Gå til innhold
Arkivverket

[#66065] Anne Marie Amundsdatter (Bogerud) i Aurskog f ca 1789-1793?


Gjest Morten Strøm
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten Strøm

Hei.Jeg søker å finne ut mer om denne damen blant min slekt. Hun ble gift 16.4.1816 i Aurskog med Simen Olsen f 5.10.1793 i Rotbekk (Rotbæk) under Våler i Aurskog. Jeg er ikke sikker men har funnet en Anne Marie f 1793 i Aurskog,se lenke: Lenke Anne Marie var datterdatter til Anders Amundsen og Marte Olsdatter i Bogerud (se Aurskog bygdebok bind 1 side 484). Der vokste nok Anne Marie opp, men hvilke av døtrene Olea, Marte, Mette eller Anne som er Anne Maries mor er for meg ukjent. Kan noen hjelpe med hvem som var hennes mor? Klarer noen å tyde navn i siden jeg sendte emd?Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei, og takk for svar.Er det flere der ute som kjenner igjen Peder der over og som kanskje også vet navn på hans hustru? Jeg kunne ikke finne Anne Marie i din lenke til Ministerialboka Berit?Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

I ft 1801 finner jeg henne igjen på plassen Bogerud under Harethon, hvor hun bor sammen med besteforeldrene Lenke Her er hun 12 år, og det betyr i tilfelle at hun skulle være født ca 1789?Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Anne Marie konfirmert 1805. Jeg har heller ikke funnet hennes dåp i Aurskog. Antas å være født i en av nabo kommunene. Vinger/Eidskog har jeg sjekket ut. mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei.Kanskje nabokommunene er verdt å studere nærmere, Sørum, Nes, Høland eller andre tilliggende. Takk for hjelp så langt. Håper å finne ut av dette.Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg lurer litt på denne Amund [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f10224&gardpostnr=17&personpostnr=576&merk=576#ovre>LenkeIflg. FS døpte en Amund Haagensen og Marte Andersdt. en datter for Anne Maria 30/8 1789 Aurskog. Jeg kan ikke finne dåpen, men jeg lurer på om Marte døde etter fødselen og han ganske raskt giftet seg på nytt. FS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det tok litt tid, men til slutt husket jeg endelig å se på registeret foran i kirkeboka. Tror jeg har funnet Anne Maria som uektefødt LenkeDet rare nå er at Amund Haagensen står som enkemann og kona ikke i 1801. Jeg har funnet en vielse 30/8-15/6 1790 i Aurskog mellom dragon Amund Haagensen og enke Boel Hansdt., ikke Birthe Hansdt. Hva som er riktig vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

At barn f. utenfor ekteskap var ført på egne sider var jeg ikke klar over. Dette er mok den rette Anne Marie Amundsd. med Marthe Andersd. Bogerud som mor. Marthe g. m. neste bruker. Mvh. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei, og takk for hjelpen,. Her har dere nok funnet riktige folk ja. Fant forøvrig et annet sted at navnet på 2. kona til Amund het Bodil? Marte døde og derfor ble nok Anne Maria fostret opp hos besteforeldrene når faren giftet seg på nytt. Amund og Bodil fikk flere barn, sist i 1808.Fant også ut at Amund sin far antakelig var Haagen Gulbrandsen Lier og mor Marte Olsdatter Borstad.Takk igjen, da er den greina på plass.Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.