser spørsmål i andre tråder som omhandler farvere eller parykkmakere, skal jeg selvfølgelig se etter om de er nevnt i Ola Holsts hefter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Har du noe om skipsførere og sakførere rundt 1900.Skipsføreren heter Nils Olai Tvedt og er f på Tysnes i 1864 og døde i Bergen i 1911. Borgerskap i 1900.Sakføreren har jeg bare som fadder; han bruker da Feyling Erdal. Dette er ved dåp i Bergen 1902 og 1903.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå fant jeg henne, her i 1891 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=25&filnamn=berg1891&gardpostnr=28751&merk=28751#ovre>Lenkeog da står det at hun er f i KKs sogn, og da finner vi henne her Lenke og da ser vi at hennes mor er f Feyling. Faddere: Fru Nora Ameln, enkemann Divert Meyer, kjøpm Johan L von Tangen, kjøpm Johan Isdahl og kontorist Oluf Bruland.De fikk også en sønn i 1874 Lenke døpt Hans Bernhard Feiling. Faddere fra familiene Isdahl, Sundt, Jebsen og Ameln, altså alt sammen borgerfamilier.her ser vi også at Hans Hansen Erdal er f i 1841 og Trine Birgitte Feyling i 1840...og her er moren Trine Birgitte Feyling i 1865, og vi ser at hun er i tjeneste hos kjøpmannsfamilien Isdahl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Beklager Carsten, dette skulle overhodet ikke inn her, selv om det omhandler de samme som i forrige innlegg.Visst på tide å gå til sengs.Mvh :-)) Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

God morgen Arrnfrid, håper du har sovet godt. Kan ikke hjelpe deg med skipsføreren. Dette er vel sakføreren i 1900LenkeIflg. den norske hærs vernepliktige officerer 1936,tok han art. i 1894, eks. Krigsskolens nederste avd. 1896. - Sekondløitnant i Trenkorpset 1896. Juridicum 1900. Utvandret til Duluth, Minn. USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Lauvås

Hei, har boken 'Norske Ingeniører og Arkitekter' utgitt i 1916 (tema 67297). Her er informasjon om stilling, når og hvor født, udanning og arbeidsforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Hvor kan jeg søke etter dødsfall i Norge 1786, Carsten? Står det i et nr av NST, mon tro?Du har jo oversikt over slikt: vedkommende jeg søker var ved Nordensfjeldske gev. inf.regg i 1777, men skal iflg udokumenterte kilder ha dødd i 1786.Han het Ove Ramel Sehested Orning, om noen skulle ha kjennskap, og var f i 1752.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Vet ikke riktig hvilket nr. av NST. Jeg har Jørgen Gløersen: Dødsfall i Norge 1763-1825 (Butenschøn-Lossius), bind XVIII - Hefte 2 1961 og Bind XVIII - Hefte 3 1962.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

fant oversikten på NST http://www.genealogi.no/NSF/nsfs_skrifter.htm 5. Dødsfall i NorgeI. Jørgen Gløersen: Dødsfall i Norge 1763-1825. 1964 [utgitt som tillegg til Norsk slektshistorisk tidsskrift XVII-XIX, 1960-64, med støtte fra Norges almenvitenskapelige forskningsråd]. 507 s.da trenger jeg altså oppslag i XVII (17) og XIX (19). Noen som har dem og kan sjekke om Ove Ramel Sehested Orning står n i 1786?Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg ser ikke at denne er nevnt http://www.rosekamp.dk/Weilweb/index2.htmlDette er resultatet af en OCR-scanning, og dermed digitalisering, af Weilbachs Kunstnerleksikon 1947, redigeret af Merete Bodelsen og Povl Engelstoft. Hvert bogstav består af én lang fil og i starten på denne er indsat et komplet navneregister med links til de pgl. Artikler. Brug browserens søgefaciliteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Jeg har også fått tilgang til Norske Forstkandidater 1853-1953. Det er vel ikke det store å legge ut som eget oppslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Carsten Schanche

3 nye bøker jeg har fått tak i:Underofficerer ved Feltartilleriet i Trøndelag 1767-19311910 studenteneNorges kjøpmenn, Akershus fylke, utgitt 1948.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.